۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 670060

با جمع شدن دلال‌ها از  بازار، افزایش عرضه خودرو و نزولی شدن نرخ ارز، قیمت بسیاری از خودروها به قیمت فروردین ماه بازگشته است؛ در این بازار پراید با عقب‌گردی سریع به شهریور سال گذشته، پرچمدار کاهش قیمت در میان خودروها به شمار می‌رود.

قیمت خودرو دنده عقب گرفت

قدس آنلاین: با جمع شدن دلال‌ها از  بازار، افزایش عرضه خودرو و نزولی شدن نرخ ارز، قیمت بسیاری از خودروها به قیمت فروردین ماه بازگشته است؛ در این بازار پراید با عقب‌گردی سریع به شهریور سال گذشته، پرچمدار کاهش قیمت در میان خودروها به شمار می‌رود.

قیمت خودرو که از خرداد ‌سال گذشته به دنبال جهش نرخ دلار شیب صعودی گرفته بود، جهت حرکت خود را تغییر داده و  مسیر سراشیبی را در پیش گرفته است، تا آنجا که بهای برخی از انواع خودرو تا 40‌درصد کاهش داشته است.

اکنون بازار در رکود است و همه با خوشبینی منتظر مانده‌اند تا خودرو به قیمت منطقی‌تری برسد. خودروسازان می‌گویند مشکلات تأمین قطعات خودرو تا حدی برطرف شده و علاوه‌ بر این، خودروهای ناقص کف کارخانه که قرار بود تا پایان تابستان به بازار عرضه شوند، عرضه شده‌اند؛ همچنین با تغییرات مدیریتی که در بدنه شرکت‌های خودروسازی اتفاق افتاده، آن‌ها وعده داده‌اند تولید خودرو در ماه‌های آینده افزایشی باشد.

خودروهای پرتیراژ در بازار

برای اینکه بدانید در بازار چه خبر است، نوسان قیمت خودروهای پرتیراژ را با هم مرور می‌کنیم. سال گذشته پراید 22‌میلیون تومانی ناگهان به 49‌میلیون تومان رسید و کمی بعد درست در خرداد 98 مرز 50‌ میلیون تومان را هم رد کرد. حالا قیمت این خودرو به 42 ‌میلیون تومان رسیده و درواقع به قیمت شهریور97 عقب‌گرد کرده است.

نگاهی به روند تغییرات قیمت سایر خودروها از فروردین 98 تاکنون نشان می‌دهد بهای خودرو درحال عقب‌گرد به نرخ‌های فروردین است. ساینا در فروردین 54 ‌میلیون و 430 هزار تومان بود، درحالی‌که همین خودرو در خرداد به 60‌میلیون و 700 هزار تومان صعود کرد و اکنون به 55 میلیون و 400‌ هزار تومان رسیده است.

از دیگر خودروهایی که روند کاهشی داشته‌ می‌توان به پراید111 اشاره کرد که در فروردین 47‌میلیون تومان قیمت داشت، در اواخر خرداد با روند افزایشی به 52‌میلیون تومان رسید و اکنون با روند کاهشی به قیمت اول خود یعنی 47میلیون تومان رسیده است.

در گروه خودروهای پژو هم 206 تیپ 2 در فروردین ماه 74‌میلیون‌و790‌هزار تومان قیمت داشت که در ماه‌های بعدی به 90‌میلیون تومان رسید و اکنون به 77میلیون و 500‌هزار تومان رسیده است.

