مدیرکل سابق روابط عمومی‌رسانه ملی با عنوان اینکه شبکه‌های برون مرزی دست روی موضوعاتی می‌گذارند که توسط جریان رسانه ای غالب با سانسور مواجه است، هیسپان تی وی را به خاطر ساخت برنامه‌هایی خلاف این جریان، صدای جمهوری اسلامی‌در کشورهای اسپانیولی زبان توصیف کرد.

جریان رسانه‌ای غالب در سرتاسر دنیا کاملاً در اختیار غرب است

قدس آنلاین: داوود نعمتی انارکی مدیرکل سابق روابط عمومی‌رسانه ملی و عضو هیئت علمی ‌دانشگاه صداوسیما با توجه به سیاست‌هایی که همواره جمهوری اسلامی‌در قبال کشورهای اسپانیولی زبان داشته است، در مورد طرح و برنامه‌های شبکه هیسپان تی وی که عمده مخاطبانش در این کشورها زندگی می‌کنند، گفت: این شبکه باید میزان اثرگذاری پیام را نسبت به شناخت مخاطبان و مردمان آن منطقه، ویژگی‌های رفتارهای، اعتقادی و باورهایشان در فرایند برنامه ریزی در نظر داشته باشد تا بهتر بتواند محتوا تولیدکند؛ هر اندازه محتوای پیام به مردم یعنی به دریافت کننده‌های آن نزدیک تر باشد، اثر گذاری آن افزایش پیدا می‌کند و چنانچه می‌بینیم هیسپان تی وی و پرس تی وی سعی کرده اند خودشان را به مخاطبان و ویژگی‌های آن‌ها نزدیک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه سازی برای اسپانیولی زبانان چقدر می‌تواند به نزدیکی فرهنگ آن‌ها به ایرانیان کمک کند، تصریح کرد: صددرصد می‌تواند کمک کند؛ یعنی وقتی تولید محتوا برگرفته از شرایط زمانی و مکانی خود آن منطقه و در پی نشان دادن باورها و ویژگی‌های مشترکی که بین ما و آن‌ها وجود دارد، باشد؛ مخاطبان رسانه لمس می‌کنند که تفاوت آنچنانی با اتمسفر جامعه مبدأ ندارند. یک جاهایی شباهت‌ها آنقدر زیاد است که می‌توانند به جامعه ایران نزدیک شوند. این‌ها می‌تواند در برنامه سازی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

نعمتی انارکی در مورد نکات و ظرافت‌هایی که رعایت آنها باعث می‌شود مردم اسپانیولی زبان نسبت به دیدن این شبکه راغب شوند، عنوان کرد:  طبیعتاً محتوا در چنین شبکه‌هایی که ماموریت برون مرزی دارند، برای مردم داخل تولید نمی‌شود. در تولید محتوا مثلا برای اسپانیایی زبان‌های دنیا، ضمن این که رسانه یک سری اصول متناسب با آن شرایط فرهنگی و هنجاری را رعایت می‌کند، باید سعی کند که خودش را به مخاطب هدف نزدیک کند و ویژگی‌های جامعه مقصد را در نظر بگیرد. مثلا مخاطبان  باید حس کنند که مورد احترام  واقع شده‌اند و می‌توانند به برنامه تولید شده نزدیک شوند، البته اگر به شکل درست و صحیح این اتفاق بیفتد به طبع می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

استاد دانشکده رسانه و ارتباطات صدا و سیما درباره اولویت‌هایی که هیسپان تی وی در تولید محتوا و برنامه سازی باید در نظر بگیرد تا بتواند پا به پای رسانه‌های دنیا حرکت کند، گفت: اینکه شبکه‌های برون مرزی بتوانند پا به پای جریان رسانه‌ای غالب دنیا حرکت کند، تا حدی ایده‌آلی است و از واقعیت فاصله دارد؛ دلیلش هم این است که جریان رسانه‌ای غالب هم به لحاظ تولید محتوا، هم به لحاظ مالکیت رسانه‌ای در سرتاسر دنیا و هم به لحاظ تکنولوژی رسانه‌ای کاملاً در اختیار غرب و در واقع به رهبری امریکا است؛ یعنی اگر تاریخچه رسانه‌ها در نظر گرفته شود و روندی که طی کرده؛ این جریان رسانه‌ای به لحاظ تولید محتوا، تکنولوژی و مالکیت جریان رسانه‌ای در اختیار غرب است. ما در یک چنین وضعیتی حرکت و محتوا تولید می‌کنیم.

وی بر همین اساس افزود: به نظر می‌آید برای اینکه جایگاهی مناسبی را در این وضعیت رسانه ای  برای خودمان ترسیم کنیم، باید به طور موشکافانه رصد کنیم که در دنیا چه اتفاق می‌افتد، چه چیزی تولید می‌شود و چه چیزی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، چه چیزی نیاز واقعی مخاطبان است، این نیاز به چه صورت و در چه قالبی باید پرداخته شود، چه محتوایی باید در آن باشد، این‌ها باید رصد شود و مبتنی بر این و نتایجی که به دست می‌آید، باید تولید محتوا کنیم، به خصوص در حوزه‌هایی که به اصطلاح آن جریان رسانه‌ای تولید محتوا ندارد یا اگر هم تولید محتوا می‌کند، از واقعیت به دور است. آن وقت ما می‌توانیم با تولید محتوایی که متفاوت با آن‌ها است صدای خودمان را به گوش بقیه برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.