نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فقط تعداد کمی از خوارج بودند که با انگیزه کشتن امام حسین(ع) و دشمنی با ایشان در روز عاشورا به عرصه نبرد آمده بودند، گفت: دشمن با انگیزه منافع و مطامع سیاسی به میدان آمده بود.

کاندیدا شدن با هدف کسب قدرت انسان را به عمر سعد تبدیل می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در مراسم عزاداری در حسینیه واعظ شهیدی گفت: بینش عمومی که نسبت به وقایع عاشورا و جریانی که اهل بیت(ع) بعد از آن به راه انداختند و برداشتِ جا افتاده از انگیزه جنگِ دشمن در روز عاشورا، یک تصور اشتباه است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اهل بیت(ع) بعد از واقعه عاشورا درگیر مصائب زیادی از اسارت و بیماری گرفته تا سقط جنین بانویی از همراهان کاروان شدند ولی ما مسلمانان که از ابتدای زندگی به عزاداری سیدالشهدا(ع) نشسته‌ایم و عواطف انسانی ما از روی عشق و محبت جریحه‌دار شده نتوانستیم واقعیت حرکت اهل بیت(ع) در واقعه عاشورا را درک کنیم چرا که عملکرد ایشان فراتر از یک رویکرد انفعالی و براساس مظلومیت است.

وی افزود: در زندگی روزمره هم به‌دنبال درک واقعیت اتفاقات پیش آمده هستیم اما تحلیل و درک حقیقت جریانات پیش آمده در عاشورا را پیگیری نکرده‌ایم.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه فقط تعداد کمی خوارج از لشکر عمر سعد با انگیزه دشمنی و کشتن امام حسین(ع) به میدان آمده بودند، تصریح کرد: بیشتر لشکر دشمن را مردم کوفه که با عشق به امام علی(ع) و به یاد داشتن خوبی‌های ایشان در حق ایتام و فقرای این شهر بزرگ شده بودند یا کسانی که امام(ع) را به فرزند پیامبر بودن قبول داشتند، تشکیل می‌دادند و حقیقت امر این است که سپاه دشمن با انگیزه منافع و مطامع سیاسی در روز عاشورا به عرصه جنگ با امام زمان خود آمده بودند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: فرماندهان لشکر عمر سعد همان مردم کوفه بودند که از امام حسین(ع) دعوت کرده بودند و وقتی ایشان از آن‌ها پرسید مگر خودتان نبودید که من را دعوت به بیعت کردید؟ حرفی برای گفتن نداشتند چون همه آن‌ها و نیز عمر سعد با انگیزه سیاسی و کسب امتیاز قدرت به میدان آمده بودند.

وی ادامه داد: کاندیدا شدن در انتخابات مختلف از جمله شورای شهر و نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری اگر با انگیزه قدرت یابی و کسب منافع سیاسی باشد، می‌تواند آدم را تبدیل به عمر سعد کند.

آیت‌الله علم‌الهدی به بخشی از لشکر عمر سعد که از رؤسای قبیله‌های حجاز و عراق بودند و از ترس اینکه طرفِ برنده ظاهری جنگ یعنی یزید، بعد از تمام شدن نبرد، با آن‌ها برخورد نکند اشاره و تشریح کرد: اعراب بیابانی که دشمنی و دوستی را نمی‌فهمیدند و صرفا با انگیزه گرفتن غنیمت وارد جنگ می‌شدند هم بخش دیگری از لشکر عمر سعد را تشکیل می‌دادند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: به طورکلی هم امام حسین(ع) و همراهان ایشان و هم دشمن برای حضور در صحرای عاشورا برنامه داشتند.

وی متذکر شد: لشکر دشمن در عاشورا می‌دانست که حضور در مقابل فرزند پیامبر(ع) برای آن‌ها در امت گران تمام می‌شود و باید کاری می‌کردند تا زمینه شکل گیری قیام‌های بعدی به قصد خون خواهی از بین برود اما این بها را به جان خریدند تا منافع سیاسی و قدرت کسب کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: بعد از واقعه عاشورا یزید برای فرماندهانی که اقدامات خود در جنگ با امام حسین(ع) را توضیح می‌دادند جایزه در نظر می‌گرفت اما وقتی از یکی از فرماندهان توانای خود که روحیه‌اش را باخته بود علت این نگرانی را پرسید، او در جواب گفت: اسارت و سختی که ۸۴ زن و بچه کشیدند امان من را برید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در خصوص انگیزه عمر سعد از اسارت اهل بیت پیامبر(ص) توضیح داد: عمر سعد به لشکریان خود گفت که گمان نکنند اسیران عاشورا در تملک آن‌ها هستند و می‌توانند هر کاری در حق آن‌ها انجام دهند.

وی یادآور شد: عمر سعد دستور داد ما در طول راه انتقال کاروان اسرای کربلا آنقدر باید به آن‌ها گرسنگی و تشنگی بدهیم تا به التماس کردن افتاده و تبار خود را از یاد ببرند و اینگونه قدرت و صلابت نسل پیامبر(ص) به بنی امیه منتقل شود.

آیت‌الله علم‌الهدی در مورد رسالت اهل بیت امام حسین(ع) از حضور در کربلا تصریح کرد: تمام اعضای خانواده‌ای که امام را در عاشورا همراهی می‌کردند انتخاب شده و خود را آماده کرده بودند و دشمن نمی‌دانست که هرکدام از آن‌ها یک قهرمان هستند و برای انجام رسالت خود که تثبیت ولایت پیغمبر(ص) و براندازی شرک و کفر است، با امام خود در عاشورا همراهی می‌کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.