تأسیسات نفتی « بقیق» وابسته به شرکت آرامکو مساحت بسیار گسترده‌ای دارد و بزرگترین میدان نفتی این شرکت به شمار می‌رود.

چرا حمله به «بقیق» سیلی محکمی به سعودی بود؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، انصارالله یمن صبح امروز با استفاده از ۱۰ پهپاد تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در منطقه بقیق و خریص سعودی را هدف قرار داد. نیروهای مسلح یمن نشان داده است که تهدیدهای خود را عملی می‌کند و قصد ندارد تا توقف تجاوزات دشمن سعودی حملات پهپادی و موشکی خود به تأسیسات حیاتی، میادین نفتی و پالایشگاه های سعودی را متوقف کند.

حملات صبح امروز به تأسیسات نفتی آرامکو تحولی تازه را در چارچوب اقدامات بازدارنده نیروهای یمن مقابل ائتلاف متجاوز سعودی رقم زد و همانطور که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح آن کشور توصیف کرد، این یکی از بزرگترین عملیات پهپادی بوده است.

پایگاه تحلیلی-خبری الخلیج آنلاین در گزارشی مرتبط با اهمیت حمله صبح امروز یمنی ها به تاسیسات نفتی آرامکو می نویسد: تاسیسات نفتی « بقیق» وابسته به شرکت آرامکو مساحت بسیار گسترده ای دارد و بزرگترین میدان نفتی شرکت آرامکو به شمار می‌رود، به گونه‌ای که روزانه ۵.۱۵۰ میلیون بشکه نفت از این میدان نفتی استخراج می‌شود و در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شهر دمام قرار دارد؛ شهری که از مهمترین شهرهای عربستان به شمار می‌رود.

همچنین تاسیسات «بقیق» بزرگترین مخزن روغن و پالایش نفت خام در جهان است؛ به گونه ای که نفط خام مرکب به این پالایشگاه آورده می شود تا گاز آن جداسازی و تبدیل به نفت خام خالص شود و گازهای جداسازی شده را نیز به عنوان تولیدات ثانویه به مخازن گاز مایع تحویل می‌دهد.

علاوه براین تاسیسات بقیق از اهمیت بین المللی نیز برخوردار است؛ به گونه ای که عربستان را از طریق خط لوله های نفت به بحرین متصل می کند که این خط لوله به میزان ۳۵۰ هزار بشکه نفت را به صورت روزانه به بحرین منتقل می‌کند. طول این خط لوله ۱۱۲کیلومتر است که ۴۲ کلیومتر آن در خاک عربستان، ۴۲ کیلومتر زیر آب و ۲۸ کلیومتر در خاک بحرین قرار دارد.

تاسیسات بقیق همچنین شریان اصلی خط لوله شرق به غرب شرکت آرامکوست و این خط لوله نقش مهمی در اتصال تأسیسات تولید نفت در منطقه شرقیه عربستان به یکدیگر دارد.

میدان نفتی خریص نیز بزرگترین پروژه نفتی جهان است و می‌تواند روزانه ۱.۲ میلیون بشکه روغن سبک عربی را تولید کند.

این سومین باری است که نیروی هوایی یمن تأسیسات نفتی آرامکو را با پهپادهای خود در چهار ماه گذشته هدف قرار می‌دهد؛ به گونه ای که ۱۷ اوت با ۱۰ پهپاد بمبگذاری شده میدان نفتی و پالایشگاه گاز الشیبه را در منطقه الشرقیه هدف قرار داد.

علاوه براین ۱۵ مه نیز عربستان اعلام کرد که ایستگاه‌های پمپاژ نفت عفیف و داودمی در منطقه ریاض مورد هدف قرار گرفته است که انصارالله یمن مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

یمن تاکید کرده است که حملات در پاسخ به جنایت‌های مستمر سعودی علیه مردم بی دفاع این کشور طی پنج سال گذشته صورت می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.