در دولت های مختلف به فکر اقتصاد مردم بودند اما دو واجب امر به معروف و نهی از منکر مغفول واقع شده است.به آب، غذا، شکم و اقتصاد مردم باید توجه شود ضمن اینکه ورود به دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر باید عاقلانه، هوشمندانه و مدبرانه باشد.

هدف نهی از منکر رامنحرف نکنید / رفع مشکلات اقتصادی ، مصداق امر به معروف / ایستادگی در برابر تبعیض ورانت هم امر به معروف است

ماه محرم بهترین فرصت برای پرداختن به مساله امر به معروف ونهی ازمنکر است ؛ چرا که  قیام عاشورا جز برای برپاداشتن این فریضه مهم و اساسی دین رقم نخورد ، حسین (ع) برای اصلاح امت جدش،پیامبر(ص) قیام کردو اکنون نیز رهروان راهش باید برای اصلاح نادرستی ها بوجود آمده درجامعه اسلامی تلاش کنند.این درحالی است که خود امر به معروف و نهی از منکر نیز برخی مواقع گرفتار برداشتهای نادرست و روشهایی ناصحیحی میشود که این فریضه را به حاشیه رانده وآنقدر حاشیه هارا پررنگ میکنند که زمینه را برای بی تفاوتی مردم نسبت به این امر مهم و اهتمام به اصلاح جامعه فراهم میکند.

این درحالی است که اسلام از پیروان خود می خواهد ، خود را در برابر جامعه متعهد بدانند و در صورت مشاهده ستم و گناه سکوت نکنند، همواره دیگران را از بدی ها باز داشته و به خوبی ها امر کنند. تاکیدهای مکرر قرآن کریم، در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بیانگر اهمیتی است که اسلام برای سالم سازی محیط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.

اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر تا بدانجاست که سایر فرایض و دستورهای اسلامی در پرتو اجرای آن، بر پا داشته می شود و جامعه اسلامی محقق می گردد؛ از این رو هرگاه در جامعه ای این فریضه مهم معطل بماند و افراد در قبال آن احساس مسئولیت نکنند ، مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود.

***امر به معروف رامحدود نکنیم

درهمین راستا ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها معطوف به حجاب نیست و آن را نباید تنها در بدحجابی حبسش کنیم، گفت: تذکر به خانم‌های بد حجاب در جای خود محفوظ، اما امر به معروف و نهی از منکر را نباید در چند مورد دسته چندم حبس و محدود کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در گردهمایی تجلیل از فعالان امر به معروف و نهی از منکر ، با بیان اینکه اباعبد الله الحسین(ع) انگیزه قیام خود را امر به‌ معروف و نهی از منکر معرفی می‌کند، اظهار داشت: فرائض دینی به سبب امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گسترش، قوام و استمرار می‌یابد.

‌مروی افزود: در امر به معروف و نهی از منکر باید با خلق نیکو، بیان و ادبیات درست افراد را هدایت کرد، نه مجبور؛ باید از ادبیات فاخر استفاده کنیم، چرا که تندی مردم را از دین گریزان می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تذکر به کسی که در بازار با گران‌فروشی یا کم فروشی به مردم اجحاف می‌کند نیز جزو امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: دریافت کرایه بالای تاکسی و گرانفروشی به زائران، اجحاف و مصداق منکر است که شامل امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

‌مروی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) بر روی آقازاده‌هایش پرده عصمت نکشیده بود، گفت: از نظر امام حسین(ع) امر به معروف بسیار گسترده، به گستردگی مبارزه با ظالم، طاغوت و عدم همراهی با مستکبران است.

تولیت آستان قدس رضوی دشمنان خارجی و اضمحلال داخلی را دو تهدید و خطری برای اسلام معرفی کرد و گفت: اشرافیت دوران جاهلیت را پیغمبر از بین برد، اما بعد از پیامبر(ص) اشرافیت جدید ایجاد شد که یزید از درون آن ایجاد شد و عاشورا در نتیجه آن به وقوع پیوست.اگر ما هم همین وضع را داشته باشیم، آقازاده‌ها آزاد باشند، به بیت‌المال دست درازی کنند، گرفتار اشرافیت خواهیم شد و امر به معروف و نهی از منکر باید ناظر به این خطرات عمده باشد.

