عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ترافیک خیابان های اطراف حرم مطهر تنها در صورت فرهنگ سازی برای استفاده از حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت های ترافیکی برطرف خواهد شد.

باید حمل و نقل وسایل عمومی اطراف حرم رایگان یا نیم بها شود

مجتبی بهاروند در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: تنها راه حل برطرف کردن ترافیک محدوده اطراف حرم مطهر تردد وسایل حمل و نقل عمومی و جلوگیری از هرگونه وسیله شخصی در این محدوده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه  از موضوع فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز نباید غفلت کرد، گفت: از طرفی بخشی از تردد های این منطقه و سطح شهر مربوط به کارمندان است که اکثرا به صورت تک سرنشین تردد می کنند که سازمان ها باید با  ارائه مشوق هایی برای کارمندان تمایل آنها را به سمت سرویس های گروهی و یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش دهد که این موضوع برای شهرداری مشهد در حال برنامه ریزی است و واگذاری دوچرخه  با قیمت مناسب به افراد برای تردد به محل کار  یکی از گزینه ها است که به زودی اجرایی خواهد شد .

بهاروند افزود: یکی از طرح های دیگری که مدنظر است استفاده رایگان یا نیمه بهاء برای افرادی که از محدوده ترافیک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند می باشد  که این موضوع در راستای طرح پرداخت هزینه مترو و اتوبوس بر اساس فاصله استفاده شده است که طرح متروی آن آماده و طرح اتوبوس آن نیز در حال تکمیل شدن می باشد و به محض نهایی شدن اجرایی خواهد شد. 

 وی افزود: مشکل ترافیک در این محدوده با ایجاد و ساخت پارکینگ برطرف نخواهد شد، زیرا هرچه پارکینگ بیشتری ساخته شود تقاضا برای سفر افزایش پیدا خواهد کرد و دوباره مساله کمبود پارکینگ مطرح خواهد شد .

عضو شورای اسلامی شهر مشهد  با بیان اینکه طبق آمار در حال حاضر  روزانه   بالغ بر ۱۰۰هزار تردد در محدوده اطراف حرم مطهر وجود دارد که باید برای کاهش ترافیک این حجم از ترافیک به زیر ۲۰هزار کاهش پیدا کند، تصریح کرد: یکی از طرح هایی که برای کاهش تردد در این منطقه ومحدودیت ترافیک در دستور کار است عوارضی کردن تردد خودروها در این منطقه است که فعلا اجرای آن متوقف شده است، همچنین در مقابل باید وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش پیاده رو ها در این محدوده مورد توجه قرار بگیرد.

بهاروند بیان داشت: مثلا کشوری مانند  فرانسه درتازه ترین تصمیم خود در نظر دارد تردد هرگونه وسیله نقلیه شخصی در خیابان های مرکزی کلانشهرهای خود را ممنوع کند و به جای آن بر حمل و نقل عمومی ، دوچرخه، وسایل برقی و افزایش پیاده رو ها تمرکز نماید.

وی بااشاره به اینکه فرهنگ سازی برای استفاده از حمل و نقل عمومی  و ایجاد محدودیت های ترافیکی نقش موثری در کاهش ترافیک این منطقه دارند،افزود: باید راهکارهایی در نظرگرفته شود که زائران و مجاوران به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در این محدوده سوق پیدا کنند. همچنین باید به سمت افزایش پارکینگ در مبادی ورودی به خیابان های اطراف حرم مطهر توجه شود که ساخت پارکینگ هایی نظیر پارکینگ مجد و پارکینگ میدان فردوسی در این راستا برنامه ریزی شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.