۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 670377

همدان- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۷/۲۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردوی استان همدان صرفه جویی شده است.

صرفه جویی  آب در باغات همدان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، حجت الله شهبازی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان نمود: در سال های اخیر دو طرح باغبانی بسیار مهم تحت عناوین "طرح سرشاخه کاری باغات گردو " و "طرحزنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی" در راستای بهبود کمی و کیفی تولید گردو در سطح  استان همدان به اجرا در آمده است.

شهبازی افزود، هر ساله سرمای دیررس بهاره خسارات زیادی را به باغات گردویاستان وارد می نماید به نحوی که در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۲ هزار هکتار از باغات گردوی استان دچار سرمازدگی بهاره گردیدند که منجر به کاهش ۲۱هزار تنی تولید گردودر سطح استان گردید.

وی گفت: همچنین اغلب باغات گردوی استان بذر کاشت هستند که این امر موجب ناهمگونی و کاهش کیفیت محصول تولیدی آنها میشود. از همین رو برای رفع نگرانی باغداران و در راستای بهبود کمی و کیفی و افزایش همگونی محصولات تولیدی، طرح اصلاح باغات گردوی استان از طریق سرشاخه کاری عملیاتی گردید.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد:این طرح در سال ۱۳۹۵ در استان آغاز گردید و از سال شروع طرح تا پایان سال ۹۷ بالغ بر ۱۵۸ هزار پیوند سرشاخه گردو اجرا گردیده است و مقرر شده تا پایان طرح بیش از ۴ میلیون پیوند دیگر نیزاجرا گردد.اجرای این میزان پیوند نه تنها موجب بهبود کمی و کیفی عملکرد باغات گردوی استان میگردد بلکه موجب صرفه جویی در مصرف آب به میزان  ۷/۲۷میلیون متر مکعب در سال نیز میشود.

شهبازی افزود: طرح احداث زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی" نیز از سال ۱۳۹۵ در استان عملیاتی گردیده است. این طرح در حال حاضر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در روستای مراد آباد تویسرکان در سه فاز باغ مادری، خزانه تولید پایه و گلخانه تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی به اجرا درآمده است و تاکنون نیز بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال برای اجرایی شدن این زنجیره سرمایه گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.