‌مروی گفت: چرا مردم برای 10 یا 20 میلیون تومان وام باید مدت‌ها بدوند اما یک آقازاده به راحتی وام‌های میلیاردی بگیرد و بعد طلب کار هم باشد. صدها جوان در این کشور برای 100 هزار تومان مانده‌اند و بعد یک آقازاده 30 ساله صدها میلیارد تومان وام می‌گیرد و راست راست راه می‌رود.دغدغه‎ها، نگرانی و هشدارهای رهبری معظم برای این است که جامعه گرفتار اشرافیت نشود، که اگر گرفتار اشرافیت شدیم عاشوراها تکرار می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه در برابر بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها و رانت‌ها باید ایستاد و این امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز کرد: مفسدان اقتصادی و متجاوزان به بیت‌المال را باید با نام و چهره در رادیو و تلویزیون به مردم معرفی کرد و نشان داد، چرا باید آبروی کسی که حاضر است آبروی نظام اسلامی را برای منافع شخصی خود ببرد، حفظ کرد؟

***امربه معروف را سیاسی نکنید

درهمین خصوص ،آیت‌الله علم‌الهدی ، اظهار کرد: جامعه ما جامعه مبتلابه منکر است اما باید دید در بین این منکرات، کدام یک از اولویت یک برخوردار است.

وی با بیان این‌که امربه‌معروف نباید منحصر به مصادیق شود، ادامه داد: باید مصادیق برجسته‌تری چه در معروف‌ها و چه در منکرات وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم، مصداق برجسته در معروف‌ها، رسیدگی به مشکلات مردم است، در زندگی مردم گرفتاری‌های متنوعی در جامعه وجود دارد که برجسته‌ترین مصداق عمل به معروف به شمار می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در مسئله منکرات نیز برجسته‌ترین منکرات، منکری است که نظام اجتماعی ما را هدف قرار داده و بر اساس ارزش‌ها و حاکمیت ارزش‌های دینی در نظام اجتماعی ما نقش بیشتری دارد، یعنی منکری که جلوی نظامی دینی و اعتقادی ما را در اجتماع می‌گیرد.

ایشان با تأکید بر این‌که انحصار مصداق منکر در بیرون بودن موی سر یک خانم درست نیست، خاطرنشان کرد: مسؤولان نظام منکر نارسایی‌های فرهنگی نیستند اما آنچه مهم است، حل کردن مسائل در حد توان است؛ باید عامل منکر شناسایی‌شده و با عامل برخورد کرد، تنها تبیین کردن و بیان مشکلات، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر لزوم جلوگیری از مواجهه احساسی با مسائل، تصریح کرد: نکته مهم این است که باید از احساسی شدن و انداختن موضوعات در جریان سیاسی پرهیز کنیم چون اگر امربه‌معروف و نهی از منکر در برخوردهای سیاسی ابزار شود، دین فدای بازی‌های سیاسی شده و این اشتباه است.

*** رونق تولید مصداق امر به معروف

درهمین حال ، رئیس قوه قضاییه گفت: نظام جمهوری اسلامی نظام آمر به معروف و ناهی از منکر است و مبتنی بر ۴ اصل اساسی از جمله صلاه، زکات، امر به معروف ونهی از منکر و توجه به دیگران و گره گشایی از کار دیگران برای رضای خداست.

سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: فضای عاشورایی جامعه ما اقتضاء می‌کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا و آشناتر شویم، بدانیم که پرچم‌دار امر به معروف و نهی از منکر، حسین بن علی بن ابی‌طالب و یاران باوفای ایشان بودند و امروز در کسوت آمر به معروف و ناهی از منکر قرار گرفتن تاسی به حسین بن علی(ع) است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر مرتبه‌ای از خلیفه‌اللهی برای آمر و ناهی است. آمر و ناهی فقط باید برای خدا امر و نهی کند. اگر از در انتقامجویی و به قول معروف برای حال گیری طرف باشد، نامش امر به معروف نیست. امر به معروف باید برای خدا باشد و معروف و منکر برای آمر و ناهی شناخته شده باشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: عقاید حقه، اخلاق کریمه، عمل صالح و پیدا کردن عقاید حقه و باورهای الهی از بهترین معروف‌هاست، اخلاق کریمه در رفتار و زندگی یک انسان سالک مسئله بسیار مهمی است. باید برای تحقق معروف‌های اداری، معروف‌های خانوادگی، معروف‌های در کسب و کار و بازار، معروف‌های در حوزه فردی، اجتماعی و اقتصادی تلاش شود و منکر به گستردگی همه آنچه در نبایدها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حوزه کسب وکار نباید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه بی حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکرها در روایات ما جامعه مرده تعریف شده است، گفت: فردی که در مقابل ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسئولیت نداشته باشد، در روایات ما مرده معرفی شده است؛ یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسئولیت کردن در این زمینه است.

رئیس قوه قضاییه افزود: دشمن به دنبال تضعیف این نظام با گسترش فساد و ناامیدی است؛ اما امروز ایجاد امید در جامعه و در آحاد مردم از مهمترین معروف‌هاست. مردم با امید زندگی می‌کنند و دشمن دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و گسترش آن است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی همواره باید پاک بماند گفت: در حوزه مسائل اقتصادی، امروز از مهمترین معروف‌ها رونق تولید، ساماندهی مصرف و از منکرها مصرف بی رویه، اسراف، ضابطه نداشتن در مصرف، بی توجهی به حقوق مصرف کننده و خریدار و بی توجهی به قیمت گذاری‌هاست.

