معاون حمل و نقل و ترافیک مدیریت شهری مشهد گفت: پارکینگ های زیر گذر حرم برای پارکینگ های خودروهای شخصی بسته می شود و زیر گذر حرم صرفا برای سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده می شود.

طرح ترافیک مشهد شکل تازه ای بخود میگیرد/ممنوعیت تردد خودروهای شخصی درخیابانهای منتهی به حرم مطهر/تدارک ۵۶۰۰ جای پارک ، حمل ونقل عمومی و پیاده راه برای زائران رضوی

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: ترافیک در کلانشهرها به یک معضل بزرگ تبدیل شده به صورتی که بسیاری از مردم خصوصا در مناطق مرکزی شهرهای پرجمعیت ساعت ها وقت خود را در راه بندان ها می گذرانند.

این معضل در شهرهای زیارتی مانند مشهد مقدس که جمعیتی متغییر دارد بیشتر احساس می شود زیرا زائران و گردشگران تمایل دارند با خودرو شخصی خود تا مرکز شهر که مرکز زیارتی هم هست تردد کنند و وارد این بخش شوند.

در این میان جمعیت ۳ میلیونی مشهد و سفر سالانه ۴۰ میلیون زائر داخلی و خارجی به این شهر باعث شده تا ترافیک در خیابان های مرکز مشهد خصوصا در اطراف حرم مطهر رضوی بسیار سنگین باشد و باعث اتلاف زمان زیادی از زائران و مجاوران شود. ولی آیا نمی شود با یک تصمیم حساب شده اندکی به این شلوغی ها سامان داد؟

در همین خصوص خلیل‌الله کاظمی معاون حمل و نقل و ترافیک مدیریت شهری مشهد گفت:  ترافیکی که در اطراف حرم مطهر در اکثر روزهای سال وجود دارد هم برای زائران و البته مجاورین  مشکلاتی را ایجاد کرده است طبق تاکیدی هم که تولیت آستان قدس رضوی در این خصوص داشتند قرار بود کار مشترکی بین مجموعه شهرداری، استانداری و آستان قدس رضوی برای حل این مشکل تدارک دیده شود که در این خصوص و با همین هدف مطالعات جامعی انجام شد.

وی افزود: در این خصوص هفده سناریو پیش بینی و تدارک دیده شد که این مشکل به بهترین شکل حل و فصل شود. در این مطالعات به نتایج مختلفی دست پیدا کردیم نمونه اش این که مجددا در زیر گذر حرم زیر گذر دیگری ایجاد شود و دیگر اینکه تصمیم گرفته شد برای حل این معضل ، خیابان‌های اطراف حرم یک طرفه بشود و ...ولی آن چیزی که در نهایت ، با توجه به مطالعاتی که انجام شد متوجه شدیم که نزدیک به ۴۰ درصد از خودروهایی که از زیر گذر حرم مطهر عبور می‌کنند مقصدشان حرم نیست و صرفا گذری هستند. لذا با یک برنامه‌ریزی می‌شود ترتیبی داد که این افراد مبدا و مسیر حرکتشان را از مکان دیگری انتخاب کنند.

کاظمی افزود: بر اساس همین تصمیم پیش بینی شد که ما باید در محورهای ورودی به حرم مطهر از جمله میدان شهدا، میدان بسیج، میدان شهید گمنام و میدان نواب بالغ بر ۵ هزار و ۶۰۰ پارکینگ داشته باشیم تا شهروندانی که تمایل دارند به حرم مطهر مشرف شوند از این پارکینگها استفاده کنند و از آ جا با سیستم حمل و نقل عمومی که تدارک دیده می‌شود به حرم مطهر مشرف شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک مدیریت شهری مشهد گفت: در این طرح پارکینگ‌های زیر گذر حرم برای پارک خودروهای شخصی بسته می‌شود و صرفا زیر گذر حرم برای سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود و پیاده روها هم اندکی عریض‌تر می‌شود تا امکان پیاده روی مناسب‌تر هم برای شهروندان فراهم شود و در کنار اینها سیستم‌های حمل و نقل دوچرخه و انبوه بر هم تقویت و پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح به جمع بندی های لازم رسیده و در دفتر تولیت آستان قدس رضوی و شهردار و استاندار مطرح و بر روی کلیات قضیه توافق شد ولی  به هر شکل تمام سعی ما این است که طرح به نحوی اجرا شود که کمترین دغدغه را برای زائر و مجاور ایجاد کند و در حاضر هم مشغول کار بر روی ساز و کارهای اجرایی این تصمیم هستیم. نیازهایی که برای تامین پارکینگ داریم در جلسه تولیت آستان قدس رضوی دستور لازم برای تامین زمین های اطراف برای ایجاد پارکینگ داده شده است. و طبق پیش بینی و برنامه‌ریزی های ما طی دو ماه آینده کارهای اجرایی این طرح آغاز می‌شود ، ولی هنوز برآورد مالی در این خصوص انجام نشده که در همین یکی دو ماه آینده به آن خواهیم رسید. و پیش بینی می‌شود طی هشت ماه تا یک سال آینده این طرح کاملا به اجرا درآید.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منیر یوسفیان ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    0 0
    متاسفانه در شهرداری مشهد عده ای کار می کنند که اصلا به نیازهای شهروندان توجهی نشان نمی دهند. تقاطع خیابان دکتر چمران و خیابان گلستان (چهارراه گلستان) طوری است که ماشینها با سرعت زیاد( به دلیل عدم وجود چراغ قرمز و همچنین عدم یک سرعت گیر)، مرتب در حرکتند. این وضعیت برای همه مردمی که روزانه مجبورند از این خیابان رد شوند، بسیار خطرناک است و تا بحال چندین فقره تصادف منجر به شکستگی پا در آن رخ داده است. بخصوص که در این محل مسجد و حسینیه هست و نمازگزاران (اعم از پیر و جوان و جانباز و معلول) روزانه از این خیابان عبور می کنند. سال گذشته نمازگزاران مسجد نامه ای امضا کرده و به شهرداری منطقه ۸ مشهد مقدس داده اند، ولی پس از گذشت یک سال و کلی سر کار گذاشتن مردم، مسئولین شهرداری کوچکترین اهمیتی به این موضوع نداده اند و حتی یکی از جانبازان نمازگزار که به شهرداری زنگ زده و تقاضای خود را مطرح کرده است، با تعرض به او گفته اند دیگر حق نداری با ما تماس بگیری. لذا من از آن روزنامه وزین درخواست می کنم به محل مربوطه تشریف ببرید و از وضعیت خیابان ذکر شده و همچنین نمازگزاران مسجد اخوان واقع در خیابان گلستان روبروی هتل آرامیس، گزارشی تهیه کنید، بلکه به گوش مسئولین برسد و به فکر انجام مسئولیتهای خود بیفتند، و جان مردم را در خطر نیندازند. با تشکر