خرم‌آباد- ۶ ماه پیش درست در هنگام وقوع سیل تمامی اخبار و دغدغه مخاطبان رسانه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده بود اما به نظر می‌رسد با فروکش کردن سیلاب این دغدغه هم کمرنگ‌تر شده است و کمتر شخصی سراغ از مناطق سیل‌زده و روزگار آن مردمان می‌گیرد!

روند بازسازی در «چم مهر» نیازمند شتاب‌دهی است

قدس آنلاین؛ گروه استان ها:روستای «چم‎مهر» از توابع شهرستان پل‌دختر ازجمله روستاهایی بود که به دلیل قرار گرفتن  در قوس رودخانه کشکان در انبوهی از گل‌ولای به‌طور کامل غرق شد.

وضعیت این روستا در نخستین روزهای جاری شدن سیل به حدی بود که حتی امکان امدادرسانی نیز را سلب کرده بود.

روستای چم مهر یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان لرستان مربوط به بخش مرکزی شهرستان پل‌دختر و در کنار رودخانه کشکان قرار دارد و چون تجمع آب رودخانه‌های لرستان در این نقطه به اوج خود می‌رسد و وارد رود سیمره می‌شود به همین جهت بیشترین حجم تخریب براثر سیلاب هم در این نقطه صورت گرفت  و این روستا به میزان  ۹۰ در صد تخریب و در گل‌ولای مدفون شد.

بارش‌های فصلی و فرارسیدن فصل بارش‌ها نیز مردم را پیش از پیش نگران کرده است.باوجوداینکه گروه‌های جهادی بی‌شماری از استان‌های مختلف تاکنون به این روستا عزیمت کرده و نیروهای سپاه سمنان و هم‌چنین جهادگران اصفهانی در قالب ستاد بازسازی استان اصفهان و به‌عنوان معین روستای چم مهر شبانه‌روز پای‌کار هستند اما روند بازسازی به گونه مطلوب و دلخواه مردمان این روستا پیشرفت و سرعت نداشته است و آن‌ها بیم آن رادارند که تا چند ماه آینده خانه‌های آن‌ها به پایان نرسیده و یا با طغیان دوباره رودخانه شاهد تخریب دیگری باشند.

 فصل مدرسه نزدیک است

باوجود نزدیکی به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی اما سه مدرسه این روستا که فروردین‌ماه امسال طعمه سیل شد هنوز سروسامان نگرفته و این در حالی است که اردیبهشت‌ماه امسال خیرین مدرسه‌ساز مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان جهت بازسازی مدارس آسیب‌دیده از سیل به سازمان نوسازی کمک کردند.

این موضوع در حال حاضر به دغدغه بسیاری از والدین تبدیل‌شده است  و این سؤال در ذهن آن‌ها موج می‌زند که آیا تا اول مهرماه مدرسه‌ای در این منطقه برای تحصیل به بهره‌برداری می‌رسد؟

نگرانی از بارش‌ها

بارش‌های فصلی و فرارسیدن فصل بارش‌ها نیز مردم را پیش از پیش نگران کرده است.

روستاییانی که به دلیل طغیان رودخانه کشکان سال گذشته داروندار خود را از دست دادند حال از این بیم دارند که نکند یک‌بار دیگر رودخانه سر به ناآرامی گذاشته و درحالی‌که هنوز دیوار حائل و حفاظتی رودخانه تکمیل‌نشده است دوباره روستا را با خاک یکسان کند!

آن‌ها می‌گویند: با توجه به نزدیک شدن به فصل بارش‌ها و استقرار چم مهر در مسیر خروجی رواناب انتظار می‌رود هر چه زودتر کار احداث دیواره ساحلی به تمام برسد تا از بروز مشکلات احتمالی در زمان بارندگی جلوگیری شود.

بسیاری از چم مهری‌ها بروکراسی اداری و تشکیل پرونده و کاغذبازی را علت روند کند کار می‌دانند و می‌گویند: ۶ ماه از سیل می‌گذرد اما ساخت‌وساز بیش از ۴۵ روز نیست که به شکل جدی‌تری به خود گرفته است!

اقدامات زمان‌بر

مسئول فنی ستاد بازسازی استان اصفهان به‌عنوان معین چم مهر در توضیح این مسئله که چرا باگذشت ۶ ماه کار بازسازی روند کندی داشته است و ممکن است تا پایان سال و فرارسیدن فصل سرما به سرانجامی نرسد اظهار می‌کند: از مجموع واحدهای احداثی ۱۱۲ واحد در حریم یا بستر رودخانه قرار داشت که باید جابجا می‌شدند و لذا این جابجایی زمان آغاز عملیات اجرایی و احداث واحدهای مسکونی را به تعویق انداخت.

مسعود اورنگی بابیان اینکه توافق با اشخاص حقیقی برای تأمین زمین احداث واحدهای جدید بسیار زمان‌بر بود ادامه می‌دهد: از طرفی تأمین زمین و تعیین حریم جدید توسط آب منطقه‌ای نیز یکی دیگر از موانعی بود که بسیار زمان‌بر شد و می‌توان گفت عملیات اجرایی بازسازی و تعمیر واحدهای چم مهر از حدود یک ماه گذشته به‌صورت رسمی در حال انجام است.

وی بابیان اینکه ۳۳۲ واحد چم مهر بالا و پایین از سیل خسارت‌دیده‌اند اظهار می‌کند: از این تعداد ۱۵۷ واحد احداثی و ۱۷۵ واحد تعمیری هستند که در همین راستا و در این مدت تعداد ۷۷ واحد آرماتوربندی شده، ۶۸ واحد بتن‌ریزی فونداسیون  و ۵۶ واحد اجرای اسکلت صورت گرفته است.

وی در خصوص تعیین حریم رودخانه و طرح احداث دیوار را نیز اقدامی زمان‌بر دانسته و عنوان می‌کند: این سازه با ارتفاع بیش از ۶ متر برای حفاظت از روستا در زمان بروز سیلاب بسیار ضروری است که مراحل، ساخت آن آغازشده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان پاییز به اتمام رسد.

وی بابیان اینکه چم مهر به دلیل قرار گرفتن در قوس رودخانه بیشترین آسیب را متحمل شده تصریح کرد: احداث دیواره ساحلی برای این روستا کاملاً ضروری و لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.