*** نهی از منکر پرخاشگرانه نباشد

همچنین آیت الله فلاحتی با بیان اینکه یکسری از ریزش های جامعه معلول آقازاده هاست گفت: امر مذکور نشان می دهد که به نقش کلیدی تربیت فرزندان مان توجهی نداشتیم بنابراین ارزش ها را باید به صورت منطقی به فرزندان خود انتقال دهیم.

وی ، امر به معروف و نهی از منکر را از نداهای بزرگ مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: در دولت های مختلف به فکر اقتصاد مردم بودند اما دو واجب امر به معروف و نهی از منکر مغفول واقع شده است.به آب، غذا، شکم و اقتصاد مردم باید توجه شود ضمن اینکه ورود به دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر باید عاقلانه، هوشمندانه و مدبرانه باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه ورود برای احیای دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر پلیسی، پرخاشگرانه و عجولانه نیست، بیان کرد: آمر به معروف و ناهی از منکر باید عاقل، مدبر، هوشمند و دارای سعه صدر و دلسوز جامعه باشد.

همچنین ، امام جمعه تبریز صیانت از ارزش‌ها را از برکات فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر عامل امنیت پایدار نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی  دعوت به وحدت و دوری از تفرقه را از مصادیق فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: معروف یعنی اینکه در برابر ظلم و ستم دشمنان سکوت نکنیم و باید در برابر توطئه‌گران و رهبران کفر مقاومت داشته باشیم.

خطیب نماز جمعه تبریز اعتلای فرهنگی، سلامت محیط اخلاقی و خانوادگی، تکثیر نسل، تربیت نسل جوان، رونق تولید، گسترش علم و فناوری، استقرار عدالت قضائی و اقتصادی،  مجاهدت برای اقتدار ایران و تلاش برای وحدت اسلامی را از دیگر مصادیق معروف در جامعه اسلامی دانست.

***رسواکردن مفسدان اقتصادی

درهمین راستا ، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی بهداروند به قدس آنلاین  گفت: علت بداخلاقی‌های اجتماعی، بی‌تقوایی‌های برخی است که با چشم پوشی بر خون شهدایی که جان خود را در راه تحقق آرمان حسینی فدا کردند به دنبال رانت و فامیل بازی هستند و گویی به ریش ملت می خندند! تحقق صحیح امر به معروف و نهی از منکراین است که این افراد در جامعه رسوا شوند و جریان فکری سیاسی که دست به دست هم داده تا خون ملت را بمکند باید به مردم جامعه معرفی شوند. و

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: توجه به این موضوع الزامی است که امر به معروف و نهی از منکر نباید تنها از بعد فردی دنبال شود. اینکه خانمی بد حجاب است یا لباس نامتعارف پوشیده باشد،  نهی از این منکر بسیار به جاست و باید مانع چنین رفتارهایی شد اما بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی که زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد و جامعه را به سمت وسوی غیر فلاح و رستگاری سوق می‌دهد اتفاقاً باید بیش از هر موضوع دیگری مورد نهی از منکر قرار بگیرد.

کارشناس مسائل دینی توضیح داد: آنچه به عنوان مهمترین وجه عمل به عنصر امر به معروف ونهی از منکر در جامعه امروزی باید دنبال شود مبارزه با رخدادهای اجتماعی منفی چون اختلاس، رانت، زیاده خواهی‌ها و عدم عدالت اجتماعی است که جامعه را از فلاح و رستگاری دور می کند. قطعاً در این آموزه‌های اجتماعی مهم است که باید از عاشورا درس بگیریم و رفتار امر به معروف ونهی از منکر حضرت را تنها در حد رفتار فردی تنزل ندهیم.

 حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی بهداروند محقق مسائل دینی گفت: امروز جامعه ما تشنه و محتاج و نیازمند امر به مروف و نهی از منکر اجتماعی است. هر چند بیرون بودن مو، منکر و عارضه غیر هنجار اجتماعی به شمار می‌رود اما این مساله معلول یک سری از مسائل است که باید به دنبال علت آن باشیم. علت این مسائل و بداخلاقی های اجتماعی را می‌توان در بی‌تقوایی‌های برخی عنوان کرد که با چشم پوشی بر خون شهدایی که جان خود را در راه تحقق آرمان حسینی فدا کردند به دنبال رانت و فامیل بازی هستند و گویی به ریش ملت می‌خندند! تحقق صحیح امر به معروف و نهی از منکراین است که این افراد در جامعه رسوا شوند و جریان فکری سیاسی که دست به دست هم داده تا خون ملت را بمکند باید به مردم جامعه معرفی شوند. در چنین صورتی است که  امر به معروف و نهی از منکر می تواند منجر به بالندگی، توسعه، پیشرفت و پویایی جامعه شود و از سکون و رخوت جامعه جلوگیری کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.