رئیس‌جمهور آمریکا طی چند هفته گذشته به پیشنهاد همتای فرانسوی خود مبنی بر گشایش خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در برابر بازگشت ایران به تعهدات خود در قالب برجام، رغبت بیشتری نشان داده است.

آیا ترامپ با طرح فرانسه برای ایران موافقت کرده است؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام نیوز، نشریه دیلی‌بیست آمریکا در گزارشی اختصاصی مدعی شده که چهار منبع خبری مطلع از مکالمات تلفنی میان دونالد ترامپ و امانوئل مکرون گفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا طی چند هفته گذشته به پیشنهاد همتای فرانسوی خود مبنی بر گشایش خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در برابر بازگشت ایران به تعهدات خود در قالب برجام، رغبت بیشتری نشان داده است.

بنابر این گزارش این "روی خوش" گویا در خلال اجلاس اخیر سران گروه هفت در فرانسه که در حاشیه آن محمدجواد ظریف هم سفری غیرمنتظره و کوتاه به محل برگزاری آن داشت قوت گرفته است.

دیلی‌بیست نوشته دو نفر از چهار منبع خبری این نشریه گفته‌اند که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم به نظر با پیشنهاد فرانسه مشکلی ندارد.

دیلی‌بیست در توصیف طرح مکرون می‌نویسد: گشایش خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در برابر اینکه 1-ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی ازگردد 2.تهران باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در منطقه موافقت کند. 3. ایران باید متعهد به گفتگوهای منطقه‌ای در آینده شود.

همزمان با گزارش دیلی بیست،سناتور آمریکایی "کریس مورفی" در صفحه توییتر خود از موافقت ترامپ با پیشنهاد "خط اعتباری" مکرون برای حفظ برجام  خبر داده و نوشت: ترامپ به ایران ۱۵ میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می‌دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته در اقدامی غیر قانونی و یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشورهای ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. 

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.