قم-۳۱۵ هکتار از اراضی اطراف حرم حضرت معصومه(س) بر اساس اظهارنظر کارشناسان میراث فرهنگی در زمره بافت تاریخی شهر قرار دارد و لذا همین موضوع سرآغاز تمام مشکلات برای اجرای طرح تفصیلی شهر و هم‌چنین عملیات نوسازی و بازسازی خانه‌های قدیمی شده است.

بافت تاریخی قم محل مناقشه شهرداری و میراث فرهنگی

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: بسیاری از مردم این نواحی به دلیل تغییرات در سبک زندگی خواهان تغییرات در بنا و یا معماری و نوع ساخت واحد مسکونی خود هستند اما به دلیل واقع‌شدن در حریم بافت تاریخی این اجازه را برای اجرای هرگونه معماری ندارند.

ازآنجاکه بافت تاریخی تابع ضوابط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است لذا این سازمان وظیفه دارد تا  ضوابط طرح تفصیلی را تهیه و ارائه کند اما متأسفانه بیش از یک و سال و نیم است که باوجود تصویب شورای عالی مسکن و شهرسازی از ضوابط طرح تفصیلی خبری نیست و لذا این موضوع بسیاری از مردم شهر قم را بلاتکلیف گذاشته است.

بلاتکلیفی بافت قدیم

مدیرکل راه و شهرسازی قم در همین رابطه گفت: نبود ضوابط احیای بافت تاریخی باعث شده ۳۱۵ هکتار از اراضی اطراف حرم حضرت معصومه(س) که بافت تاریخی شهر است، با بلاتکلیفی مواجه شود.

حسن صبوری افزود: ضوابط طرح تفصیلی که در استان مصوب و توسط شورای عالی تائید شده یک تبصره دارد که بر اساس آن بافت تاریخی تابع ضوابط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس میراث فرهنگی موظف بود که ظرف یک ماه ضوابط بافت تاریخی را در اختیار استان قرار دهد، درحالی‌که یک سال و نیم از این مصوبه گذشته و هنوز ضوابطی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: به دلیل تأخیر پیش‌آمده در ارائه ضوابط بافت تاریخی از سوی میراث فرهنگی، کمیسیون ماده پنج استان مصوب نمود ضوابط طرح تفصیلی بر بافت تاریخی استان نیز حاکم است.

قوانین سخت‌گیرانه نیست

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم هم بر این موضوع مهر تائید زده و با تأکید بر این‌که میراث فرهنگی باید این ضوابط را در مدت یک ماه در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌داد می‌گوید: مردم در این محدوده بلاتکلیف هستند بااین‌حال شهرداری همکاری کرده و در محدوده بافت تاریخی، ساخت‌وساز بر اساس استعلام میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.  

«حسین صالحی» در پاسخ به بحث مطرح‌شده مبنی بر اظهارنظر اکبر ترکان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده و دست‌وپا گیر خواندن ضوابط میراث ‌فرهنگی و نگاه سوداگرانِه به بافت‌های تاریخی تأکید می‌کند: ضوابط بافت تاریخی از نگاه کسانی که نگاه سوداگرانه دارند سخت‌گیرانه است.

وی عنوان می‌کند: این ضوابط با پشتیبانی ما ادامه دارد و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز این ضوابط را ابلاغ کرده و قانونی است و همه ملزم به رعایت این ضوابط هستند.

جایگاه غیرقانونی شورای فنی میراث فرهنگی

این در حالی است که معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم می‌گوید: مصوبه اعلام محدوده بافت تاریخی قم که در سال ۹۴ به قم ابلاغ شد،  هیچ چارچوب اجرایی ندارد و شورای فنی میراث بر این اساس دارای جایگاه قانونی نیست.

غلامرضا جان قربان با اشاره به تعلل ۴ ساله میراث در تدوین ضوابط بافت تاریخی شهر قم می‌افزاید: دغدغه بافت تاریخی در شهرداری قم هم وجود دارد، اما این کار باید در مسیر خودش پیگیری شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار قم با اشاره به این‌که وی ملزم به همراهی در این موضوع پیش از تدوین ضابطه نبوده بیان می‌کند: بااین‌حال، ما با میراث فرهنگی همراهی کردیم و ساخت‌وسازها در بافت تاریخی را بر اساس استعلام از میراث انجام دادیم.

وی معتقد است تعیین ۳۱۵ هکتار محدوده بافت تاریخی در شهر قم یک مصوبه کلی بر اساس عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ است لذا اگر قرار باشد رفتار در این محدوده درست پیگیری شود باید این محدوده تدقیق و دانه‌های ارزشمند حریم بندی شود.

جان قربان با اشاره به اعتراض عده قابل‌توجهی از ساکنان بافت تاریخی نسبت به محدودیت‌های اعمال‌شده در این محدوده اضافه می‌کند: موضوع این است که اگر حاکمیت و مدیریت شهری در تدوین ضابطه‌ها دیده نشود ما به‌هیچ‌وجه اجرا نمی‌کنیم، چراکه شهرداری و شورای اسلامی شهر باید پاسخگوی مردم باشند.

معاون شهردار قم معتقد است شورای فنی میراث فرهنگی مجوز ساخت‌وساز در بافت تاریخی را بسیار سخت‌گیرانه صادر می‌کند و به تغییر نیازها و سبک زندگی مردم در طول سال‌های اخیر توجهی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.