خراسان شمالی-سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: ٨٧ مجلس تعزیه ویژه با ٣١ گروه تعزیه دهه اول محرم در شهرستان های استان اجرا شد.

٨٧ مجلس تعزیه محرم در خراسان شمالی برپا شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ ابوالحسن حیدری با اعلام این خبر افزود: از این تعداد، ١١ گروه با ١٢ اجرا در بجنورد، ٢ گروه با ٣٨ اجرا در گرمه، ٨ گروه با ٨ اجرا در شیروان و  ٢ گروه با ١٣  اجرا در اسفراین و ٨ گروه با ١٦ اجرا  در جاجرم در دهه اول محرم به تعزیه خوانی پرداختند.

حیدری، با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی مجوز اجرای تعزیه را در مناطق مختلف استان صادر می کند، اظهار کرد: هدف از این طرح شناسایی و معرفی استعدادهای هنری تعزیه خوانان استان و توجه و معرفی  فداکاری ها و رشادت های اهل بیت (ع) می باشد.

وی، افزود: مقوله آموزش هنرمندان تعزیه در راستای سیاست های تقویت گروه های آموزشی نیز همچون سال گذشته در دستور کار قرار دارد.

حیدری، اظهار داشت: تعزیه خوانی در کنار دیگر آداب و رسوم خاص ماه محرم نظیر نخل بندانی، نخل گردانی، سینه زنی و زنجیرزنی در مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی قدمتی دیرینه دارد.

وی سوگواری را ماهیت اصلی ذاتی تعزیه خوانی توصیف و بیان کرد: با این وجود طی سال های اخیر جلوه های بیشتری به آیین تعزیه خوانی افزوده شده و این مقوله به صورت شبیه خوانی یا نمایش دینی مذهبی درآمده است.

حیدری خاطرنشان کرد: از "تعزیه" به عنوان میراث معنوی اسلام و اصیل ترین روایت منظوم کربلا نیز یاد شده است. روایتی نمایشگونه از حماسه عاشورا که هر سال به پشتوانه مردم دوستدار اهل بیت(ع) در شهرها و روستاها اجرا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.