پس از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، درباره جایگاه رهبر معظم انقلاب، تصویر منتشــر شده از حضور ســید مقتدی صدر در مراسم شام غریبان بیت رهبری دومین خبر جنجالی یک هفته اخیر بود.

حسین محمدی اصل/ پژوهشگر مسائل سیاسی/

مقتدی صدر در ایران، رژیم صهیونیستی در انزوا پس از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، درباره جایگاه رهبر معظم انقلاب، تصویر منتشــر شده از حضور ســید مقتدی صدر در مراسم شام غریبان بیت رهبری دومین خبر جنجالی یک هفته اخیر بود.

 یکی از برداشت‌ها این است که حضور مقتدی صدر در بیت رهبری به صورت علنی و غیر منتظره میتواند تکمیل کننده بخشی از پازل مقاومت در مقابله و مبارزه با استکبار جهانی باشد. مسئله دیگر حضور صدر در کنار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بیشتر ما را به این تحلیل نزدیک می‌کند که مقتدی صدر بار دیگر تلاش می‌کند برای ایستادگی مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی به اردوی ایران بپیوندد؛ چرا که ایام فترت عربستان و امارات آغاز شده و اگر وی همچنان در پازل عربی بازی کند، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد.

 صدر در دو سال گذشته سعی کرده است با مواضع خود، بر استقالل عراق تأکید کند و در این راســتا دیدارهای ناموفقی هم با سعودیها داشته است و در نهایت شاید اینطور نتیجه بگیریم که جمع بندی وی بر این است که عربستانی‌ها، بدتر از آمریکایی‌ها هستند.

 در حال حاضر شــاهد این هستیم که با وجود نیروهای مقاومت در عراق و حفظ امنیت عراق توسط آنها، آمریکایی‌ها نیروهای خودشان را در خاک عراق افزایش می‌دهند و نزدیک شدن رهبر جیش المهدی، به ایران میتواند بعدها به او کمک کند که حداقل برای حفظ استقلال کشورش، راه درست را انتخاب کند و از طریق حمایت‌های ایران و مقام معظم رهبری، آمریکایی‌ها را از عراق خارج کند و مانع از بازگشت سلطه به عراق شود.

 باوجود اینکه جریان صدر در جبهه‌های داخلی عراق تأثیرگذار است، اما در حال حاضر شاهد این هستیم که وضعیت و بازی در منطقه به نفع ایران است. ایران به هژمون و قدرت نخست منطقه تبدیل شده و در نهایت، حتی با حمایت عربستان هم نمی‌شود این نفوذ را از بین برد و از طرفی مشکل بحران تروریسم آمریکایی در عراق هم به عنوان یک مسئله غیر قابل حل دیگر باقی مانده است.

 حضور این شخصیت سیاسی و مذهبی عراقی، میتواند آغازی باشد بر شکل‌گیری روابطی جدید بین برخی گروهها و جریان‌های شــیعی مسلح و مقاوم در عراق و ایران و از این منظر این حضور مقتدی صدر را میشــود به فال نیک گرفت.

به خصوص اینکه جهان اســلام در حال پوست اندازی و جبهه مقاومت روز به روز در حال قوی شدن است. حاال دیگر دسترسی به خاک صهیونیست‌ها برای جبهه مقاومت بسیار آسان شده و حضور یک اتحاد بین ایران، لبنان، عراق و یمن برای مبارزه با استکبار آمریکایی علیه مسلمین جهان، در نهایت میتواند به نفع عراق و به نفع استقلال عراق و به نفع جریان مقاومت عراق باشد.

 دغدغه اصلی مقتدی در اغلب ســخنرانی‌هایش حقوق انسانی مردم عراق است؛ بنابرایــن مادامــی که آمریکاییها، در خاک عراق حاضر باشــند و اشــغالگران صهیونیست اعمال نفوذ کنند و در مناطق کردنشین شاهد تحرک آمریکایی‌ها باشــیم این رؤیا محقق نخواهد شد، پس حضور صدر در ایران میتواند سرآغاز شکل گیری اتحادیه جدید برای مبارزه با نفوذ آمریکا در عراق و دیگر کشورهای اســامی باشد و باید گفت که با گذشت زمان و محکم شدن اتحاد بین رهبران مقاومت قطعاً رژیم صهیونیستی نا امن‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.