مدیرکل سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی که هر ساله لباس تعزیه عاشورا را بر تن می کند، معتقد است نوکری در دستگاه امام حسین(ع) بازنشستگی ندارد.

نوکری در دستگاه امام حسین(ع) بازنشستگی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، عادت کرده ایم مسئولان را معمولاً با تشریفات خاص حتی در مراسمی که جنبه عمومی دارد، ببینیم. جنس مراسم ورزشی هم که باشد و لازمه حضور در آن لباس خاصی مورد نیاز، اما باز هم لباس فلان مسئول حاضر در همایش ورزشی همان کت و شلوار همیشگی است!

کمتر مسئولی را سراغ داریم که سلسله مراتب تشریفات برایش بی‌اهمیت باشد و خیلی عادی در اجتماعات مردمی حاضر شود. با این وجود مناسبت‌هایی داریم که وقتی فرا می‌رسند همه را درگیر خودشان می‌کند. از مسئول گرفته تا کارمند و کارگر ساده آنچنان غرق در آن می‌شوند که دیگر جایگاه حقوقی افراد در آن معنایی ندارد. محرم و عاشورا نمونه‌ای از این مناسبت‌هاست. همه سیاه‌پوش عزای سرور آزادگان می‌شوند بدون سلسله مراتب و بدون تشریفات. در این بین البته مواردی دیده می‌شود که حد و مرزها را هم رد می‌کنند و اقدامشان خاص‌تر می‌شود. دیدن یک مسئول در قامت تعزیه‌خوان روز عاشورا با پیش زمینه‌ای ‌که از تشریفات مسئولان در ذهن داریم، برای همه جذابیت دارد. اینکه مدیری در سطوح بالای مدیریتی استان را در لباس تعزیه‌خوانی ببینیم و او تعزیه‌خوان آقا امام حسین(ع) شود شاید برای خیلی از ما قابل تصور نباشد. اما ۱۳ سال است که مدیرکل فعلی تأمین اجتماعی خراسان رضوی عاشورای هر سال تعزیه‌خوان نقش امام حسین(ع) در مراسم تعزیه روستای زادگاهش می‌شود.

 تعزیه‌خوانی مدیرکل تأمین اجتماعی در نقش امام حسین(ع)

سید محسن نظام خیرآبادی متولد ۵۴ در روستای خیرآباد شهرستان مه‌ولات است. سال ۶۳ زمانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کرد متن سرودی که مضمونی عاشورایی داشت و پیش از آن به همراه همشاگردی‌هایش در مدرسه تمرین کرده بود به پیشنهاد پدر مرحومش برای سربازان هیئت عزاداری همشهریانش در مشهد مداحی کرد. به قول خودش همین شد زمینه‌ساز ورودش به دستگاه نوکری آقا اباعبدالله(ع).

خودش می‌گوید: تا سال ۸۳ تنها به مداحی و ذکر مصیبت می‌پرداختم تا اینکه برای مراسم تعزیه‌خوانی روستای خیرآباد آن سال نقش حضرت ابوالفضل(ع) به من سپرده شد تا گستره نوکری من به اهل بیت(ع) بیشتر از گذشته شود. حضور در مراسم تعزیه‌خوانی موهبت دیگری بود از دستگاه نوکری امام حسین(ع) که نصیب من شد. بعد از سال اول که تعزیه‌خوان نقش حضرت عباس(ع) بودم در طول سال‌های گذشته افتخار پوشیدن لباس تعزیه‌خوانی نقش آقا امام حسین(ع) را داشتم.

