هر ساله با نزدیک شدن به زمان شروع مدارس یکی از مهم‌ترین مسائلی که مطرح می شود سرویس مدارس است که آنچه مسلم است و باید از آن به عنوان واقعیتی تلخ نام برد این است که هیچ گاه مصوبات قانونی در این زمینه عملیاتی نمی شوند.

معمای نحوه محاسبه سرویس مدارس

به گزارش قدس آنلاین، هر ساله با نزدیک شدن به زمان شروع مدارس مباحث حاشیه‌ای هم مطرح می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها مسائل مربوط به لباس فرم و سرویس مدارس است.

آنچه مسلم است و باید از آن به عنوان واقعیتی تلخ نام برد اینکه هیچ گاه شاهد اجرای دقیق مصوبات این حوزه‌ها نبودیم و همواره بسیاری از والدین دانش‌آموزان از رفتارها و گفتارهای دوگانه متولیان و مدیران بالادستی و مجریان این موضوعات گلایه دارند.

به طور مثال در حالی که مدیران عالی از الزام‌آور نبودن استفاده از لباس فرم سخن می‌گویند ولی همیشه شاهد فروش لباس‌های فرم بی‌کیفیت و گران‌قیمت به خانواده‌ها هستیم و یا مباحثی درباره شهریه مدارس مطرح است که از معادلات چندمجهولی بی‌پاسخ است که شاید هیچ گاه به پاسخ روشنی نرسیم.

اما موضوع مورد بحث این نوشته درباره چالش دیگر مرتبط با مدارس یعنی سرویس مدارس است که هر ساله موجب ایجاد مشکلات ریز و درشتی می‌شود و این چرخه مشکلات همچنان تکرار می‌شود که البته اگر متهم به پیشگویی نشویم ما هم امیدواریم امسال شاهد تکرار آن‌ها نباشیم.

  عادت گرانی

بر اساس مصوبه تیرماه سال جاری شورای شهر، تعرفه بهای خدمات سرویس مدارس مشهد برای سال تحصیلی جدید اعلام شد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت حدود ۲۰درصد نسبت به نرخ مصوب سال گذشته افزایش یافته است.

البته به گفته متولیان این حوزه این افزایش با توجه به گرانی قیمت و قطعات خودرو افزایش متناسب و چه بسا کمتر از رویه محاسباتی به نسبت افزایش‌های صورت گرفته در سایر بخش‌هاست.

    دستورالعمل‌های همیشگی

به استناد این مصوبه حداکثر سن خودروهای سرویس مدارس برای خودروهای سدان (سواری چهار در) ۱۲ سال، خودروهای ون ۱۶ سال و ناوگان سنگین (اتوبوس و مینی‌بوس)۲۰سال است یعنی نباید شاهد سرویس‌دهی خودروهای سبک مدل پایین‌تر از سال ۸۶ باشیم.

تبصره دیگر مصوبه گفته است تعرفه مدارس استثنایی با ضریب ۱.۰۲درصد به مأخذ تعرفه‌های مصوب محاسبه می‌شود. همچنین آمده است در مسیرهای بیش از ۷ کیلومتر به ازای هر کیلومتر ۵/۰درصد و تا سقف ۲۵درصد به کرایه کل اضافه می‌شود.

نکته دیگر مصوبه مربوط به نحوه تعیین مسافت مسیر است که گفته است، مسافت سرویس هر دانش‌آموز به صورت میانگین مسیر رفت و برگشت منزل تا مدرسه و برعکس محاسبه می‌شود.

بر اساس مصوبه شورا تعرفه تعیین شده صرفاً برای پنج روز هفته است و در روزهای اضافی به ازای هر روز ۲۰درصد به کرایه مصوب اضافه می‌شود.

       یک تبصره با چند تفسیر

آنچه ذکر شد بخش کاغذی ماجرا بود که در ظاهر خوب و منطقی است اما بر اساس تجربیات سال‌های پیش می‌توان گفت به دلیل گنگ‌نویسی تبصره‌های این ماده واحده، تفاسیر مختلفی از سوی مجریان صورت خواهد گرفت و مانند هر سال شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود.

نخستین تبصره چالش برانگیز تبصره ۶ آن است که مربوط به نحوه محاسبه مسیر سرویس است؛ اینکه اگر به استناد این تبصره بپذیریم ملاک محاسبه مسافت رفت و برگشت سرویس است این پرسش مطرح است آیا فردی که منزلش در فاصله کمتر از ۵۰۰ متر مدرسه است اگر بخواهد از سرویس مدرسه برای فرزندش استفاده کند بر اساس جدول تعرفه‌ها باید برای خودرو پراید مبلغ ۷۱هزار تومان پرداخت کند و فردی که منزلش در فاصله ۲کیلومتری مدرسه است باید ۸۳ هزار تومان پرداخت نماید.

