بیرجند- در حالی بخش کشاورزی استان مرزی خراسان جنوبی ۳۰ درصد سهم ارزش افزوده فعالیت‌ های اقتصادی را به خود اختصاص داده است که این استان دارای ظرفیت های بالقوه و استراتژیک از جمله عناب، زرشک، زعفران و انار است که هر کدام از این محصولات تاکنون در اقتصاد استان و کشور نقش بسزایی ایفا کرده اند.

«عناب» ظرفیتی برای توسعه کشاورزی خراسان جنوبی

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهدی توحیدی:کاشت عناب در ایران در استان‌های خراسان‌جنوبی، اصفهان، گلستان، مازندران، فارس، یزد، همدان و قزوین وجود داشته که خراسان جنوبی ۹۸ درصد سطح و تولید مقام نخست را در کشور و در سطح بین المللی به خود اختصاص داده است.

آمارها نشان می دهد که درحال حاضر ۳ هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصول عناب است و این درحالی است که ۹ هزار خانوار بهره بردار در خصوص تولید عناب در سطح استان فعالیت دارند.

با این وجود تحقیقات نشان می دهد در حالی که بیشترین  سطح زیرکشت این محصول مختص شهرستان های سربیشه، خوسف، درمیان و بیرجند است  و رتبه نخست سطح زیر کشت این محصول درکشور مربوط به خراسان جنوبی است با این حال در سطح بین المللی هیچ جایگاه ندارد.

هم اکنون کشور چین به عنوان کشور پیشرو در تولید فراورده‌های میوه عناب بیش از ۳۰ محصول از فراورده‌های عناب را وارد بازارهای داخلی و بین المللی کرده  وتوانسته نام خود را بالاتر از ایران قرار دهد.

کارشناسان کشاورزی بر این باورند که تاکنون نتوانسته ایم ‌ بهره برداری اقتصادی خوبی از عناب در کشور و استان داشته باشیم به طوری که یکی از مشکلات مهم که همچنان پس از سال ها پابرجاست این است که این محصول به صورت فله‌ای و بدون برند به فروش می‌رسد و باعث می‌شود سود آن به دلالان برسد.

قطب اشتغالزایی

یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی تاکنون بهره‌برداری اقتصادی قابل توجهی از این محصول استراتژیک در منطقه نداشته است، اظهار داشت:میوه عناب خراسان جنوبی به صورت فله‌ای و بدون برند و البته از مبادی غیر رسمی به کشورهای همسایه صادرمی‌شود.

مرتضی دهقان ادامه می دهد: درحالی که تولید و فراورده‌های عناب بهره‌وری اقتصادی قابل توجه و ارزش افزوده‌ای بسیار بالایی ایجاد می‌کند،اما تاکنون در کشور ما مغفول و فعالیت‌های تحقیقاتی ما در این زمینه بسیار محدود بوده و ازبعد تجاری و بهره‌برداری اقتصادی آن نیز بی‌بهره هستیم.»

وی بر ضرورت تدوین برنامه‌هایی برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، تأکید کرد و افزود: وقتی که بیش۹۵ درصد تولید عناب مخصوص خراسان جنوبی است، به این معناست که با حمایت آن ۹۵ درصد اشتغال زایی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه محصولات استراتژیک این استان مانند زرشک، زعفران و عناب راه نجات کشاورزی خراسان جنوبی است اظهار کرد: اگر قطبیت عناب را از خراسان جنوبی بگیریم، به همان نسبت اشتغال را از بین برده ایم و باید روی این موضوع برنامه ریزان کشور برنامه ریزی کردند.

این کارشناس با اشاره به اینکه عناب تولیدشده در استان هنوز در سطح بین‌المللی جایگاه خاصی ندارد ،اظهار داشت: ارزش‌افزوده‌ای که انتظار می‌رود تولید عناب با توجه به ارزش غذایی و دارویی که دارد ایجاد کند، هنوز محقق نشده و در این راستا با ایده آل‌ها هنوز فاصله زیادی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.