رئیس هیأت پزشکی ورزشی خراسان رضوی گفت: برخی تداخل‌های دارویی و یا استفاده همزمان از چند ماده نیروزا، بدون مشورت با پزشک و مربی باعث ایست‌های قلبی یا مشکلات کلیوی در ورزشکاران شده است.

مرگ خاموش دوپینگی‌ها

به گزارش قدس آنلاین ؛  رضا گلدوزیان ، در خصوص شیوع استفاده از مواد نیروزا میان ورزشکاران گفت: در حال حاضر نمی‌توان گفت که استفاده از مکمل‌ها و مواد نیروزا در بین ورزشکاران رواج پیدا کرده است، چراکه همیشه افرادی از این مواد استفاده‌های درست یا نادرست داشته‌اند و برخی ورزشکاران هم هیچ‌گاه به سمت مکمل‌های نیروزا نرفته‌اند.

رئیس هیأت ورزشی پزشکی خراسان رضوی درباره برخی آمارهای ارائه شده از آسیب‌هایی که مکمل‌های ورزشی به ورزشکاران می‌رساند، اظهار کرد: از آنجایی که مواد نیروزا در کوتاه مدت تأثیر خاصی ندارند، نمی‌توان بر صحت آمارهای ارائه شده اطمینان داشت اما در بلند مدت استفاده نادرست از مکمل‌ها می‌تواند باعث مسمومیت ورزشکار و اختلال در کبد یا کلیه او شود.

وی افزود: استفاده از مکمل هیچ‌گاه منجر به مرگ نمی‌شود اما برخی تداخل‌های دارویی و یا استفاده همزمان از چند ماده نیروزا، بدون مشورت با پزشک و مربی باعث ایست‌های قلبی یا مشکلات کلیوی در ورزشکاران شده است.

گلدوزیان ادامه داد: همانطور که اشاره کردم، این مکمل‌ها در کوتاه مدت اثری ندارند و ممکن است فردی پس از مدتی دوری از ورزش دچار مشکل قلبی و حتی مرگ شود که به دلیل نبود شاکی، کالبدشکافی صورت نمی‌گیرد و بازهم علت اصلی مشخص نمی‌شود.

رئیس هیأت ورزشی پزشکی خراسان رضوی افزود: در تمام دوره‌های مربیگری که برگزار می‌شود، طریقه استفاده صحیح از مکمل‌ها و مواد نیروزا را آموزش می‌دهیم و این نکته را گوشزد می‌کنیم که دوپینگ کردن باعث از بین رفتن حیثیت ورزشی می‌شود.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.