شهرکرد- نمی‌دانم تا حالا با این مسئله روبرو شدید که مجبور شوید در طول سال تحصیلی مدرسه خود را جابجا کرده از این محله به آن منطقه رفته و یا از این شهر به آن شهر نقل‌مکان کنید؟

مدارس عشایر چهارمحال و بختیاری با دانش آموزان کوچ می کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: این موضوع به‌طور حتم برای بسیاری از والدین و خانواده‌ها آن‌هم در طول سال تحصیلی یک کابوس محسوب می‌شود اما در استان چهارمحال و بختیاری دانش‌آموزانی راداریم که هرسال به دلیل شرایط زندگی مجبور به جابجایی مدرسه خود هستند و از همین رو مدارس آن‌ها هم همراه بادانش آموزانش کوچ می‌کنند.

عشایر کوچ رو بختیاری در طول سال دو بار کوچ می‌کنند که در فصل بهار از سمت خوزستان به چهارمحال و بختیاری و در آستانه پاییز از چهارمحال و بختیاری به سمت خوزستان انجام می‌شود که ییلاق در خوزستان و قشلاق در این استان انجام می‌شود.

دانش آموزان عشایر در زمره دانش‌آموزانی هستند که علاوه بر کمک به خانواده در اموراتی هم چون نگهداری دام و ده‌ها کار کوچک در درون ایل اما از تحصیل غافل نشده و دانش و کتاب را زمین نمی‌گذارند اما تأمین نیازهای این دانش آموزان که درست در آستانه بازگشایی سال تحصیلی استان را به مقصد ییلاق ترک می‌کنند کاری دشوار هم برای آن‌ها و هم برای مسئولانی است که وظیفه تأمین و بسترسازی دانش‌آموختگی آن‌ها را بر عهده‌دارند.

استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۲۶ هزار عشایر برون و درون کوچ با بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک دارد، این استان ازنظر جمعیت عشایری پس از استان فارس دومین استان عشایر نشین کشور است و بنا بر گفته  رئیس آموزش پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری افزون بر هفت هزار دانش‌آموز عشایری دارد که تأمین نیازهای آن‌ها کاری بس دشوار و سخت است.

درحالی‌که چند روزی تا بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی باقی نمانده است و بسیاری از دانش آموزان در حال بستن کوله‌پشتی مدرسه هستند اما دانش آموزان عشایر به دلیل فرارسیدن فصل سرما زندگی خود را بر پشت خودروها و چهار پایان

باز زده‌اند تا کوچ پائیزه را به‌قصد عزیمت به مکان‌های گرمسیری در استان خوزستان انجام دهند و این داستان تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.

کمبود امکانات آموزشی

وقتی مدارس ثابت آن‌هم در شهرهای بزرگ و برخوردار با انواع و اقسام مشکلات و کمبودها روبروست بدون شک وضعیت مدارسی که کوچ می‌کنند و در استان چهارمحال و بختیاری سیار هستند حال‌وروزش کاملاً معلوم است.

چهار محال و بختیاری دارای  ۱۲ مدرسه عشایری کوچ رو است که این مدارس نیمی از سال تحصیلی را در خوزستان و چند ماهی را در استان مستقر هستنددر این رابطه معاون آموزش ابتدایی چهارمحال و بختیاری برای اینکه در برداشت‌های شخصی بی‌راهه نرویم ابراز می‌کند: در استان ۱۲ مدرسه عشایری کوچ رو فعال است که این مدارس نیمی از سال تحصیلی را در خوزستان و چند ماهی را در استان مستقر هستند و با کمبودهای ازجمله تجهیزات و وسایل کمک‌آموزشی، امکانات رفاهی و آموزشی مواجه هستند.

فرج‌الله اعرابی ابراز می‌کند: تغذیه رایگان برای دانش آموزان مناطق عشایری و همچنین اختصاص اعتبار خاص جهت تأمین تجهیزات و امکانات کمک‌آموزشی برای این دانش آموزان ضروری است.

وی بابیان اینکه عمده مشکل این دانش آموزان نبود امکانات و کلاس‌های درس در پایه‌های بالاتر و ترک تحصیل است عنوان می‌کند: متأسفانه بسیاری از دانش آموزان مقاطع ابتدایی در مناطق عشایری ترک تحصیل می‌کنند.

مدارس کوچندهِ

در همین راستا رئیس آموزش پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعداد ۷ هزار و ۲۴۰ دانش‌آموز در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس عشایری استان در سال گذشته اظهار می‌کند: دانش آموزان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه عشایر در مراکز شبانه‌روزی شهرستان‌های عشایر نشین استان مشغول تحصیل هستند. 

حاتم خالدی تعداد دانش آموزان کوچ رو در مقطع ابتدایی استان را ۲۰۰ دانش‌آموز عنوان می‌کند و می‌افزاید: این تعداد دانش‌آموز در زمان شروع سال تحصیلی همراه خانواده از ۲۴ کلاس درس سیار و آموزگار بومی در قالب یک مجتمع برخوردار می‌شوند. 

وی از تجهیز کلاس‌های درس سیار عشایر کوچ رو استان به رایانه خبر داده و می‌گوید: تعداد ۴ کانکس سیار نیز برای تشکیل کلاس درس دانش آموزان برون کوچ استان در سال جدید تحصیلی در نظر گرفته‌شده است. 

خالدی با اشاره به نیاز ۱۲ کانکس دیگر برای برپایی کلاس درس دانش آموزان عشایری استان، تصریح  می‌کند: از چادر برای کلاس درس در زمان نامساعد بودن شرایط استفاده نمی‌شود. 

وی اذعان می‌کند: تأمین توزیع پوشاک و نوشت‌افزار موردنیاز دانش آموزان عشایر کوچ رو هنگام تحصیل به‌صورت رایگان است  و در صورت نیاز ، سوخت فسیلی و لوازم روشنایی کلاس‌های درس سیار نیز در زمان مقرر تأمین و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.