رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: پیوند مشکلات اجتماعی با موضوع بیکاری و مسایل اقتصادی قابل انکار نیست. اگر رشد طلاق در کشور ما در سال جاری و گذشته نگران‌کننده بوده، بخشی مربوط به حوزه مسایل اقتصادی است که باید تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود.

بخشی از رشد نرخ طلاق در کشور ناشی از مشکلات اقتصادی است

به گزارش قدس آنلاین، نصرالله پژمانفر شب گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در تالار جلسات شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، اظهار کرد: تجربه ۴۰ ساله ما نشان می‌دهد که همه تهدیدها را با ظرفیت مردم به فرصت تبدیل کردیم و مردم توانستند با ظرفیت بالا به حل مشکلات کمک کنند، وگرنه در هیچ برهه‌ای در دوران دفاع مقدس نمی‌توانستیم بدون کمک مردم کار کنیم.

وی با بیان اینکه مردم ما دچار مشکلاتی شدند که یکی از آن‌ها تورم است، عنوان کرد: تورم مشکلات زیادی را بر مردم تحمیل کرده و تورم بیش از ۴۰ درصد قدرت خرید مردم را برخی با شدت بیشتر و برخی کمتر، کاهش داده است. مشکل دوم اشتغال است. اگرچه امروز اعلام می‌شود که در استان نرخ بیکاری کاهش می‌یابد اما در همین نقطه نیز نرخ بیکاری ما قابل دفاع نیست و باید به آن توجه کنیم.
پژمانفر افزود: پیوند مشکلات اجتماعی با موضوع بیکاری و مسایل اقتصادی قابل انکار نیست. اگر رشد طلاق در کشور ما در سال جاری و گذشته نگران‌کننده بوده، بخشی مربوط به حوزه مسایل اقتصادی است که باید تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود. خوشبختانه روند به این سمت می‌رود که موضوع بیکاری مقداری کنترل و بحث تورم مدیریت شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما ۳۱ استان داریم و کشور ما ۳.۵ درصد از بودجه جاری کشور را در اختیار دارد. ۳۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها در مورد ۳.۵ درصد اعتبارات جاری کشور تصمیم‌گیری می‌کنند و باقی این اعتبارات در تهران تصمیم‌گیری می‌شود که این نمی‌تواند رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد و باید اصلاح شود.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اقدامات بی‌موقع نباید مسیر فعالیت‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: ۸ روز به شروع سال زراعی مانده و اگر نتوانیم به موقع نسبت به خرید تضمینی محصولات کشاورزی اقدام کنیم، سال سختی را در کشاورزی خواهیم داشت. برای اینکه این اطمینان را در حوزه کشاورزی در استان ایجاد کنیم، شورای اقتصاد باید به این مساله اشاره کند که برای قیمت خرید تضمینی به موقع گندم اقدام نماید.
وی ادامه داد: اگر قیمت گندم ۱۸۰۰ تومان یا کمتر باشد، انگیزه کشاورز برای اینکه سطح زیر کشت خود را به خرید گندم اختصاص دهد کاهش پیدا می‌کند، همچنین اگر کلزا زیر ۶ هزار تومان و چغندر زیر ۷۰۰ تومان باشد انگیزه کشاورز کاهش خواهد یافت. باید قیمت واقعی را اعلام کنید.
پژمانفر بیان کرد: عمده گرفتاری مجموعه‌های اقتصادی که فعالیت می‌کنند، تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی است. باید در اقتصاد مقاومتی به مساله اختیارات و اعتبارات توجه شود. استان ما در حوادث غیر مترقبه تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده که باید استمهالی برای آن‌ها وجود داشته باشد.
در ادامه محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد، در خصوص طرح نجات اجتماعی، اظهار کرد: شهر مشهد ۱۳ منطقه شهرداری و ۱۸۱ محله دارد که ۶۶ محله در مناطق کمتر توسعه‌یافته و یا کمتر برخوردار قرار دارند. ۲۰ محله تحت عنوان مناطق غربالگری انتخاب شدند و ۱۷ دفتر تسهیلگری شهرداری کار خود را شروع کردند.
وی اضافه کرد: در جلسه اقتصاد مقاومتی استان بیش از ۳۵۱ طرح و پروژه با اعتبار بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان در محضر استاندار و با حضور آیت‌الله علم‌الهدی امضا خواهد شد.
هاشمی گفت: در طرح نجات ۸ محله به نام امام رضا(ع) انتخاب شده و به صورت عملیاتی همه دستگاه‌های ۴۰ گانه اقداماتی را انجام می‌دهند. این طرح را باید در مناطق کمتر توسعه‌یافته انجام دهیم. این ۸ محله ۳۲۲ هزار و ۴۵۸ نفر جمعیت دارد که ۱۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر یعنی ۵۱.۷ درصد مرد و ۱۵۹ هزار و ۱۲۶ نفر یعنی ۴۹.۳ درصد زن هستند و ۱۶۸۶ هکتار وسعت دارد.
فرماندار مشهد با بیان اینکه در بحث امنیت پایدار با همت بالای اعضای شورای تامین استان و شهرستان از امنیت پایداری برخوردار هستیم، عنوان کرد: توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار یا کاهش حاشیه‌نشینی با طرح مثلث توسعه اقتصادی و تثبیت و ایجاد اشتغال ممکن است. افرادی که تمایل به مهاجرت معکوس دارند، بنیاد مسکن آمادگی دارد تا زمین را با شرایط ویژه در اختیار آن‌ها قرار دهد.

منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.