از این رو با اندکی نگاه نقادانه به این مصوبه می‌توان گفت یا تعرفه‌گذاری‌ها عادلانه نیست یا اینکه مسافت رفت و برگشتی را مبنای محاسبه قرار دادن اندکی با اشکال روبه‌رو خواهد بود بنابراین بهتر بود تدوین‌کنندگان این مصوبه شیوه دیگری را اعمال می‌کردند.

تبصره دیگری که بی‌تردید زمینه‌ساز مشکلاتی خواهد شد تبصره ۵ مصوبه است؛ آنجا که می‌گوید، در مسیرهای بیش از ۷ کیلومتر به ازای هر کیلومتر اضافه ۵/۰درصد (تا سقف ۲۵درصد) به کرایه کل اضافه می‌شود.

حال پرسش اصلی این است که در این مصوبه مشخص نشده قیمت اعلامی در جدول پیوست برای مسافت‌های بیش از ۷کیلومتر با احتساب این ضرایب است یا آن را به عهده مجریان سرویس مدارس گذاشته است؛ چراکه اگر بپذیریم با احتساب این ضرایب بوده چه ضرورتی داشته در مصوبه تبصره‌ای به آن اختصاص دهند و اگر بدون احتساب آن بوده چرا قیمت‌ها را به نحوی اعلام نکردند تا نیازی به گذاشتن یک تبصره نباشد.

از دیگر چالش‌های سرویس مدارس می‌توان به الزام نصب برچسب سرویس مدارس و تعداد دانش‌آموزان هر سرویس اشاره کرد که باید منتظر آغاز مدارس و خروجی کار در این بخش‌ها شد.

   توضیحات مدیران

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ضمن تأیید افزایش تعرفه‌ها گفت: نرخ سرویس‌دهی مدارس در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با توجه به افزایش قیمت خودروها، لوازم یدکی و سایر موارد، براساس مصوبه شورای شهر حدود ۲۰درصد افزایش داشته است.

احمد محبی افزود: در جلسه کارگروه ماده ۱۸ ویژه سرویس‌های مدارس بر اساس امتیازبندی تاکسیرانی و آموزش و پرورش ۵۱ شرکت با بیش از ۷هزار خودرو سال تحصیلی آینده به بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز سرویس‌دهی می‌کنند.

محبی تصریح کرد: پس از گزینش رانندگان، برچسب ویژه سرویس مدارس برای خودروها صادر و رانندگان ملزم به نصب آن روی خودروهای سرویس مدارس هستند در غیر این صورت از سوی پلیس راهور و بازرسان سازمان تاکسیرانی متوقف و اعمال قانون خواهند شد.

وی درباره تخلف احتمالی مجریان در نحوه احتساب تعرفه‌ها به ویژه در مسافت‌های بیش از ۷کیلومتر هم گفت: در مصوبه شورا تبصره ذکر شده برای رفع این ابهام بوده که چرا میزان افزایش تعرفه‌ها تا کمتر از ۷کیلومتر حدود ۵هزار تومان است و به یکباره در مسافت‌های بیش از ۷کیلومتر اختلاف به حدود ۱۰ هزارتومان می‌رسد بنابراین بر این نکته تأکید داریم که مبنای اخذ وجه برای سرویس مدارس جدول تعرفه‌های ابلاغی به شرکت‌ها و مدارس است و قیمت اعلامی قیمت نهایی است نه اینکه بخواهند برای مسافت‌های بیش از ۷ کیلومتر باز ضریب دیگری به کار ببرند.

 رژه تا نظارت سرویس‌ها

محبی ادامه داد: به منظور ساماندهی و نظارت بهتر بر سرویس مدارس

پیش‌بینی ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو با ۶۵ نفر بازرس و نظارت با هماهنگی پلیس و آموزش و پرورش در قالب گشت‌های مشترک شده است تا بر فعالیت سرویس‌دهی به دانش‌آموزان بیش از ۹۵۰ مدرسه شهر نظارت داشته باشند.

وی همچنین به به کارگیری تعداد ۴ هزار راننده خانم برای سرویس‌دهی در مدارس دخترانه اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی رانندگان ملزم به رعایت ضوابط اعلامی از سوی راهور، آموزش و پرورش و تاکسیرانی هستند که از آن جمله می‌توان به تعداد سرنشینان، استفاده از برچسب و پرچم‌های مخصوص هشدار «آهسته برانید» برای زمان سوار و پیاده نمودن دانش‌آموزان در محدوده مدارس هستند.

وی در پایان گفت: ابتدای مهرماه رژه مشترکی برگزار خواهد شد تا با گردهمایی رانندگان تمامی نکات به آن‌ها تذکر داده شود ولی با این حال شهروندان در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و انتقاد در حوزه سرویس مدارس می‌توانند موارد خود را با تماس به شماره تلفن‌های ۱۳۷ شهرداری و یا ۳۳۴۴۸۱۵۰ رسیدگی به شکایات سازمان تاکسیرانی مشهد مطرح کنند.

منبع: روزنامه قدس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.