رئیس انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر مشهد گفت: با برنامه‌ریزی‌ تلاش خواهیم کرد استعدادهای جوانان هنرمند استان خراسان رضوی و بویژه شهر مشهد در راستای هنر سینما و عکاسی شکوفا شوند و زمینه فیلم‌سازی حرفه‌ای در مشهد مهیا شود.

زمینه فیلم‌سازی حرفه‌ای را در مشهد مهیا می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، سال‌های سال همه علاقه‌مندان برای یادگیری هنر سینما و عکاسی تنها مرجعشان انجمن سینمای جوانان بود. به یاد داریم بسیاری از فیلمسازان و عکاسان بنام و حرفه‌ای کارشان را از آموزش در همین انجمن آغاز کرده‌اند.

 اکنون به بهانه روز ملی سینما به سراغ برخی از رؤسای انجمن سینمای جوانان استانمان می‌رویم و درباره عملکرد انجمن در خصوص فیلم‌سازی حرفه‌ای سینمای استان به گفت‌وگو می‌نشینیم.

  انجمن حامی جوانان با استعداد

رئیس جدید انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر مشهد متولد ۱۳۶۴، کارشناس سینما و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعیت فعلی این انجمن می‌گوید: انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد مثل سنوات گذشته حامی فیلمسازان و عکاسان جوان با استعداد استانمان است و با برنامه‌ریزی‌های به‌روز همه تلاشمان را انجام می‌دهیم تا شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان هنرمند شهر و استانمان در راستای هنر سینما و عکاسی باشیم.

سیدوحید سید حسینی درباره برنامه‌های این انجمن می‌افزاید: از برنامه‌های این انجمن برگزاری پاتوق برداشت آینده است که به فیلم‌های پاتوق سینمای ایران می‌پردازد. این فیلم‌ها از تهران فرستاده می‌شود که در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی جایزه دریافت کرده‌اند و به نقد و بررسی این آثار پرداخته می‌شود که معمولاً پنج فیلم ایرانی و یک فیلم خارجی هر چهارشنبه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در پردیس سینمایی ویلاژتوریست اکران می‌شود.

   رونمایی و اکران آثار هنرجویان

وی همچنین تأکید می‌کند: در کنار این آثار فیلم‌های هنرجویان انجمن که دارای استانداردهای لازم هستند در سینما اکران می‌شوند تا برای هنرجویان دانش‌آموخته انگیزه‌ای برای ادامه کار و تلاش شود و ایرادات کارشان را نیز ببینند.

سید حسینی از رونمایی آثار هنرمندان خراسانی که از تولیدات انجمن سینمای شهرمان است، خبر می‌دهد و می‌گوید: در هفته‌های اخیر از فیلم «زیر آسمان آهنی» کار ملیحه کورش‌زاده و «ضد ضربه» عادل تبریزی رو نمایی شد.

وی هدف از برگزاری پاتوق‌های رشد آینده را معرفی و ایجاد انگیزه می‌داند و بیان می‌کند: در واقع فیلم‌هایی که اکران می‌شود از فیلمسازان آینده ایران خواهد بود که هنرجویان ما هستند.

     مهاجرت دانش‌آموختگان

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود تربیت نیروهای خلاق و با استعداد در انجمن سینمای جوانان شهرمان، هنوز سینمای حرفه‌ای در مشهد جایگاه خودش را پیدا نکرده است، اظهار می‌دارد: متأسفانه هنرجویان ما پس از دانش‌آموختگی و درخشش در جشنواره‌های خارجی ادامه و موفقیت جدی در کارشان را در پایتخت می‌بینند و مهاجرت را انتخاب می‌کنند و زمینه حرفه‌ای شدن را در شهرستان نمی‌بینند.

وی که تعداد هنرجویان در حال تحصیل در انجمن را ۲۷ نفر اعلام می‌کند، می‌افزاید: این هنرجویان در مرحله آخر دوره و ساخت فیلم هستند که پس از ساخت براساس نمره‌ای که در تهران دریافت می‌کنند مدرک بین‌المللی فیلم‌سازی که زیر نظر سازمان سینمایی کشور و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است را کسب می‌کنند.

 دعوت هنرمندان به مشهد

رئیس انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر مشهد برای حل این مشکل در ادامه خاطرنشان می‌کند: برای حل این مشکل سعی کردیم زمینه‌های برقراری ارتباط با هنرمندان شهرمان که به تهران مهاجرت کرده‌اند را با ایجاد ورک‌شاپ‌ها در شهرمان فراهم سازیم و حتی دعوتشان کنیم تا با همکاری هنرجویان و هنرمندان شهرمان فیلم بسازند.

وی بیان می‌دارد: درهمین راستا از حضورعادل تبریزی، ساعد نیک‌ذات و نرگس آبیار در مشهد برای اجرای ورک‌شاپ‌های تخصصی بهره بردیم، همچنین به زودی حضور فیلمسازان خوبی برای برگزاری کارگاه‌های چند روزه در مشهد را خواهیم داشت تا انگیزه‌ای برای ادامه فیلم‌سازی باشد.

