تبریز- شهرستان عجب شیر با حدود ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۹۸ کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است و مردم این شهرستان هم چون سایر هموطنان در ایام محرم به خاطر مظلومیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش و مصیبتی که بر اهل بیت آن حضرت روا شد با به سر و سینه زدن یاد و خاطره ی شهدای کربلا را زنده می‌کنند.

اطعام عزاداران رسمی به قدمت یک قرن در عجب شیر

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: مردم این شهرستان و هم چنین روستاهای تابعه آن در این ایام با آداب و رسوم خاصی یاد و خاطر سالار شهیدان را گرامی داشته و ارادت خود را به اهل بیت ابراز می کنند.

هرساله در ماه محرم بسیاری از عزاداران امام حسین(ع) در روستاهای شهرستان عجب شیر درب منازل شان را به روی عزاداران باز و به طبخ غذای نذری مشغول می‌شوند.

این سنت بیش از ۱۰۰سال سابقه در پنج روستای گوروان، هروان، مهرآباد، شیراز و خضرلو در بخش مرکزی شهرستان عجب شیر سابقه دارد.

مشعل گردانی

این آئین در شب های تاسوعا و عاشورا در روستای شیشوان عجبشیر برگزار و دهها «پولکه» یا مشعل آتشین در فضای تاریک شب چرخانده شد تا عشق به اباعبدالله الحسین (ع) بر ظلمت و تاریکی این شب های غم انگیز غلبه کند.

مراسم مذهبی «پولکه تولاماخ» از منحصربه فردترین آئین های عزاداری حسینی کشور بوده و «پولکه» نام نوعی توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیم بسته و پس از نفت اندود کردن آتش می زنند.

کودکان این روستا در شب تاسوعا همچون سالیان دور گذشته آئینی به نام «کیچیک پولکه» یا مشعل کوچک و بزرگترها در شب عاشورا مراسم اصلی را با نام «بویوک پولکه» یا مشعل بزرگ برگزار می کنند.

در این آئین یک مشعل اصلی بزرگ در مرکز میدان و در جلوی مسجد اعظم روستا افروخته می شود تا مردم به گرد آن جمع شوند.

عزاداران یکی یکی به زیر این مشعل رفته و دو نفر نیز به دنبال آن ها راه افتاده که یکی از آن ها سطل آب به همراه داشته و دیگری آب را از سطل روی پاها و بدن آتش گردان می ریزد تا از آتش گرفتن وی جلوگیری کند.

بعد از روشن شدن مشعل اصلی، مشعل های کوچک سایر محله ها نیز از سوی عزاداران از جلوی مسجد محل به میدان اصلی آورده می شود سپس عزاداران این مشعل ها را با زنجیرهای بلند و با استفاده از آتش مشعل اصلی روشن کرده و بر سر عزاداران می چرخانند.

آتش گردانی اهالی روستای شیشوان که بر اساس شواهد محلی سرآغاز آن مربوط به دوران صفویه است، به نشانه آتش گرفتن خیمه های امام حسین(ع) در شب عاشورا برگزار می شود. 

سینه زنی، زنجیرزنی، شاه حسین وای حسین، تزئین اسب امام حسین (ع) و مراسم تعزیه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) از دیگر آیین های سنتی عزاداری ایام محرم در روستای شیشوان عجبشیر است.

علم بندی

همزمان با سومین روز از ماه محرم، آیین سنتی علم بندی با حضور عزاداران و عاشقان حسینی در عجب‌شیر برگزار می شود.

در این مراسم، مردم عجب‌شیر با پذیرایی از عزاداران امام حسین (ع) در مساجد و حسینیه‌ها با تشکیل دسته های سینه زنی و خواندن نوحه به آماده‌سازی علم اقدام می‌کنند.

قبل از برپایی علم اقشار مختلف مردم که نذر یا حاجتی دارند برای برآورده شدن آن، روسری، پارچه و شال به علم می‌بندند به طوریکه تمام طول علم با پارچه های رنگارنگ پوشیده می‌شود.

این آیین سنتی در مقابل همه مساجد شهرستان، برگزار می شود و همه ساله مشتاقان زیادی از شهرهای مختلف جهت شرکت در این مراسم به این منطقه سفر می‌کنند.

برپایی علم های کوچک توسط مردم و علم های بزرگ با کمک جرثقیل انجام و مردم با سردادن ندای یا حسین و یا ابوالفضل از خدا مدد خواسته و خواهان برآورده شدن نذر و حاجت خود می‌شوند.

علم بندی،  مراسمی سنتی و به دور از بدعت‌های انحرافی به نمادی از عشق و محبت مردم شهرستان عجب شیر به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

مردم شهرستان در پایان ماه صفر  با برگزاری آئین علم بندی تجهیزات و لوازم عزاداری را تا محرم سال بعد جمع آوری و نگهداری می کنند.

اطعام عزاداران

پخت غذای نذری در همه خانه‌های پنج روستای عجب‌شیر قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و بهانه‌ای برای نشان دادن ارادت به امام حسین(ع) است.

در روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵ روستای عجب شیر همه ۲۷۰۰ خانوار این روستاها به میهمانانی که از نقاط مختلف کشورمان برای عزاداری به این روستاها می آیند احسان می دهند و در بردن میهمانان به خانه هایشان از یکدیگر سبقت می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.