سرانجام آمریکا و ترکیه بر سر نحوه مقابله با کردها در سوریه به توافق رسیدند.

 علی نیک‌پندار/

سرانجام آمریکا و ترکیه بر سر نحوه مقابله با کردها در سوریه به توافق رسیدند. بر اساس اخبار رسیده، خودروهای نظامی ترکیه دو روز پیش وارد سوریه شده‌اند تا درکنار نیروهای آمریکایی، گشت‌های برنامه‌ریزی شده با هدف ایجاد یک «منطقه امن» در این کشور جنگ‌زده را آغاز کنند. این «منطقه امن» در امتداد مرزِ مناطقی است که توسط نیروهای کرد کنترل می‌شود.

مناطق شرقی رود فرات عمدتاً در کنترل نیروهای کرد عضو YPG است که از متحدان آمریکا در مبارزه با داعش محسوب می‌شدند. آنکارا این نیروها را با این توجیه که با شبه‌نظامیان کرد ترکیه در ارتباط هستند، تروریست می‌خواند. بشار اسد هم نگاه چندان مثبتی به این گروه که از آمریکا حرف‌شنوی دارند، ندارد.

البته ترکیه و آمریکا همچنان در موضوعاتی مانند عمق این منطقه و ساختار فرماندهی نیروها اختلاف دارند و به همین دلیل تاکنون همکاری‌هایشان به چند گشت‌زنی مشترک با بالگرد و خودروهای زرهی محدود شده است.

باوجود این، تصمیم مشترک ترکیه و آمریکا گویا با اطلاع کردها عملی شده است؛ چراکه به گزارش کرد نیوز، اداره دفاعی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه این گشت‌زنی‌ها را در چارچوب توافقات به وجود آمده و با اطلاع قبلی به تمام واحد های مدیریت خودگردان اعلام کرد.

هرچند مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای ارتش دموکراتیک سوریه اعلام کرده، منطقه امن باید تمام نوار شمالی سوریه را در برگیرد و در صورتی که این اتفاق نیفتد، این مسئله قابل قبول نیست. او در اظهاراتی گفته است: یک توافق صورت خواهد گرفت که تمام شمال سوریه را در برمی‌گیرد. شمال و شرق سوریه یک منطقه مشترک هستند و هیچ فرقی میان آنان نیست. اگر قرار به یک توافق باشد، این توافق باید تمام شمال سوریه را دربر بگیرد. درست است که حدفاصل میان گری‌سپی تا سرکانی را بیشتر شهروندان عرب تشکیل می دهند، ولی این مناطق بخشی از سوریه است. اگر قرار باشد توافق تنها محدود به یک منطقه مشخص باشد آن را قبول نخواهیم کرد.

گویا ترکیه تلاش دارد منطقه امن را تنها در نواحی کرد نشین سوریه گسترش دهد و این، به مذاق کردها خوش نیامده است. اردوغان امید دارد که بتواند چند میلیون آواره سوری و البته بخشی از تروریست‌هایی را که در ادلب گرفتار شده‌اند، در مناطق شمالی سوریه اسکان دهد. به این ترتیب ترکیه می‌تواند تغییرات جمعیتی کنترل شده در نوار مرزی خود با سوریه انجام دهد و این چندان مورد قبول کردها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.