انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس در حالی به دور دوم کشیده شد که رئیس هیئت عالی انتخابات میزان مشارکت در این دور از انتخابات در داخل کشور را ۴۵.۲ و در خارج از کشور ۱۹.۷ اعلام کرده است.

 اعلام میزان مشارکت در انتخابات تونس/ حذف چهره‌های سرشناس برای راهیابی به دور دوم

به گزار گروه بین الملل قدس آنلاین، نتایج غیر رسمی اولیه از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس حاکی از آن است که دو تن از نامزدها قیس سعید و نبیل القروی به دور دوم راه یافته‌اند.

طبق نتایج اولیه‌ای، که موسسه «سیگما کانسای» صورت داده است، قیس سعید از نامزدهای مستقل در این انتخابات با کسب 19.50 درصد آرا در جایگاه نخست و نبیل القروی، رهبر حزب «قلب تونس» با کسب 15.5 درصد از آرای رای‌دهندگان در جایگاه دوم قرار دارند.

«عبدالفتاح مورو» نامزد حزب اسلامی «النهضه» با کسب تقریبا 11 درصد آراء رتبه سوم در میان نامردهای انتخابات را به دست آورده است. «عبدالکریم الزبیدی»( وزیر دفاع سابق) با کسب 9.4 درصد آرا، «یوسف الشاهد»( نخست‌وزیر) با 7.5 درصد آراء و «الصافی سعید» با کسب 7.4 درصد آراء به ترتیب جایگاه‌های سوم تا ششم را از آن خود کرده‌اند.

در همین راستا، یکی از اعضای کمپین انتخاباتی طرفدار و حامی حزب «قلب تونس» در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی» اعلام کرد که نبیل القروی نامزد این حزب به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافته است.

خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد که قیس سعید، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تونس می‌گوید که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین آرای به دست آمده در دور اول انتخابات به وی اختصاص دارد.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره قطر، منصف المرزوقی رئیس جمهور اسبق تونس و از چهره‌های سرشناس این دوره از انتخابات به شکست خود در این رقابت‌ها اذعان کرد و از راهیابی به دور دوم انتخابات باز ماند.  

از سوی دیگر، «نبیل بافون» رئیس هیئت عالی مستقل انتخابات در تونس، طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد میزان مشارکت در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری در داخل کشور 45.2 و در خارج 19.7 بود.

بافون میزان مشارکت در این دور از انتخابات را سازنده و «مقبول» خوانده است.

انتخابات روز یکشنبه دومین انتخابات ریاست‌جمهوری تونس پس از انقلاب سال 2011 است که به سرنگونی رژیم «زین العابدین بن علی» و متواری شدن وی به عربستان سعودی منجر شد.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری تونس، 17 نوامبر 2019 برگزار شود اما مرگ «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور فقید این کشور در 25 جولای گذشته، انتخابات را جلو انداخت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.