۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 670103

مشهد علاوه بر وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع) و دارا بودن جاذبه‌های گردشگری که میلیون‌ها زائر و مسافر را به این خطه می‌کشاند، آرامگاه و مزار شخصیت‌های مهم دینی، اجتماعی و یا فرهنگی مورد احترام مردم را در خود جای داده است.

زیارت مزار بزرگان دین و فرهنگ در اطراف مشهد

هر ساله تعداد زیادی از مسافران داخلی و خارجی برای زیارت و بازدید به این اماکن مراجعه می‌کنند.

مقبره پیربالندر: ۳۰ کیلومتری جنوب مشهد، ابتدای جاده قدیم نیشابور، سمت راست جاده ده‌غیبی دوکیلومتر قبل از روستای عارفی، جاده سمت راست، پنج کیلومتری روستای بالندر روی قله کوه قرار دارد و ۵۰۰ متر کوهپیمایی دارد. این مکان به زیارتگاه‌های ایران باستان که برفراز قله‌ها می‌ساختند، شباهت دارد و دارای بهترین چشم انداز مشرف به دریاچه و سدطرق است.

مزارهای بی‌بی خردو، سیدابراهیم و شاهزاده میثم: در ۱۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد، جاده ازغد، جاده فرعی سمت چپ روستای مایان سفلی واقع شده است.

مزارمیرزاعرب: در ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، جاده طرقبه، روستای گلستان، جاده ازغد قبل از ورود به روستای ازغد، جاده خاکی سمت چپ به طرف مایان علیا دره تجندان در میان باغ‌های منطقه قرار گرفته است. فقط دارای یک سنگ قبر رودخانه‌ای و یک درخت نظرکرده است. گفته می‌شود مردم مایان از نسل این سیدند.

مزار بی‌بی حور و بی‌بی نور: ۳۵ کیلومتری شرق مشهد جاده سرخس، شهر رضویه جاده میامی قبل از میامی، جاده فرعی سمت چپ بعد از روستای چنارک در دل کوه در یک جا قرار گرفته و بدون بناست.

آرامگاه سیدی: خیابان سیدی نبش خیابان خلج ۵ داخل حصار باغ؛ در ورودی آن از خیابان پشت است. سیدمحمود سیدی حلاج، از واقفان بزرگ مشهد و بنیان‌گذار شهرک سیدی بوده و هنوزاین منطقه به نام وی شهرت دارد. او در سال ۱۳۴۱ شمسی در ۳۷ سالگی فوت کرد و به همراه سایر افراد خانواده‌اش در این بقعه در ملک خودش آرمیده است.

آرامگاه میرزا قلی میلی مشهدی: در بولوار کامیاب، شمال ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد، در صد متری ریل‌ها جای گرفته است. مقبره وی دارای دوسنگ قدیمی بوده که به واسطه انجام تغییرات درمسیر ریل‌ها جابه‌جا شده است. میلی شاعر هم‌عصر شاه طهماسب صفوی بوده است.

آرامگاه میرزای ناظر(سیدعبدالله رضوی) : ۱۲ کیلومتری شمال غرب مشهد، جاده شاندیز بلافاصله بعد از پل سرآسیاب(چهل بازه/بهارستان) سمت راست خیابان امام رضا(ع) ۳ (سوران) ۵۰۰ متر سمت راست. گفته شده نسب وی با ۳۴ واسطه به امام رضا(ع) می‌رسد. او از ملاکان و واقفان بزرگ شاندیز بوده است. او پس از پایان تحصیلات از آلمان به مشهد آمد و اموال بسیاری را وقف کرد. وی در سال ۱۳۶۶ در ۹۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی: انتهای خیابان دکتربهشتی در دامنه کوهسنگی، بقعه‌ای مربوط به ذریه امام رضا(ع) قرار دارد. وی از بزرگ‌ترین واقفان سادات رضوی در دوره صفوی بوده که درسال ۱۰۲۴ ق وفات یافت و در ملک شخصی خود در این مکان مدفون گشت.

مقبره خان‌ها: ۶۳ کیلومتری شمال مشهد، جاده کارده انتهای روستای مارشک به طرف  کریم‌آباد، داخل قبرستان بنایی تاریخی وجود دارد که بنا به گفته اهالی، خان‌های منطقه در آن مدفون هستند.

مقبره ابوعلی فارمدی: در ۱۰ کیلومتری شمال مشهد، جاده سیمان غرب روستای فارمد(پرمه) در میان قبرستان روستا جای گرفته است. وی از عرفای هم عصر فردوسی و ابوسعید ابوالخیر بوده و به لسان الوقت معروف است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.