کرمانشاه- واژه «بانک شیر» نمی‌دانم چقدر برای شما آشنا است اما برای این حقیر که تازه با این سوژه و روبرو شده و در برابر یک بانک آن‌هم با گاوصندوقی پر از شیشه‌های شیر نایاب روبرو شدم گزارش شیرین و مهیجی است.

شیرهای اضافی در بانک شیر سرمایه‌گذاری می شود/بهانه برای شیر خشک ممنوع

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: افتتاح بانک شیر در ایران پدیده ای نو در دانشگاه‌های علوم پژشکی است که سهامداران آن را نوزادان و سرمایه‌گذاران را مادران بارداری تشکیل می‌دهند که برای اعطای تسهیلات سلامتی با سرمایه‌گذاری در این بانک به یکدیگر وام می‌دهند.

در این بانک مادران بارداری که فرزندانی ۹ ماهه و رسیده به دنیا می‌آورند و شیر مازاد دارند، شیر خود را داوطلبانه در اختیار این بانک می‌گذارند.

جالب اینجاست که شیرهای اهدایی پس از آزمایش و استریل در فریزر نگهداری می‌شود تا نوزادانی که نارس متولد می‌شوند و گرسنه هستند تا زمانی که مادرشان آمادگی شیردهی پیدا می‌کند از این شیر استفاده کنند زیرا این امر باعث می‌شود که مادران دیگر بهانه‌ای برای دادن شیر خشک به فرزند خود نداشته باشند.

شیر مادر بنا بر گفته کارشناسان علم تغذیه کامل‌ترین غذاست زیرا کودکانی که از شیر مادر بهره‌مندند، ازلحاظ قد، وزن و مقابله با بیماری‌های عفونی توانمندترند.

متخصصان معتقدند استفاده از شیر مادر خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌های التهاب روده در نوزادان را کاهش می‌دهد و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن حاد و عفونی، بیماری‌های آلرژیک، قلب و عروق و عفونت‌های دستگاه گوارش، تنفس و ادراری از دیگر فواید تغذیه با شیر مادر است.

حساب سلامتی بازکنید

بدون حتم بانک شیر نمی‌تواند بدون رئیس باشد از همین رو دکتر «هما بابایی» ریاست بانک شیر مجتمع بیمارستانی امام رضا(ع) را در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را به عهده دارد.

وی در خصوص این بانک توضیح می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پنجمین دانشگاهی در کشور است که صاحب بانک شیر شده است.

این فوق تخصص نوزادان می‌افزاید: هدف از راه‌اندازی این مرکز، حمایت تغذیه‌ای از نوزادان نارس به‌ویژه نوزادان نارس بستری و نوزادانی است که به‌صورت موقت از تغذیه با شیر مادر خود محروم هستند.

وی اضافه می‌کند: در بانک شیر مادر مانند بانک خون، مادرانی که شیر زیادی دارند تا زمانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، می‌توانند مازاد شیر خود را اهدا کنند.

بابایی بیان می‌کند:  بعد از حصول اطمینان از سلامتی عمومی مادر دهنده شیر آزمایش خون هم از مادر گرفته می‌شود تا سلامتش در زمینه بیماری‌های پنج گانِه شامل هپاتیت و ایدز و سیفلیس بررسی می شود.

وی یادآور می‌شود: شیر اهداشده ابتدا ازلحاظ عفونت، میزان چربی، قند و احتمال وجود آب بررسی و درنهایت پاستوریزه می‌شود. بعد از انجام مرحله پاستوریزاسیون، یک نمونه از این شیر به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا تأییدیه نهایی آن صادر شود. وی بیان می‌کند: شیرهای تأییدشده وارد فریزر با دمای منفی ۲۰ ‌درجه می‌شود. همچنین تاریخ روز روی آن درج و سپس به بخش NICU یا بخش نوزادان و سایر نوزادان محروم از شیر مادر اهدا می‌شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.