اصفهان- تا سال گذشته آنچه که رسانه‌های داخل و خارج از کشاورزان اصفهانی در رسانه‌ها به نمایش می‌گذاشتند تنها نبود آب ، تعطیلی کشت و زرع و بیکاری و خشک‌سالی بود اما این روزها موضوع درست وارونه شده است و آن‌قدر وفور محصولات در بازار و میدان‌های تره‌بار مشاهده می‌شود که خریداری برای آن یافت نمی‌شود.

اقتصاد کشاورزی در حسرت الگوی کشت/عرضه و تقاضا نیازسنجی می طلبد

قدس آنلاین؛ گروه استان ها:سال گذشته کشاورزان از کمبود محصولات و از آن‌طرف مصرف‌کننده از گرانی محصول گلایه داشت اما امسال کشاورزان به دلیل ازدیاد برداشت و نبود مشتری گلایه داشته و البته دراین‌بین مشتری‌ها راضی هستند.

سال گذشته به دلیل کاهش محصولات آب‌دوست و هم‌چنین صادرات محصولی هم چون هندوانه مردم اصفهان این میوه جالیزی را کیلویی ۳ هزار تومان خریداری می‌کردند اما این روزها هندوانه کیلویی ۷۰۰ تومان هم خریدار ندارد.

میوه‌های تابستانه هم چون شلیل و هلو که در ابتدای ورود به بازار پایه قیمت‌های ۱۴ هزار تومان را گرفته بودند حالا به کمتر از نیمی از قیمت و به ۶ هزار تومان رسیدند و البته مصرف‌کننده‌ها از این موضوع خوشحال اما تولیدکنندگان را نگران کرده است.

به قول یکی از کشاورزان اصفهانی سال گذشته به دلیل کمبود آب و نبود محصول از آن‌طرف بام  افتادیم امسال به دلیل نبود مشتری و روی زمین ماندن محصول حالا از این‌طرف بام افتادیم!

نبود علت الگوی کشت

بیش از چهار دهه از طرح بحث الگوی جامع کشت در کشورمان می‌گذرد.

الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار، مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکو فیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط‌زیست.

بسیاری از کارشناسان ازدیاد و وفور میوه در بازار را ناشی از ازدیاد محصول به دلیل بارش‌های خوب امسال می‌دانند  اما فرازوفرود قیمت‌ها و نبود یک استراتژی و یا الگوی کشت دقیق را یکی از دلایل ضربه به اقتصاد کشاورزی معرفی می‌کنند.

کارشناسان فرازوفرود قیمت‌ها و نبود یک استراتژی و یا الگوی کشت دقیق را یکی از دلایل ضربه به اقتصاد کشاورزی معرفی می‌کننددر این رابطه حسین محمدرضایی عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار می‌کند: متأسفانه الگوی کشت و تولید در کشور و استان ما، حساب‌وکتاب مشخصی ندارد و به همین دلیل کشاورزان یک سال پیاز می‌کارند و ناگهان قیمت پیاز افت می‌کند، یک سال هم گوجه و هندوانه و میوه‌های دیگر.

وی اذعان می‌کند: بی‌حساب‌وکتاب عمل کردن و نبود استراتژی مشخص در حوزه کشاورزی موجب می‌شود تا یک سال آن‌ قدر گوجه فرنگی روانه بازار شود که بازار مصرف اشباع شود و تولیدکننده زیان ببیند و سال بعد کشاورزان همگی سراغ تولید یک محصول دیگر بروند و دچار کمبود تولید محصول قبلی ‌شویم.

وی با اشاره به این موضوع این مشکل فقط مربوط به استان اصفهان نمی‌شود اظهار می‌کند: آن‌قدر هزینه‌های بسته‌بندی و حمل محصولات کشاورزی افزایش‌یافته است که حتی ارسال بار مازاد اصفهان به استان‌های دیگر هم نمی‌تواند از ضرر و زیان کشاورز جلوگیری کند چون حمل یک کامیون گوجه‌فرنگی یا هندوانه بیش از یک‌میلیون تومان تمام می‌شود و با این هزینه‌های سرسام‌آور، سودی عاید تولیدکننده نخواهد شد.

سقوط قیمت‌ها

دبیر اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی شهرستان اصفهان بابیان اینکه قیمت‌های محصولات باغی و به‌ویژه جالیزی با افت شدیدی در ماه جاری روبرو بوده است اظهار می‌کند:  بخشی از محصولات جالیزی مانند خربزه و هندوانه، محصول اصفهان و شهرستان‌های اطراف آن در حال حاضر در بازار اشباع‌شده  و خریدار ندارد.

نصرالله مرادی بابیان اینکه این محصولات در بازار به قیمت کیلویی ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان فروخته می‌شوند می‌افزاید: این در حالی است که بیش از ۱۷۰ تا ۲۰۰ تومان دست کشاورز را نمی‌گیرد و لذا برای تولیدکننده ضرر محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه بارندگی‌های امسال در افزایش تولید محصولات بی‌تأثیر نبود می‌افزاید: کاهش قدرت خرید مردم، افزایش تولید نسبت به تقاضا و هم‌چنین صادرات اندک ازجمله عواملی است که موجب شده تا محصولات جالیزی بر روی دست کشاورزان بماند و با پائین ترین قیمت فروخته شود.

وی می‌افزاید: در همین راستا بنگاه‌های فروش میوه مجبور می‌شوند برای جلوگیری از فاسدشدن بارها، آن را به قیمت پایین‌تری عرضه کنند و این در حالی است که همه می‌دانند باوجود افزایش قیمت  کود، سم و هزینه بسته‌بندی این میان فقط کشاورز است که ضرر می‌دهد.

وی بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند با نیازسنجی بازار عرضه و تقاضا این مشکل را در طول سال حل کرده و به کشاورزان برنامه کشت ارائه کند اذعان می‌کند: این در حالی است که این مشکل هرسال در بازار خودنمایی کرده و ما شاهد کمبود و یا ازدیاد یک محصول خاص در بازار هستیم.

وی اظهار می‌کند: وقتی قیمت هندوانه خریداری‌شده از کشاورز به کیلویی ۲۰۰تومان می‌رسد این یعنی نه‌تنها کشاورز نتوانسته از دسترنج ماه‌ها کار و تلاش خود سودی به دست بیاورد، بلکه مبلغی هم زیان داده آن‌هم در شرایطی که با بحران کمبود آب روبه‌رو است و این قیمت تمام‌شده در بازار، به‌اندازه آبی که برای محصولات آب‌بر جالیزی مصرف کرده نیز نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.