از دستگاه امام حسین(ع) تا مدیریت دستگاه دولتی

موقعیت و جایگاه مدیریتی که مدیرکل دارد و اینکه این سمت بخواهد مانعی باشد برای اینکه تعزیه‌خوانی کنار گذاشته شود، پرسشی بود که سیدمحسن نظام‌خیرآبادی اینچنین پاسخش را می‌دهد: در دستگاه امام حسین(ع) اسم ما مدیر دولتی نیست همه نوکر هستند تا مادامی که این نگرش وجود داشته باشد به طور قطع خللی در کار به وجود نخواهد آمد. هر کس اینجا بیشتر نوکری کند سرش پایین‌تر و افتاده‌تر است، دعا می‌کنم خدای نکرده مسئولیت دنیایی در این نوکری خللی به وجود نیاورد و به طور یقین این موضوع تمرین می‌خواهد. دستگاه امام حسین(ع) اداری نیست که با تشریفات بخواهید داخل آن شوید، حکم اداری متعلق به زندگی شخصی ماست و اینجا حکم همه نوکری آقاست.

      درس‌هایی از عاشورا

درسی که از عاشورا می‌توان گرفت از دید تعزیه‌خوان نقش امام حسین(ع) درس استقامت و پایداری و صبر است. در تعزیه‌خوانی‌ها دیدیم که امام حسین(ع) همان یک روز تمام کارهایی که می‌بایست را انجام داد زمانی که در گودی قتلگاه در آن شرایط سخت بود، ذکرش رضایت به رضای خدا بود این یعنی در همه گرفتاری‌ها خدا را نباید فراموش کرد و صبر پیشه کنیم. خانواده حضرت نیز پس از واقعه عاشورا به همه صبر و استقامت را یادآور می‌شوند.

از دیگر درس‌های عاشورا شجاعت در ابراز بیان حقایق و دفاع از آن‌هاست. امام حسین(ع) نیکی به مردم را حتی مقابل دشمنش فراموش نمی‌کند و به سپاه تشنه حر که راه را بر او و خانواده‌اش بسته بود، آب می‌دهد. گذشت و عفو در ماجرای بازگشت حر به گونه‌ای ‌دیگر در رفتار امام حسین(ع) نمود پیدا می‌کند و حر این افتخار را پیدا می‌کند تا در رکاب امام زمانش به درجه شهادت برسد. نکته‌ای که امروز نادیده گرفته می‌شود و خیلی‌ها باوجود شایستگی‌های فراوانی که دارند به دلیل عدم همفکری سیاسی و یا اجتماعی مورد بی توجهی قرار می‌گیرند.

آشنایی بچه‌ها با نهضت عاشورا

باید بچه‌هایمان را با نهضت عاشورا بیشتر آشنا کنیم. در دنیایی که بیشتر بچه‌های ما درگیر دنیای مجازی شده‌اند باید دست آن‌ها را بگیریم و به مجلس امام حسین(ع) بیاوریم حتی داخل ماشین جایی می‌رویم از فرصت استفاده کنیم فضا را طوری مهیا نماییم که بچه‌ها با امام حسین و اهل بیت(ع) بیشتر آشنا شوند. شاید زمان ما این وسایل فعلی که بچه‌های ما را سرگرم خودشان نموده، وجود نداشت، اما وسایل و ابزار دیگری بود که بشود بچه‌ها را دور نمود از حال و هوای حسینی شدنشان، با وجود این من و سایر بچه‌ها بر سر برداشتن پرچم حسین(ع) رقابت می‌کردیم. مجالس عزای حسینی بچه‌ها و جوانان ما را از گزند شیطان واکسینه می‌کند.

سرنوشت بازنشستگی در دستگاه امام حسین(ع)

شاید پرسیدن از بازنشستگی در مواجهه با مدیرکل تأمین اجتماعی استان پرسشی بجا باشد که این سؤال این بار در خصوص زمان بازنشستگی از دستگاه امام حسین(ع) از سید محسن نظام‌خیرآبادی پرسیده شد.

در یک جمله حضور و نوکری در دستگاه امام حسین(ع) بازنشستگی و پایان کار ندارد. به برکت همین نوکری‌هاست که خط پایان ندارد. خدا نیاورد روزی را که نقطه اتصال قطع شود. تصور کنید روزی جاذبه زمین از بین برود چه بر سر عالم هستی خواهد آمد، اگر این اهل البیت(ع) چشمشان را بر ما ببندند معلوم نیست چه بر سر ما خواهد آمد.

منبع: روزنامه قدس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.