یاسوج- جاری شدن سیل در فروردین‌ماه امسال تنها مردم کهگیلویه و بویراحمد را خانه‌خراب نکرد بلکه بسیاری از آن‌ها را پس از بی‌خانمانی از کار نیز بیکار کرد.

کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد درانتظار بازگشت سرمایه بر آب رفته

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: استان کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل شرایط جغرافیایی به مکانی برای تولید و تکثیر ماهیان گرمابی تبدیل‌شده و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش بسزایی در اشتغال‌زایی دارد اما با تخریب و وارد آمدن خسارات غیرقابل‌جبران این فرصت را به تهدید تبدیل کرد.

متأسفانه باوجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیل فروردین‌ماه امسال که به گفته مسئولان و مدیران در استان کم‌سابقه بود بسیاری از محاسبات ‌سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را در این استان به هم زد و مزارع پرورش ماهی، زمین‌های کشاورزی، باغات و مزارع گیاهان دارویی و بسیاری از طرح‌هایی فعال در حوزه اقتصادی و کشاورزی دچار خسارت شدند. این در حالی است که مسئولان و متولیان امر بخصوص بانک‌ها باید در این شرایط وخیم جهت جبران خسارات وارده به کمک کشاورزان و کارآفرینانی ‌بیشتر از همیشه کمک‌حال این افراد باشند .تعداد ۱۷۲ مزرعه پرورش ماهی استان در سیل فروردین‌ماه امسال به میزان ۴۸ میلیارد تومان خسارت دیدند

در جریان سیل امسال متأسفانه بنا بر گفته مسئولان افزون بر ۱۲۴ استخر پرورش ماهی تخریب و آبزیان موجود در آن هلاک شدند.

هرچند که بسیاری از کشاورزان بر این باور بودند که بیمه و یا سازمان جهاد کشاورزی از آن‌ها حمایت خواهد کرد و نسبت به پرداخت بعضی از خسارت‌های به وجود آمده با آن‌ها همراهی خواهد کرد اما خواب پرورش‌دهندگان آبزیان تعبیر نشد.

 برخی از پرورش‌دهندگان سیل‌زده در این رابطه می‌گویند: بیمه به بهانه‌های مختلف در پرداخت خسارت مقاومت می‌کند.

آن‌ها مدعی هستند که شرکت‌های بیمه‌گذار  به بهانه اینکه مجوزهای دامپزشکی اخذ نشده و یا نسبت به تمدید پروانه بهداشتی مزارع پرورش ماهی اقدام نشده اقدامی برای جبران خسارت مزارع پرورش ماهی انجام نخواهد شد.

نیازمند همراهی بانک‌ها

صدر الله فتحی یکی از این کارآفرینانی است که سال ۹۴ به‌عنوان کارآفرین برتر استانی ‌در زمینه پرورش ماهی قزل‌آلا از مدیران و مسئولان لوح تقدیر گرفت اما ‌مزرعه پرورش ماهی ۱۲۰ تنی‌اش ‌از سیل ابتدای امسال در امان نماند و بنا بر گفته خودش در یک‌قدمی زندانی شدن آن‌هم به دلیل عدم همکاری بانک‌های عامل است.

وی ابراز می‌کند: بعد از سیل، مجلس مصوب کرد که واحدهایی که دچار خسارت شدند موردحمایت قرار گیرند و در استان همواره بر حمایت از خسارت دیدگان تأکید شد اما بانک به این مصوبه بی‌توجه است و درحالی‌که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ما خسارت واردشده بود همکاری نمی‌شود و باوجود مصوبه کارگروه تسهیل باز بانک همکاری نداشته و من و اعضای خانواده‌ام تحت پیگرد قانونی هستیم و حالا دنبال و پیگیر هستند که این مزرعه پرورش ماهی را مصادره کنند.

پیگیری برای جبران خسارت‌ها

در همین حال مدیر شیلات و آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار می‌کند: در سیل فروردین‌ماه امسال تعداد زیادی از مزارع پرورش ماهی استان دچار خسارت شدند که برخی از مزارع کمتر خسارت‌دیده شده توانستند خود را به چرخه تولید برگردانند و برخی نیز به همین علت همچنان غیرفعال‌اند

کوروش یزدان پناه  با اشاره به اینکه تعداد ۱۷۲ مزرعه پرورش ماهی استان در سیل فروردین‌ماه امسال به میزان ۴۸ میلیارد تومان خسارت دیدند ابراز می‌کند: در همین راستا در حال پیگیری جبران خسارات وارده به پرورش‌دهندگان هستیم.

وی در واکنش به برخی سخنان مبنی بر اینکه بسیاری از استخرهای پرورش ماهی به شکل خودسرانه در جوار رودخانه‌ها ایجادشده است توضیح می‌دهد: برای صدور مجوز مزارع پرورش ماهی حتماً باید مجوز برداشت آب، زمین و بستر که شرکت آب منطقه‌ای تشخیص می‌دهد اخذ شود و لذا مزارع پرورش ماهی خسارت‌دیده مجوزهای لازم رادارند و این‌گونه نیست که مزارع خود را خودسرانه احداث کرده باشند.

مدیر شیلات و آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه می‌دهد: همچنین مجوزهای دامپزشکی و تمدید پروانه بهداشتی مزارع پرورش ماهی استان مانعی برای جبران خسارت مزارع پرورش ماهی خسارت‌دیده است.

یزدان پناه بابیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی استان فعال هستند، اضافه می‌کند: برای جبران خسارت‌ها در تلاش هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.