چرخ تولید این روزها آنچنان که انتظار میرود نمیچرخد، تولید کنندگان از بروکراسی حاکم بر اقتصاد نالان هستندو بر این باورند که امسال برخلاف آنچه انتظار داشتند مورد حمایت دولتمردان قرار نگرفته اند. هرچند که برخی نهادهای دولتی چون سازمان امور مالیاتی توجه ویژه ای به آنها دارد .سازمانی که به گفته تولید کنندگان برای دریافت طلبکاریهای دولت عجله دارد وحتی ممکن است دست به تملک وپلمپ هم بزند تا مالیات دولت را نقد کند.

سپرده های بانکی مردم خراسان رضوی درسایر استانها خرج میشود/استاندار: حداقل وامهای کوچک به مردم بدهید

قدس آنلاین - سعید کوشافر : این درحالی است که دولتمردان دست خود را برای حمایت از تولید خالی میدانند ، آنها براین باورند که دردمشترک تولید کنندگان نقدینگی است و این درحالی است که بانکها درعمل به وظایف بانکداری خود کوتاهی کرده و بجای اینکه منابع مالی را جمع آوری کرده و دراختیار تولید قراردهند خود بنگاهدار شده و پول را درجایی خرج می کنند که سود بیشتری داشته باشد.

شاید بی انصافی باشد اگر از توجیه بانکها هم بگذریم که تهیه وتجهیز منابع را دشوار دانسته وهزینه تامین پول را گران ارزیابی میکنندو براین باروند که تمام تلاششان را بکار میبرند. این درحالی است که اختصاص تسهیلات ارزان قیمت از عهده انها خارج است و این مجلس است که باید یارانه ای به تسهیلات اختصاص دهد تا بانکها وامهای کم بهره دراختیار تولید قراردهند.

و دست آخر این نمایندگان مجلس هستند که این روزها دراستانه انتخاباتی دیگر قرار دارند. آنها درزمان تصویب بودجه نهایت تلاش خودرا بکار بستند تا حداقل برای حوزه انتخابیه خود یارانه های بهتر وبیشتری دست و پا کنندو اکنون تنها میتوانند به دادن وعده برای سال اینده تولید کنندگان را جذب نمایند.

***روایت یک تولید کننده خراسانی

شاید داستان دوچرخه سازی قوچان را شنیده باشید. کارخانه ای که سالهای سال قبل درخراسان رضوی افتتاح شد به امید آنکه روزی زمینه ساز قطع واردات دوچرخه ازخارج کشور شده ونیاز داخل را تامین کند. مدتی هم دوچرخه های باکیفیتی تولید کرد اما قبل از اینکه این برند درمیان مردم شناخته شود کارش به پایان رسیدواصلاحا چرخش از حرکت ایستاد.

طی سالهای گذشته هم تلاشهای زیادی برای روی پا ایستادن این کارخانه صورت گرفت ولی هرگز دیگر به روزهای اوج نرسید و هرچند ماه یکبار تعطیلی گریبانش را گرفت و کارگرانش را روانه خانه کرد.

اما طی روزهای اخیر مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور که بانک تخصصی حمایت از تولید است ،  با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با موضوعیت کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان، گفت: طرحی برای راه‌اندازی این واحد تولیدی دیده نمی‌شود و جوششی هم وجود ندارد، حتی این کارخانه به بانک صنعت و معدن ۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد.هرچه پول به آن تزریق شود، برنمی‌گردد.

*** سرمایه گذار باید صلاحیت داشته باشد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور با تأکید بر اینکه منابع مالی بحث آخر بوده و صلاحیت و اهلیت سرمایه‌گذار در اولویت قرار دارد زیرا اگر صلاحیت وجود نداشته باشد هرچقدر پول تزریق شود خروجی ندارد، افزود: صلاحیت یعنی اینکه سرمایه‌گذار دانش، تجربه و شبکه توزیع و تأمین داشته باشد و بتواند با فنّاوری جدید کار کند زیرا با فنّاوری دو دهه قبل نمی‌توان به نتیجه رسید.

وی با یادآوری این موضوع که منابع بانک‌ها گسترده و نامحدود نبوده و این منابع محدود باید درجایی سرمایه‌گذاری شود که ارزش‌افزوده بالایی برای کشور داشته و اشتغال پایدار و توسعه ایجاد کند، تأکید کرد: صنعتی که به‌موقع توسعه ندهد حتماً از بین می‌رود، چرا صنعت نساجی میرا شد، چون نتوانست فنّاوری‌های روز را بیاورد و چرخه عمرش به سررسیده بود، با فنّاوری دهه ۴۰ نمی‌توان در سال ۱۴۰۰ در عرصه بین‌الملل رقابت کرد.

