مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: غسال‌ها و رانندگان آمبولانس آرامستان‌ها باید به صورت فردی درخواست خود را در کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت کنند تا پس از بررسی و تایید این کمیته سازمان تامین اجتماعی بپذیرد و حکم بازنشستگی پیش از موعد را صادر کند.

غسالی و راننده آمبولانس آرامستان ها جزو مشاغل سخت و زیان آور هستند /افراد دارای مشاغل سخت و زیان آور باید برای بازنشستگی درخواست کتبی بدهند

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری  گفت: هر دو شغل غسالی و راننده آمبولانس‌های آرامستان‌ها بر اساس ضوابطی که در دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور و کمیته تجدید نظر خراسان رضوی وجود دارد، به عنوان مشاغل سخت و زیان آور مورد تأیید قرار گرفته است و پس از احراز سختی و زیان آور بودن آن، شخص می‌تواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کند اما شرایطی دارد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: از جمله شرایط آن این است که افراد در همین مشاغل، ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند و هر کس در هر صنفی که مدعی است شغلش سخت و زیان آور است باید درخواست بدهد،۲۰ سال پرداختی داشته باشد و در خواستش در کمیته مشاغل سخت و زیان آور این استان مطرح می‌شود و کمیته براساس شغل، عوامل زیان آور و سختی آن تشخیص می‌دهد که آیا این شغل سخت و زیان آور است یا خیر.

وی‌ افزود : بر اساس ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی و ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی این قانون عموما مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف شده و اینکه به چه شغلی سخت و زیان‌آور گفته می‌شود تشخیص فردی نیست.

سنجری توضیح داد: برای تشخیص یک شغل به عنوان شغل سخت و زیان‌آور در آئین‌نامه‌های اجرایی ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی در سطح استان کمیته‌ای با عنوان کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور داریم و افرادی که مدعی هستند شغل‌شان سخت و زیان‌آور است باید فرم مشخصی را دریافت کنند، عنوان شغل‌شان را درج کنند و به کمیته تحویل دهند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: کمیته طی جلساتی که دارد، درخواست افراد را بررسی می‌کند و بعد از اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، اگر عوامل زیان‌آور بیش از حد استانداردهای تعریف شده بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود شغلی را سخت و زیان‌آور تشخیص می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این کمیته با حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده سازمان تأمین اجتماعی، نماینده کارگران و یک نفر نماینده کارفرمایان (نماینده تشکل‌های کارگری و کارفرمایی) تشکیل می‌شود و عموما کمیته تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور با بررسی‌های ‌کارشناسی و اندازه گیری عوامل زیان آوری تشخیص می‌دهند که این شغل سخت هست یا نیست. 

سنجری با بیان اینکه شغل غسالی و راننده‌های آمبولانس جزو مشاغل سخت پذیرفته شده است تصریح کرد: باید افراد به صورت فردی درخواست خود را در کمیته سخت و زیان آور بودن مشاغل ثبت و مطرح کند تا پس از بررسی و تأیید این کمیته، سازمان تأمین اجتماعی بپذیرد و حکم بازنشستگی پیش از موعد را صادر کند.

مدیرکل کار ، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: ممکن است اصلا کسی نخواهد بازنشستگی پیش از موعد داشته باشد و کمیته باید درخواست شخص، کارفرما یا تشکل کارگری را در این خصوص بررسی و اظهار نظر کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    باسلام. راننده آمبولانس هستم ۱۲ سال سابقه کار دارم .تامین اجتماعی باسختی کارم موافقت نمی کند ‌ .کجا مراجه کنم