معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: حاشیه شهر مشهد به دلیل سکونت مهاجرینی از استان‌ها و کشورهای دیگر، بیشترین بی‌سواد را نسبت به سایر شهرستان‌ها دارد.

حاشیه شهر مشهد بیشترین بی‌سوادی در خراسان رضوی را دارد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی اسدی بابیان اینکه آمار سوادآموزان در شهرستان مشهد به طور دقیق مشخص نیست، اظهار کرد: روش جذب افراد بی‌سواد در آموزش‌ و پرورش، به این صورت است که آموزش‌دهنده ما به استناد آدرس‌هایی که طبق آمار به دست آمده، با مراجعه به درِ منازل از افراد برای حضور در کلاس‌ها دعوت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بعضی دستگاه‌ها همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در تعامل با آموزش‌وپرورش، اسامی افراد بی‌سواد زیر مجموعه خود را اعلام می‌کنند، افزود: این دستگاه‌ها رابطه و تعامل بیشتری در این حوزه با آموزش و پرورش دارند. بعضی بانک‌ها نیز همکاری خوبی با حوزه سوادآموزی دارند و با پیگیری از طرف ما این مهم صورت می‌پذیرد.

اسدی با تأکید بر اینکه وضعیت استان در زمینه آموزش و سوادآموزی دارای سطح مطلوبی است، تصریح کرد: جامعه هدف در سوادآموزی بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال است که خراسان رضوی در حال حاضر با ۹۷/۳ باسواد، دو درصد از آمار کشوری بالاتر است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین تمرکز در سوادآموزی بر روی افراد ۱۰ الی ۱۹ ساله‌ای است که تاکنون موفق به تحصیل در دوره ابتدایی نشده‌اند، ابراز کرد: آمار بی‌سوادان استان را بر اساس آمارگیری سال ۹۵، حدود ۱۵۹ هزار نفر اعلام شده است که با توجه به افزایش آمار سوادآموزی در سال ۹۶ و ۹۷، قطعا آمار بی‌سوادان در استان، در حال کاهش است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۲۹ هزار نفر بی‌سواد ثبت سامانه آمار کشور هستند، عنوان کرد:  معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان، امسال حدود ۳۰ هزار بی‌سواد را تحت پوشش خود قرار خواهد داد که اگر این مهم محقق شود، آمار بی‌سوادی در سال ۹۹ به ۹۰ هزار نفر می‌رسد.

اسدی درباره خصوصی‌سازی امور آموزشی گفت: تمام امور آموزشی و دوره‌های تدریسی به غیر از زندان‌ها، به بخش خصوصی واگذار شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، انقلاب اسلامی را عامل رفع تبعیض جنسیتی دانست و افزود: در ابتدای انقلاب، تفاوت و اختلاف قابل توجهی در بین سوادآموزی مردان و زنان وجود داشت، اما در حال حاضر این اختلاف به پنج درصد رسیده است و در حال حاضر بیشتر از ۹۰ درصد سوادآموزان ما، زنان هستند.

وی با بیان اینکه حمایت‌های خوبی از سوادآموزی در بخش دولتی و غیر دولتی می‌شود، اضافه کرد: بخشی از افرادی که در نهضت‌ها تدریس می‌کنند، معلم‌های آموزش‌ و پرورش هستند اما چون بحث آموزش را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم، این بخش با برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام به آموزش مدرسان نهضت سوادآموزی می‌کند و خوشبختانه کادر باسواد و فعالی در این زمینه مشغول هستند.

اسدی در ادامه به مقایسه میزان بی‌سوادی حاشیه شهر مشهد با سایر شهرستان‌ها پرداخت و افزود: حاشیه شهر مشهد بیشترین بی‌سواد را نسبت به سایر شهرستان‌ها دارد؛ چراکه در حاشیه شهر مشهد افرادی از دیگر شهرها، روستاها و حتی سایر کشورها در حال زندگی هستند که همه آن‌ها را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با اشاره به آمار بالای مهاجرت، اظهار کرد: بخش بالایی از این افراد، وقت خود را برای پیدا کردن کار و اشتغال می‌گذرانند و این خود عامل دور شدن آن‌ها از تحصیل می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند کمک حال ما باشند، گفت: میزان جذب دانش‌آموز سال اول در استان خراسان رضوی، ۹۸/۳ درصد است؛ در این خصوص گروه کارشناسی در سازمان تشکیل شده که در تمامی نواحی آموزش‌ و پرورش فعال هستند و در تعامل با خانواده‌ها، افراد را به تحصیل دعوت می‌کنند.

اسدی با تأکید بر اینکه ازدواج‌های زودهنگام، دلیل دوم افزایش آمار بی‌سوادی است، ابراز کرد: در جامعه افرادی به دلیل فقر فرهنگی و یا فقر اقتصادی از تحصیل باز می‌مانند؛ فقر فرهنگی با اقتصاد در تعامل است، در کل کشور و در استان یکی از دلایلی که مردم به مدرسه مراجعه نمی‌کنند، فقر فرهنگی و به دنبال آن فقر اقتصادی است. لذا ما از افرادی که به دلایل مختلف اقتصادی فرصت تحصیل پیدا نکرده‌اند، حمایت مالی می‌کنیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: سوادآموزی رابطه مستقیمی با رشد و توسعه کشور دارد. باتوجه به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند:« اگر در حال حاضر آماری از بی‌سوادی داشته باشیم، مایه ننگ ما است»، تمامی دستگاه‌ها باید در امر سوادآموزی کمک کنند.

وی  گفت: مردم باید یک حس مسئولیت‌پذیری در رابطه با سوادآموزی داشته باشند. در سال‌های گذشته، آموزش‌ها تقاضامحور بود؛ اما امروزه عرضه محور هستیم و ما برای سوادآموزی پیش‌قدم می‌شویم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.