بندرعباس- شهرستان رودان یکی از شهرستان ھای شرقی هرمزگان در فاصله ۹۰کیلومتری از بندرعباس است که به‌واسطه آب و ھوای منحصربه‌فرد، نقش بسزایی در تولید محصولات زراعی و باغی دارد ازاین‌رو رودان را به‌عنوان بھشت جنوب می‌شناسند.

اقتصاد روستاهای هرمزگان درگرو صیانت از آب است

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: شهرستان رودان با بیش از ۴۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زراعی و باغی به‌عنوان قطب کشاورزی استان هرمزگان و حتی جنوب شرق کشور محسوب می‌شود و لذا فعالیت بیش از ۸۰ درصد مردم در این شهرستان در حوزه کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن است.

کمبود آب؛ خشک‌سالی حاکم در دو دهه گذشته و افت سفره‌های زیرزمینی حال نه‌تنها گریبان گیر کشاورزان شده بلکه مسئولان آب منطقه‌ای را نیز بر آن داشته تا با جدیت بیشتری نسبت به پلمپ کردن چاه‌های غیرمجاز همت بگمارند.

در این میان هیچ شخصی منکر و یا مخالف اجرای طرح تعدیل آب در راستای کمک به احیای آب‌های زیرزمینی نیست اما واقعیت این است که پلمپ کردن چاه‌های کشاورزی یکی پس از دیگری تنها پاک کردن صورت‌مسئله است.

خشکیدگی قنات‌ها  

در این رابطه عبدالوهاب یکی از باغداران منطقه رودان که محصولاتی هم چون لیمو و خرما در باغ وی به‌وفور یافت می‌شود اظهار می‌کند: تا قبل از اینکه قنات‌ها در این منطقه  پر از آب بودند لذا هیچ شخصی نیاز به حفر چاه نداشت اما از موقعی که چاه‌های عمیق هرروز بر عمق آن‌ها افزوده شد تا سطح زیر کشت افزایش یابد قنات‌ها هم رو به کاهش گذاشتند و خشک شدند.

وی بابیان اینکه بیش از ۴۰ سال در این منطقه به شغل کشاورزی اشتغال دارد می‌افزاید: در حال حاضر آبی در قنات وجود ندارد و دولت نیز چاه‌های غیرمجاز را پلمپ کرده است خوب با این وضعیت این باغ  سرمایه ۴۰ ساله را چگونه باید حفظ کرد؟

وی عنوان می‌کند: اگر دولت آب موردنیاز باغ را تأمین کند ما چه نیازی به حفر چاه غیرقانونی داریم؟

پاک کردن صورت‌مسئله

یکی دیگر از باغداران منطقه بابیان اینکه برخی از مسئولان در حد رفع انجام‌وظیفه کارکرده و به عواقب اقدامات خود نمی‌اندیشند بیان می‌کند: مسئولان چاه‌های غیرمجاز را با خاک پر کردند و از  ما تعهد گرفتند که از حفر مجدد آن‌ها خودداری کنیم و آن‌ها هم درازای این اقدام با احداث یک چاه مرجع به ما آب می‌رسانند اما متأسفانه به وعده خودشان عمل نکردند.

این باغدار رودانی ابراز می‌کند: مسئولان چاه‌ها را از خاک پر کردند اما هرگز چاه مرجع را تجهیز و راه‌اندازی نکردند  و لذا ما مانده‌ایم با یک باغ تشنه!

عملکرد منفی

هوشنگ ملایی مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان بابیان اینکه دو خطر عمده مردم این منطقه را مورد تهدید قرار داده است بیان می‌کند: نخستین خطر تملک اراضی کشاورزان توسط سرمایه‌داران و ضعیف‌تر شدن کشاورزان خرده‌پا و درنهایت نابودی افرادی است که اراضی کشاورزی‌شان زیر ۵هکتار است.

وی خطر دوم را متوجه پایان آب در دشت‌های حاصلخیز و فروپاشی اقتصاد کشاورزی در مناطقی مانند شهرستان رودان می‌داند که قطب کشاورزی هرمزگان و تأمین‌کننده ۴۰درصد لیموی کشور است .

ملایی بابیان اینکه در برداشت آب بیش‌ازحد زیاده‌روی شده است و لذا در حال حاضر با دشت‌های ممنوعه و بیلان منفی روبرو شدیم اظهار می‌کند: متأسفانه حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کنیم درحالی‌که مجموع روان آب‌ها کمتر از ۵۰۰میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه از ۷۴دشت استان ۵۴دشت ممنوعه است ولی باز  ۹۹و۱۴صدم درصد برداشت از همین دشت‌های ممنوعه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این موضوع که ۳۰ درصد چاه‌های شهرستان رودان غیرمجاز هستند می‌افزاید: یعنی از ۷ هزار چاه موجود تعداد یک هزار و ۶۰۰ عدد حلقه چاه غیرمجاز است.

اصلاح الگوی مصرف ضروری است

وی با تأکید بر این‌که باید به سمت اصلاح الگوی مصرف گام برداریم ابراز می‌کند: در همین راستا در بحث نظارت و بهره‌برداری آماده واگذاری تصدی آن به مردم هستیم.

وی متذکر می‌شود: در استفاده از منابع آبی دشت‌ها بیلان منفی داریم  زیرا از دشت‌ها سالانه ۱۷۰میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کنیم درحالی‌که قبلاً ۱۰۰میلیون مترمکعب برداشت داشتیم و لذا اگر در اصلاح الگوی مصرف و یا کشت تجدیدنظر نکنیم و با همین شکل آب‌های زیرزمینی را به سطح بیاوریم در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد نابودی این منطقه کشاورزی خواهیم بود.

وی بابیان اینکه وظیفه ما حفظ روستاهاست تأکید می‌کند: باید خودمان نگهبان آب باشیم لذا برای پایداری اقتصاد روستاها چاره‌ای جز استفاده از همه ابزارها برای فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.