مهری بیان کرد: سرمایه‌گذار علاوه بر اهلیت و صلاحیت باید به منطقه اجرای طرح نیز توجه داشته باشد که خدماتی مثل جاده، آب، برق و گاز و حتی دسترسی به مواد اولیه و بازار هم فراهم‌شده و پس‌از آن این مسئله مطرح می‌شود که طرح ارائه‌شده، اقتصادی بوده و آیا دارای توجیه مالی و فنی بوده و بازار دارد یا نه.

***بانک پول ارزان ندارد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور یادآور شد: بانک‌ها متولی تسهیلات ارزان‌قیمت نبوده و قانون‌گذاران متولی این امر هستند که سرمایه‌گذار باید این موضوع را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخواهد تا در بودجه ۹۹ لحاظ شود.

وی مصداق آن را تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی دانست و ادامه داد: همان‌گونه که ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی توسط نمایندگان مجلس مصوب شد تا در اختیار سه بانک عامل قرار گیرد و تسهیلات اشتغال روستایی با سود ۴ تا ۹ درصد پرداخت شود.

مهری بیان کرد: بانک‌ها قیمت تمام‌شده پولشان ۱۸ درصد است، به همین دلیل شورای پول و اعتبار همین رقم را تصویب می‌کند و اگر یارانه‌ای داده می‌شود باید توسط قانون‌گذار در قانون لحاظ شود و دولت مجری قانون‌هایی است که تصویب می‌کنند.

***وامهای کوچک اشتغال بیشتری ایجاد میکنند

استاندار خراسان رضوی هم با گلایه از رویه وروند کار بانکها , این شیوه را غیر اسلامی دانسته و باتاکید بر اینکه باید نام اسلامی از بانکداری کشورمان  حذف شود اظهار میدارد: سیستم تمرکزگرایی در شبکه بانکی وجود دارد و سهم اختیارات استان از آن شبکه بسیار ناچیز است، بنابراین انتظار نداریم تسهیلات و سپرده بسیار پایین استان را در سطح استانی جبران کنید، بلکه در سطح ملی باید جست‌وجو نمایید. هر بانک و شعبه‎ای که در سطح استان است را پیگیری کنید تا سهم تسهیلات سپرده افزایش یابد.

رزم‌حسینی با بیان اینکه معوقات وام‌های خردی که داده می‌شود، کمتر و اشتغالش بیشتر است و هرچه وام کلان بدهیم، معوقات بیشتر و اشتغال کمتر است، عنوان کرد: اگر به سمت وام‌های خرد و خوداشتغالی برویم، می‌توانیم حجم زیادی از اشتغال را در استان فراهم کنیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: اگر سپرده بانکی بانک‌ها ۳۰ هزار میلیارد باشد و هزار میلیارد تومان دهیم، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ شغل می‌توان ایجاد کرد. در حوزه صنعت و پتروشیمی به ازای هر یک شغل باید ۲ تا ۳ میلیارد تومان پول دهید تا شغل ایجاد شود. به ازای هر شغل در حوزه خوداشتغالی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان پول نیاز است که حجم زیادی از شغل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد منابع بانک‌ها واقعا نقدی است، تصریح کرد: در بخش استانی انتظار داریم که در وام‌های خرد خوداشتغالی که بحث اقتصاد مقاومتی را در روستاها شروع کردیم، دسته‌بندی کنیم. بانک‌ها باید سهمی را در خوداشتغالی پرداخت کنند.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: نسبت سپرده به تسهیلات در استان زیر ۴۰ درصد است و اگر می‌توانید در سطح استانی کارهایی صورت دهید تا این نسبت افزایش یابد.می‌تواند اختیارات ویژه‌ای برای بانک‌های دولتی صورت گیرد تا تبادلات مالی برای رفع مشکلات مالی واحدها انجام شود. 

***تسهیلات درخراسان نصف میانگین کشوری

درهمین خصوص ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: به دلیل اختلاف بین آمار بانک‌های ما و بانک مرکزی، ۱۲ هزار میلیارد تومان اختلاف در نسبت سپرده‌ها و تسهیلات داریم.

علی رسولیان اظهار کرد: اختیارات شورای هماهنگی بانک‌ها به شدت محدود است. طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در دو بخش نیاز به کمک بانک‌ها دارد که در زمینه معین‌ها نیاز به کمک بانک‌ها پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: بخش مهمی که اکنون به حضور بانک‌ها نیاز داریم، طرح‌های سرمایه‌گذاری است که تفاهم‌نامه امضا کردیم و در آینده نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری خواهیم داشت، بنابراین بانک‌ها باید آمادگی لازم داشته باشند تا تامین مالی کرده و طرح‌ها را عملیاتی کنیم.