پژو 405 هم که در ابتدای‌ سال با قیمت 71‌میلیون و 870‌هزار تومان فروخته می‌شد، در خرداد به 80 میلیون تومان رسید، این درحالی است که این خودرو با گذشت چند ماه دوباره به قیمت ابتدایی خود یعنی 71‌میلیون و 500‌هزار تومان رسیده است و درنهایت سمند ال ایکس یکی دیگر از خودروهای پرمشتری در ابتدای ‌سال، 76 میلیون و 760‌هزار تومان قیمت داشت. البته این خودرو هم از افزایش قیمت بی‌نصیب نماند و در خرداد به 85‌میلیون تومان رسید و بهای آن درحال حاضر  به 74‌میلیون و 500هزار تومان رسیده است. حال این پرسش مطرح است که این شیب قیمتی ریشه در چه عواملی دارد؟ آیا قیمت خودرو باز هم مسیر کاهشی خود را دنبال می‌کند؟

 قیمت‌ خودرو همچنان حباب دارد

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل معتقد است این روند کاهش قیمت ادامه‌دار است تا به قیمت‌های پیش از ‌سال یعنی اسفند 97 بازگردد و  تا زمانی که به قیمت‌های اسفند سال گذشته برنگردیم، قیمت خودرو همچنان حباب دارد. به گفته وی قیمت خودرو تا دو هفته دیگر منطقی‌تر می‌شود، چراکه شرکت‌های خودروسازی اعلام کردند می‌خواهیم کمترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه بساط دلال‌ها از بازار جمع شده است، یادآور شد: با تغییر و تحولاتی که در شرکت‌های خودروسازی به وجود آمد، افرادی که به صورت عمده خرید می‌کردند و بازار را به دست خود گرفته بودند، از میان برداشته شدند، زیرا جلو خرید و فروش عمده خودرو گرفته شد.

تورم انتظاری در بازار رو به کاهش است

به گفته سنجری، کارشناس حوزه خودرو بخش زیادی از قیمت تمام‌شده خودرو ناشی از هزینه‌ای است که برای نرخ ارز پرداخت می‌شود، بنابراین هر چقدر خودروها از عمق ساخت داخل کمتری برخوردار باشند، این هزینه بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، بخش دیگری که باید زیر ذره‌بین قرار گیرد، موضوع تأمین مواد اولیه موردنیاز است. به گفته این کارشناس خودرو، قطعاتی که در داخل ساخته و توسط قطعه‌سازان داخلی فراهم می‌شوند، هم به مواد اولیه‌ای نیاز دارند که برخی مواقع با مبالغ ارزی تأمین می‌شوند، بنابراین طبیعی است که هر چه قیمت ارز کاهش پیدا کند، تأثیر مثبتی در کاهش قیمت تمام‌شده محصول دارد و قیمت خودرو را در مدار نزولی و کاهشی قرار می‌دهد.

با این حال  به گفته سنجری قیمت ارز مدت‌هاست که به نرخ نیما یا همان نرخی که شرکت‌های خودروساز از آن استفاده می‌کردند، تقریباً ثابت مانده و خیلی نمی‌تواند در قیمت تمام‌شده تأثیر بگذارد. حال این پرسش مطرح است که اگر نرخ ارز تأثیری روی قیمت خودرو نمی‌گذارد پس چه چیزی سبب شده قیمت‌ها کاهشی شود؟ این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش گفت: کاهش قیمت‌ها را می‌توان در بسیاری از کالاها بررسی کرد. مشاهده می‌شود تقریباً تورم انتظاری در بازار رو به کاهش است و تصور بازار این است که ما در آینده دست‌کم با شرایط دشوارتر تورمی مواجه نخواهیم بود و حداقل همین وضعیت ادامه خواهد داشت؛ اگر کاهش پیدا نکند، افزایش هم پیدا نمی‌کند.

به گفته سنجری، این خوشبینی بازار به آینده تورم، سبب شده برخی از خریدها به تأخیر بیفتد و بخشی از خریدهایی که برای سود و دلالی ناشی از تورم به راه افتاده بود، از مسیر تقاضا خارج شوند و قیمت خودرو را به سمت کاهش سوق دهند. البته بخشی از کاهش قیمت خودرو هم به تأثیرات روانی و هم به خروج حباب از قیمت خودرو نسبت داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.