در نخســتین ســاعات بامداد روز گذشته ساکنان شهر بقیق در عربستان سعودی، ناگهان متوجه حجم عظیمی از آتش در تأسیســات شرکت نفت آرامکو شــدند.

جوانه مقاومت در عربستان

نیک‌پندار/

در نخســتین ســاعات بامداد روز گذشته ساکنان شهر بقیق در عربستان سعودی، ناگهان متوجه حجم عظیمی از آتش در تأسیســات شرکت نفت آرامکو شــدند. آتش گسترده، خیلی سریع موبایل‌ها را به کار انداخت تا پیش از طلوع آفتاب، فضای مجازی پر شود از کلیپ‌های کوتاهی که این حادثه بزرگ و خاکستر شدن تأسیسات شــرکت نفت ملی عربستان را در میان صدای انفجارات مهیب روایت کند.

 اما درباره علت این حادثه، هیچ کس هیچ چیز نمی‌دانســت تا اینکه در نخستین ساعات کاری، سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن، جهان را درباره آن توجیه کرد. «المصیره»یمن نوشــت: «مقاومت در یمن با 10 پهپاد مسلح، تأسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار داده است.»

 تقریباً تمامی کلیپ‌های منتشر شده، توسط مردم ضبط شده و نشان از نزدیکی پالایشگاهها به مراکز مسکونی دارد و این خود شاهدی بر دقیق بودن عملیات بوده است. با وجود این در نخستین واکنش‌ها، رئیس هیئت موسوم به «تفریح و ســرگرمی» کل ماجرا را منکر شــد و نوشت:«خبرها در این مورد، گزارش‌های مغرضانه، دروغ و شایعه بوده اســت.»

 اگرچه این اظهــار نظر خود موجب تفریح و سرگرمی مردم شد، اما سریع در ادامه سخنانش مختصات دقیق‌تری از حمله ذکر کرد و گفت: «یگان پهپادی ارتش پالایش‌گاه‌های «بقیق» و «خریص» را با 10 پهپاد هدف قرار داده و افراد شریف و آزاده در عربستان در زمینه اطلاعاتی به ارتش یمن کمک کرده‌اند.

« این نخستین بار است که کمک افرادی از درون عربســتان به مقاومت یمنی‌ها رسانه ای می شــود. چاه بقیق در حاشــیه خلیج فارس و نزدیکی مرز بحرین با ظرفیت روزانه 7 میلیون بشکه، بزرگترین ظرفیت ثبت شده در نقشه نفتی عربستان را داراست.

 فاصله هوایی این مرکز از صنعا بیش از هزار و300 کیلومتر است. به گفته سریع، ارتش یمن این عملیات را عملیات «توازن بازدارنده شماره 2 » نامگذاری کرده است.

 نخستین عملیات بازدارنده در ماه گذشــته و با حمله به تأسیسات الشیبه در نزدیکی مرز امارات انجام شــد. پس از اظهارات سریع، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی نیز تأیید کرد آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو ناشی از عملیات پهپادی بوده است.

منصور الترکی اعلام کرد: در ساعت 4 صبح روز گذشته تیم‌های امنیت صنعتی شرکت آرامکو )برای خاموش کردن) دو آتش‌سوزی در دو کارخانه شرکت در اســتان «بقیق» و «هجره خریص» وارد عمل شــدند. سریع اما در پایان از ادامه حملات در صورت متوقف نشدن حملات سعودی و ادامه محاصره یمن گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.