پس از ۱۸ سال از ورود آمریکا به افغانستان، در سالروز ۱۱ سپتامبر این پرسش در اذهان بیشتر مطرح می‌شود که سرانجام این حمله به نفع چه کسانی تمام شده است؟

 سالروز ۱۱ سپتامبر؛ حضور آمریکا در افغانستان به نفع گروه‌های تروریستی تمام شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، حملات یازده سپتامبر 18 ساله شد، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و اکنون ناامنی‌ها، قاچاق مواد مخدر، مهاجرت‌ها و تلفات انسانی افزایش یافته است همچنین گروه‌های مخالف دولت کابل نیز بدلیل ناکارآمدی آن، جسورتر از گذشته جولان می‌دهند.

با نگاهی به گذشته بخوبی پاسخ این پرسش مشخص خواهد شد که بهانه 11 سپتامبر به نفع چه کسی است؟ روزهای سخت اشغال شوروی سابق و ناامنی‌های پس از آن، پذیرش شعار حکومت اسلامی طالبان را برای مردم سهل کرد و امید نسبی را برای افغانها به ارمغان آورد. امیدی که با گذشت هر روز تبدیل به ستوه شد و بار دیگر مردم افغانستان برای آمدن ناجی دیگری به انتظار نشستند.

حادثه 11 سپتامبر سال 2001 بوقوع پیوست و متعاقب آن، آمریکا به افغانستان لشکر کشی کرد. به باور آن روز مردم روزنه تازه‌ای برای این کشور گشوده شد.

واشنگتن پس از حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک از گروه طالبان خواست که بن لادن را به واشنگتن تسلیم کند و پس از اینکه گروه طالبان با این خواسته آمریکا مخالفت کرد، جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با شعار از بین بردن تروریسم بویژه گروه القاعده، برقراری نظام دموکراتیک، آوردن صلح و ثبات و از بین بردن کشت مواد مخدر و فساد اداری در افغانستان با تعدادی انبوه از نیروهای نظامی آمریکایی و پس از مدت اندکی نیروهای کشورهای عضو ناتو پا به افغانستان گذاشت.

در ابتدای حمله هوایی نیروهای آمریکایی به افغانستان، غیرنظامیان زیادی جان خود را از دست دادند، براساس آمار پایگاه داده «مارک هرولد» بین 3100 تا 3600 غیرنظامی از 7 اکتبر سال 2001 تا 3 ژوئن 2003 میلادی کشته شدند.

با سقوط طالبان در افغانستان امید به این کشور بازگشت و فضای افغانستان در زمینه‌های گوناگون از جمله برای زنان تغییرات اساسی را تجربه کرد.

زنان افغان حقوقی مانند تحصیل در مدرسه، دانشگاه و موسسات آموزشی، رفت و آمد آزادانه در معابر و محل‌های عمومی، اشتغال، حضور در رسانه‌ها مانند رادیو و تلویزیون را بدست آوردند، حتی استودیوهایی برای اجرای موسیقی به وجود آمد، استفاده از اینترنت گسترش یافت.

کمک‌های کشورهای خارجی در ابتدا وضعیت اقتصادی افغانستان را با رونق نسبی مواجه کرد تا جایی که تصور می‌شد مردم افغانستان رو به خوشبختی در حال حرکت هستند و کشورشان نیز در مسیر صحیح خود قرار گرفته است.

اما پس از طولانی شدن جنگ در افغانستان، اکنون کمک‌ها کاهش یافته‌اند، شعارهای خارجی‌ها رنگ باخته‌اند و تلفات غیرنظامیان افزایش زیادی یافته است، بیش از یک میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در داخل افغانستان به مناطق نسبتا امن‌تری پناه برده‌اند و یا در چادرها زندگی می‌کنند. کشت مواد مخدر افزایش یافته، حملات شبه نظامیان در تمام افغانستان گسترش یافته است، سرمایه‌گذاران تردید دارند. تقاضای پناهندگی در کشورهای دیگر سرسام‌آور رشد کرده است و پس از 18 سال به نظر می‌رسد سراب خوشبختی مردم افغانستان خود را آشکار می‌کند.

حال مردم افغانستان باز هم به این نتیجه رسیده‌اند که 11 سپتامبر و حمله آمریکا نیز به نفع آنها تمام نشده است.

«متیو هو» دیپلمات سابق آمریکایی پیش از این گفته بود که مقامات واشنگتن نمی‌توانند به اهداف سیاسی خود در این کشور دست یابند و این سیاست نیز ارزش دستیابی را ندارد.

به گزارش «راشا تودی» این دیپلمات آمریکایی در سال 2009 میلادی به نشانه اعتراض به ادامه جنگ در افغانستان از مقامش استعفا کرد.

وی نیز تصریح می‌کند که حضور آمریکا در افغانستان سبب افزایش شبه‌نظامی‌گری شده است و این حضور نه تنها تغییری در وضعیت القاعده و دیگر گروهها به‌وجود نیاورده، بلکه در حال حاضر با تهدید و دشمن دیگری تحت نام گروه تروریستی «داعش» در این کشور روبرو شده‌اند.

به گفته متیو هو، رهبران آمریکایی که می‌خواستند در افغانستان پیروز شوند، خودشان را به خواب زده بودند و با حمله به افغانستان تنها جنگ در این کشور را تشدید کردند.

دیپلمات سابق آمریکا در مورد توجیه قانونی بودن حضور آمریکا در افغانستان بیان می‌کند که تاریخ در 11 سپتامبر آغاز نشد بلکه «جورج بوش» در آن زمان تحت فشار سیاسی زیادی بود تا به افغانستان حمله کند.

اکنون سالها پس از حملات 11 سپتامبر، آسان است که بگوییم نباید به این کشور حمله می‌کردیم.

وی اعتراف می‌کند که نقش آمریکا در افغانستان قبل از 11 سپتامبر، حمایت از جنگ داخلی، حمایت نکردن از تلاش‌های صلح قبل از 11 سپتامبر، حمایت از گروه‌هایی مانند القاعده در دهه 1980 و قبل از 1990 میلادی بود قبل از اینکه آنها در مقابل ما قرار بگیرند. همه موضوعاتی هستند که مردم در حال حاضر در مورد آنها صحبت می‌کنند.

مردم و کارشناسان افغانستان نیز اکنون به این باور رسیده‌اند که حضور گسترده نظامی آمریکا در خاورمیانه فقط خدمت به غرب و گروه‌های القاعده، داعش و تروریستها شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.