رسولیان با بیان اینکه رسانه‌ها اصرار دارند تا اسامی بانک‌هایی که گزارش نمی دهند را اعلام کنیم، عنوان کرد: به دلیل اختلاف بین آمار بانک‌های ما و بانک مرکزی، ۱۲ هزار میلیارد تومان اختلاف در نسبت سپرده‌ها و تسهیلات داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: آمار نشان می‌دهد که ۴.۶ درصد منابع و ۳.۱ درصد مصارف را داریم که ۱.۶ درصد منابع ما در اختیار استان‌های دیگر قرار می‌گیرد و باید برای آن فکری کنیم. میانگین تسهیلات کشور ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که در استان ۷ میلیون و حتی از نصف کمتر است. رتبه استان ما در تسهیلات ۲۲ و در سرانه سپرده‌ها ۱۲ است، هنوز نسبت به پرداخت رتبه ۲۶ را در سطح کشور داریم.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌هایی بیشترین رشد منابع را داشتند اما نسبت پرداختشان کاهش جدی پیدا کرده و زیر ۵۰ درصد شده است. نسبت پرداخت بانکی ۸ درصد است. یک بانک تخصصی بالای ۲۰۰ درصد پرداخت داشته اما اکنون به ۸۰ درصد رسیده است. برخی بانک‌ها باید در این مسیر کمک کنند تا به برنامه‌ها و اهداف خود برسیم. ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری داریم که حداقل باید ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیاد تومان تامین مالی کنیم.

***۲۰بانک درخراسان آمار نمیدهند

درمقابل این اظهارات اما رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان‌رضوی گفت: در بخش قرض‌الحسنه، ازدواج تاکید ویژه دولت و مقامات است. علیرغم اینکه منابع قرض‌الحسنه اکثر بانک‌ها محدودیت زیادی دارند، اما تسهیلات ازدواج نه تنها متوقف نشده، بلکه ۷۱ درصد رشد داشته است.

حسن مونسان ، افزود: آمار عملکرد ۵ ماهه ابتدای سال ما مربوط به ۲۳ بانک است که تبادل اطلاعات داریم، ۳۸ بانک هستیم که تنها با ۲۳ مورد آن‌ها تبادل اطلاعات می‌کنیم. ۱۵ بانک عضو کمیسیون بانک‌‎ها هستند که اطلاعات نمی‌دهند و ۵ بانک نیز عضو کمیسیون نیستند، در کل ۲۰ بانک آمار نمی‌دهند، به همین دلیل آمارهای ما با آمارهای بانک مرکزی متفاوت است. استانداری باید ملاک ارزیابی شبکه بانکی استان را بر اساس بانک‌هایی که تبادل اطلاعات دارند، قرار دهد.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی در خراسان رضوی با بیان اینکه تجهیز منابع رکن اصلی حرکت بانک‌ها به سمت پیشرفت و توسعه است، عنوان کرد: اگر تجهیز منابع نداشته باشیم، در اعطای تسهیلات با مشکل مواجه می‌شویم. در بخش تجهیز منابع، حدود ۱۱ درصد رشد منابع داشتیم که به ۹۲۱ هزار میلیارد رسیده است. یک سپرده جمع داریم که ذخیره احتیاطی ۲ درصد و ذخیره قانونی ۱۳ درصد را باید کم کنیم که در اختیار بانک مرکزی بوده و اجازه دست زدن به آن‌ها را نداریم.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان‌رضوی ادامه داد: منابع آزاد قابل تخصیص استان ۷۸۲ هزار میلیارد ریال است که بر اساس آن می‌توانیم تمام برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهیم. مانده تسهیلات ما در پایان اسفند ۵۳۶ هزار میلیارد بوده که به ۵۸۲ هزار میلیارد رسیدیم و ۴۶ هزار خالص تسهیلات پرداختی ما بوده است. نسبت مصارف به منابع که ۶۲ درصد بوده را باید به ۷۲.۸ درصد برسانیم که ۰.۶ درصد در این ۵ ماه توفیق داشتیم، البته دو ماه اول سیاست‌ها ابلاغ نشده بود.

مونسان اضافه کرد: در بخش تخصیص منابع جلسات زیادی داشتیم تا آن را به صورت برنامه مدون درآوریم. سال گذشته نسبت مصارف از ۶۵ به ۶۸.۵ درصد افزایش یافته و امسال قرار است به ۷۲.۸ درصد برسد که اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی خراسان رضوی گفت: در حجم تسهیلات پرداختی در مرداد ۹۸ باید به ۶۲۵۰ میلیارد می‌رسیدیم اما به ۴۶۱۵ میلیارد رسیدیم، ۷۴ درصد اهداف خود را محقق کردیم. تعهد ما در کشاورزی ۲۲۵۰ میلیارد است، هدف خرداد ماه ۹۳۸ میلیارد بوده که به ۷۲۵ میلیارد رسیدیم و ۷۷ درصد اهداف محقق شده است. تعهد ما در صنعت و معدن ۴۵۰۰ میلیارد است که اکنون به ۱۱۳۵ میلیارد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.