در آخرین روزهای هفته گذشته و کمی مانده به سالروز حملات 11سپتامبر، زمزمه‌های شکست مذاکرات بین آمریکا و طالبان در فضای بین‌الملل پیچید.

نیک‌پندار/

در آخرین روزهای هفته گذشته و کمی مانده به سالروز حملات 11سپتامبر، زمزمه‌های شکست مذاکرات بین آمریکا و طالبان در فضای بین‌الملل پیچید. خبر این بود؛ «دقیقاً چهار روز پس از نهایی شدن توافق بین خلیل‌زاد و طالبان، پمپئو اعلام کرده است آن را امضا نمی‌کند.» این خبر در روز یکشنبه با توییت ترامپ کامل شد؛ «تا آنجا که به من مربوط می‌شود، مذاکرات مرده است.» او در توییتی دیگر اعلام کرد تصمیم گرفته است دیدار با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان به طور جداگانه، در کمپ دیوید را لغو کند. باوجود این ترامپ اعلام کرده «آمریکا موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند.»

پس از این خبر طالبان درباره این موضوع، موضع گرفت و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه روز گذشته گفت: «ما دو روش برای پایان دادن به اشغال افغانستان در دست داریم، اولی جهاد و مبارزه است و دومی مذاکره و گفت‌وگو. اگر ترامپ راه نخست را در پیش بگیرد، ما هم راه اول را انتخاب می‌کنیم و آن‌ها به زودی پشیمان خواهند شد.»

این گروه همچنین اعلام کرد: «تصمیم ترامپ سبب می‌شود آمریکایی‌های بیشتری جان و مال خود را از دست بدهند. تاوان این کار بیش از هر کسی به خود آمریکا می‌رسد، اعتبار آمریکا را زیانمند می‌کند... و نقش آمریکا را در تعامل سیاسی متزلزل معرفی می‌کند.»

در صورتی که ترامپ بر موضع خود پافشاری کند، باید یک مذاکره نیمه‌تمام دیگر را هم در کارنامه او ثبت کرد؛ مذاکره با گروهی که آمریکا 18سال پیش برای نابودی آن به منطقه آمد و امروز حتی قادر نیست با مذاکره و گفت‌وگو سربازانش را از دست آن نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.