اراک- شرکت «آذرآب» که روزی بزرگترین نقش را در ایفای بازسازی کشور و پروژه های بزرگ داشت، امروز با کمترین ظرفیت تولید خود در حال فعالیت است و حتی توان پرداخت حقوق کاگرانش را هم ندارد.

توان تولید «آذرآب» هر روز آب می رود/مقدمات واگذاری کلیدخورد

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است شرکت اذرآب اراک از جمله واحد های تولیدی و موثر در ساخت پروژه های صنعتی کشور است که طی چندین سال گذشته با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرده تا آنجا که این روز ها توان پرداخت دستمزد کارگرانش را نیز ندارد و این رویه موجب شده تا به طور متناوب بسیاری از کارگران این شرکت با تجمع در مقابل استانداری حقوق عقب مانده خود را طلب کنند.

شرکت صنایع آذرآب اراک از صنایع پیمانکاری عمده کشور است که در سال ۱۳۶۴ در اراک آغاز به‌کار کرد.

این شرکت مادرتخصصی در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت دارد.

این شرکت در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون به ۱۶ هزار و ۴۰۰ سهم تقسیم شده است و ۳۱ درصد از مجموع سهام این شرکت متعلق به بانک کشاورزی است و این روز ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند.

درخواست کارگران

در همین راستا جمعی از کارگران آذرآب با نوشتن طوماری بلند خواستاردستور قاطع در راستای عدم واگذاری «آذرآب» به شرکت «کاوه مبدل» و یا شرکت‌های مشابه و همچنین تکلیف به واگذاری آذرآب به شرکت «مپنا» و حل این مشکل یک بار برای همیشه شدند.

کارگران معترض هم چنین عنوان کردند: اقدام به فروش اموال و سهام شرکت به جای فعال‌سازی شرکت و خلق کار و تولید یکی از دلایل اعتراض و دست از کار کشیدن و تجمعات کارگری در هفته گذشته آن ها است.

استاندار مرکزی اعلام کرد: مقدمات واگذاری شرکت‌های تولیدی مادرتخصصی آذرآب و واگن‌پارس اراک به شرکت مپنا کلید خورده استاین کارگران در طومار خود هم چنین درخواست کردند تا دستور کناره‌گیری یکی از سهامداران که طی دو سال گذشته در آذرآب با وعده‌های دروغین باعث بیکاری بیش از ۷۰  درصد کارگران شرکت شده است صادر شود.

آن ها اعلام کردند عدم مسئولیت پذیری موجب شده تا پرداخت حقوق و حق بیمه آنها به تعویق افتاده و بدهی‌های شرکت هرروز سنگین تر شود.

کارگران آذرآب هم در این طومار خواستار بازگشت اموال شرکت، استعفای کامل هیئت مدیره و مدیران عامل به دلیل به خطر انداختن امنیت شغلی بیش از ۱۶۰۰ کارگر و ایجاد مشکلات اجتماعی و اقتصادی شدند.

کارگران آذرآب که نگران امنیت شغلی و آینده کاری خود هستند هم چنین نسبت به واگذاری این کارخانه به شرکت کاوه مبدل ابراز نگرانی کردند.

پاسخ دولتمردان برای حل مشکلات

در همین راستا استاندار مرکزی روز چهار شنبه اعلام کرد: مقدمات واگذاری شرکت‌های تولیدی مادرتخصصی آذرآب و واگن‌پارس اراک به شرکت مپنا کلید خورده است.

سید «علی آقازاده» افزود: در نشست‌های ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد واگذاری شرکت صنایع‌آذرآب و واگن‌پارس اراک به شرکت مپنا مطرح شد.

وی ادامه داد: صبح امروز تیم اقتصادی استانداری مرکزی در نشستی با مدیرعامل شرکت مپنا و مدیرعامل بانک کشاورزی به‌عنوان سهامدار اصلی شرکت صنایع آذرآب مسایل و مشکلات این واحد صنعتی به‌صورت مفصل مطرح شد و مدیرعامل شرکت مپنا به‌طور غیرمستقیم آمادگی خود را برای خرید سهام بانک کشاورزی اعلام کرد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: در این نشست مقرر شد شرکت مپنا در قالب تیم تخصصی با حضور معاونان این شرکت، معاون اقتصادی استانداری مرکزی و اعضای هیات مدیره بانک کشاورزی ضمن بازدید از فرآیند تولید آذرآب، نشست‌های مختلفی را برگزار و بررسی بیشتری را از این واحد تولیدی انجام دهند. 

آقازاده بیان کرد: مشکلات مربوط به مالیات، تامین اجتماعی و بدهی این واحد تولیدی به بانک‌های عامل از مهمترین مسایلی است که باید از سوی این تیم تخصصی بررسی و نتیجه نهایی تا حداکثر ۱۰ روز آینده به مدیرعامل شرکت مپنا ارایه شود تا تصمیم نهایی در واگذاری قطعی آذرآب به مپنا مراحل خود را طی کند.

وی افزود: شرکت مپنا نسبت به جذب شرکت واگن‌پارس اراک مشکلی ندارد و ظرف چند هفته آینده بعد از انجام مراحل قانونی و حقوقی این واحد واگن سازی به مپنا واگذار می‌شود اما در خصوص شرکت صنایع آذرآب درخواست ضمانت‌نامه‌هایی از سوی شرکت مپنا شده که باید در نشست‌های دیگر مطرح شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.