معاون آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال های اخیر به رغم اقدامات مدیریتی سازمان آب منطقه ای در خصوص کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بویژه نصب کنتورهای هوشمند بر چاه ها، برداشت آب از منابع آبی استان کاهش یافته است اما نه تنها تولید محصولات کشاورزی کاهش نیافته بلکه با افزایش روبرو بوده است.

به جای هزینه هنگفت انتقال آب،منابع آبی استان را مدیریت کنیم/ آبیاری های نوین نقش مهمی در کاهش مصرف آب دارند

مهندس جعفر جوادی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: برگشت سرمایه در بخش کشاورزی بیشتر از صنعت و خدمات است. یکی از توجیهات اقتصادی طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد، کشت زعفران در شش ماه دوم سال است. در واقع در این طرح گفته شده است که در شش ماهه دوم سال که نیاز آبی شرب و صنعت کمتر است، در دشت های خراسان زعفران کشت شود تا ارزش اقتصادی بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: به جای آنکه با هزینه هنگفت آب از جنوب کشور به مشهد منتقل شود می توان با هزینه ای کمتر، منابع آبی استان را مدیریت کرد. منابع آب با کیفیت بهتر صرف شرب و مابقی صرف نیاز کشاورزی و صنعت و خدمات شوند.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: رونق کشاورزی موجب اشتغالزایی است و با این روش تعداد بیشتری شغل می توان ایجاد کرد. یک کارخانه صنعتی ممکن است با هزینه زیاد و با چند هزار میلیارد دلار ساخته شود اما در نهایت می تواند برای هزار تا ۲ هزار نفر شغل ایجاد کند، اما می توان با طرح های کشاورزی برای تعداد بسیار بیشتری بازار کار ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات از یک چاه کشاورزی در روستا، صدها نفر در حال ارتزاق هستند. اگر بتوانیم سیستم های آبیاری را از سنتی به نوین تغییر دهیم، تعداد بسیار زیادی در روستاهای استان می توانند به کشاورزی مشغول شوند و محصولات متنوعی را راهی بازار نمایند. باید در نظر داشت که محصولات کشاورزی محصولاتی استراتژیک هستند و امنیت غذایی ایجاد می کنند.

وی در خصوص اهمیت محصولات غذایی در جوامع گفت: اگر محصولات کشاورزی نباشد غذا و استقلال غذایی از بین می رود. همچنین برخی از صنایع تبدیلی هستند، یعنی به رغم سرمایه گذاری های هنگفت برای احداث این کارخانجات، نیاز اصلی آنها برای چرخیدن چرخ کارخانه، وجود محصولات کشاورزی است. اگر کشاورزی محدود شود، اینگونه صنایع با رکود و بیکاری کارگران روبرو خواهند شد.

وی اظهار کرد: باید در انتخاب و احداث صنایع، ابتدا نیاز آبی آنها سنجیده شود. نباید صنایعی که نیاز آبی بالایی دارند مانند صنایع فولاد در استان احداث شود. این صنایع هم منابع آبی استان را از بین می برند و هم تعداد شغل ایجاد شده توسط آنها نسبت به کشاورزی بسیار پایین تر است.

جوادی تصریح کرد: در سال های اخیر به رغم اقدامات مدیریتی در خصوص کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بویژه نصب کنتورهای هوشمند بر چاه ها، برداشت آب از منابع آبی استان کاهش یافته است اما  بر اساس برآوردها تولید محصولات کشاورزی کاهش نیافته بلکه با افزایش روبرو بوده است. علت این موضوع این است که در بسیاری از اراضی کشاورزی، سیستم های آبیاری تحت فشار اجرا شده و روش آبیاری از سنتی به نوین تغییر نموده است. این موضوع  باعث می شود که با مصرف کمتر آب کشت محصولات کشاورزی بیشتر شود.

وی ابراز داشت: با هدف بهبود وضعیت مصرف آب و استفاده مناسب از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، برنامه ای تحت عنوان همراهان آب تهیه شده است. با این طرح که  ۷ ساله و تا سال ۱۴۰۵ در صورت تامین اعتبارات، به پایان خواهد رسید سالیانه ۳۵۶ میلیون مترمکعب از منابع آبهای زیرزمینی استان صرفه جویی خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه همیاران آب در بخش کشاورزی در ۸ بخش مجزا تهیه شده و میزان اعتبار مورد نیاز آن مطابق برآوردها در حدود ۸ هزار میلیارد تومان است. تلاش سازمان بر آن است که هر چه زودتر بتوانیم سیستم های آبیاری سنتی را به نوین تبدیل کرده تا از هدر رفت آب به میزان قابل توجهی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.