 حمایت انجمن از فیلمسازان غیرعضو

سید حسینی درباره بحث مشکل سرمایه‌گذاری در ساخت فیلم در مشهد نیز بیان می‌دارد: انجمن سینمای جوانان از گذشته‌های دور در زمان ریاست خانم نسرین شاه‌محمدی حمایت‌های لازم را برای جوانان با استعداد در دستور کار خویش قرار داده بود و در حال حاضر ما هم این رویه را ادامه می‌دهیم. یعنی فیلمسازان جوانی که عضو انجمن هم نیستند فیلم‌نامه‌هایشان را به شورای خودمان ارجاع می‌دهیم و از آن‌ها دعوت می‌کنیم و انجمن سینمای جوانان به عنوان تهیه‌کننده و مجری طرح همکاری می‌کند و تجهیزات خودمان را نیز برای فیلم‌سازی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

  نام‌نویسی در پرتال حمایت تولید

وی با یادآوری این نکته که هنرمندان فیلمساز و فیلم‌نامه‌نویس شهرمان می‌توانند با نام‌نویسی در پرتال حمایت تولید نیز از حمایت‌های لازم بهره‌مند شوند، توضیح می‌دهد: هنرمندان با نام‌نویسی در این پرتال توسط ستاد مرکزی تهران، فیلم‌نامه‌شان به صورت مستقیم توسط پنج داور مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس از کارشان دفاع کنند و به لحاظ مالی و استفاده از تجهیزات برای ساخت فیلمشان از انجمن بهره ببرند.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر برای صدور مجوزها و ساخت فیلم مشکلی نمی‌بینم. من خودم جزو شورای فیلم استان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و فقط فیلم‌نامه‌هایی که دارای قابلیت نیست رد می‌شود. حتی فیلم‌نامه‌هایی که دارای ایده خوبی است و نویسنده آن می‌تواند با ساختش تجربیات خوبی کسب کند را مورد تأیید قرار می‌دهیم.

انجمن، فیلم‌های زیر ۴۵ دقیقه را به جهت اعطای مجوز و کمک برای ساخت تقبل می‌کند.

  در حاشیه فیلم فجر امسال

وی درباره حضور انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد در جشنواره فجر مشهد نیز می‌گوید: امسال فیلم‌های هنرجویانی که توانسته‌اند در جشنواره‌های بین‌المللی بدرخشند در حاشیه برگزاری فیلم فجر در مشهد اکران خواهد شد.

وی از برگزاری کلاس‌های رایگان طرح امید نیز خبر داد که این کلاس‌ها براساس بخشنامه تهران به تازگی طی ۱۲ساعت در چهار جلسه و در دو کلاس صبح و بعدازظهر برگزار شد و هدف از برگزاری این طرح شناسایی افراد با استعداد و علاقه‌مندان به هنر عکاسی بود که در این دوره بیش از ۸۰ نفر حضور پیدا کردند.

وی خاطرنشان می‌سازد: این طرح در ابتدای آبان سال جاری مجدد برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای نام‌نویسی به انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد مراجعه و از دوربین‌های عکاسی دفتر انجمن در این دوره استفاده و برای ادامه این راه با مشورت استادان به خرید دوربین اقدام کنند.

     برگزاری روز سینما

سیدوحید سید حسینی درباره عدم برگزاری مراسم روز ملی سینما در شهرمان نیز توضیح می‌دهد: به دلیل تقارن روز سینما با ایام محرم، پس از محرم و صفر مراسم روز ملی سینما به همراه تجلیل از پیشکسوتان هنرمند سینمای استان انجام خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های انجمن سینمای جوانان مشهد برگزاری هفته فیلم و عکس استان در بهمن ماه است که فیلم‌های هنرجویان استان اکران و عکس‌ها نیز در نگارخانه‌ای برای علاقه‌مندان برپا خواهد شد.

     ۵۰۰ عضو فعال در انجمن سینمای جوانان نیشابور

رئیس انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر نیشابور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تعداد اعضای انجمن این شهر می‌گوید: انجمن سینمای جوانان نیشابور بیش از یک هزار عضو دارد که ۵۰۰ عضو آن فعال است.

مسعود سلیمان سپهر می‌افزاید: به طور میانگین حدود ۵۰ هنرجو ثابت در بخش آموزش‌های این انجمن حضور دارند که تعدادی در بخش آموزش‌های رایگان انجمن به یادگیری دوره‌های تک درس مشغول هستند.

وی از دیگر برنامه‌های این انجمن را برگزاری هفتگی پاتوق فیلم کوتاه در روزهای یکشنبه اعلام می‌کند که در این پاتوق فیلم‌های کوتاه شاخص کشور و جهان به صورت فصل‌بندی شده اکران و نقد و بررسی می‌شود.

رئیس انجمن سینمای جوانان نیشابور همچنین درباره برگزاری پاتوق عکس در روزهای چهارشنبه هر هفته نیز بیان می‌کند: در این پاتوق نیز خوانش، نمایش عکس‌های منتخبان و همچنین برگزاری اردوهای عکاسی انجام می‌شود که میانگین افراد در پاتوق‌های فیلم و عکس بیش از ۶۰ نفر است.

سلیمانی سپهر همچنین یادآور می‌شود: در این انجمن انیمیشن، مستند داستانی و کوتاه تولید می‌شود که انجمن برای افراد غیرعضو، علاقه‌مند و با استعداد نیز شرایط مشاوره، مجوز و هماهنگی‌های لازم برای ساخت و تولید فیلم را انجام می‌دهد.

منبع: روزنامه قدس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.