مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی گفت: سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد ۲.۲مترمربع و نصف متوسط سرانه استان است که برای برطرف کردن این مساله نیاز به ۱۱۰۰میلیارد تومان اعتبار است.

سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد نصف سرانه استان است/۳۰درصد از مدارس خراسان رضوی مقاوم نیستند

به گزارش قدس آنلاین، جاسم حسین پور مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی صبح امروز در نشست خبری گفت: ۳۰درصد از مدارس استان مقاوم سازی نیستند .

وی تصریح کرد: برای برطرف کردن این مساله نیاز به ۵هزار میلیارد تومان اعتبار است که با توجه به اینکه اعتبارات این اداره کل سالانه در حدود ۲۰۰میلیارد تومان است می توان امیدوار بود که ۲۵سال آینده این مساله برطرف شود.

حسین پور با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز از کشورهایی نظیر ایتالیا، آمریکا، کویت ، آلمان ، ترکیه و پاکستان با این اداره کل مشارکت دارند و نماینده آنها در استان نظارت بر صرف هزینه ها را انجام می دهند،  افزود: تعداد خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی از بدو تشکیل مجمع خیرین در سال ۱۳۷۷تاکنون به ۳۷۰۰نفر رسیده است که درساخت ۴۸۰۰مدرسه با کمکی در حدود ۱۱۰۰میلیارد تومان مشارکت داشته اند و ۴۰۰خیر نیزتاکنون بیشتر از یک مدرسه در استان ساخته اند. همچنین تعهد خیرین مدرسه ساز استان خراسان رضوی برای سال جاری ۱۱۰میلیارد تومان است که انتظار می رود بین ۸۰تا ۹۰درصد آن  امسال محقق شود .

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۴۴ هزار کلاس درس در  ۴۸ منطقه آموزش و پرورش خراسان رضوی تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: در سیل ابتدای سال نیز خسارت جدی به مدارس استان وارد نشد و در حد تعمیرات در شهرستان هایی نظیر کلات بود و با اقداماتی که فرمانداری و سایر دستگاه ها انجام دادند نیازی به حضور فیزیکی این اداره نبود .اما برای استان گلستان که خراسان رضوی به عنوان استان معین مشخص شد کمک ها و مساعدت های خوبی در ساخت و تجهیز مدارس آنها انجام شد و بر اساس اعلام نیازی که برای کانکس صورت گرفت،  ۱۰کانکس آماده سازی و به این استان ارسال شد ، همچنین در جلسه ای که در استان گلستان به اتفاق مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی حضور داشتیم قول تامین ۱۰۰۰میز و صندلی برای مناطق سیل زده ارائه شد که با همکاری مدارس این تعداد جمع آوری و به این استان ارسال شد .

حسین پور بیان داشت: اگرچه تعاریف مختلفی از هوشمندسازی مدارس مطرح می شود ، اما سال گذشته حدود ۱۷میلیارد تومان برای تجهیز و هوشمندسازی مدارس اعتبار در نظر گرفته شد که انتظار می رود امسال این مبلغ به ۳۴میلیارد تومان افزایش پیدا کند که با افزایش قیمت ها و تورم با این مبلغ مدارس اندکی هوشمندسازی و تجهیز آنها صورت خواهد گرفت که در این زمینه از خیرین نیز انتظار مساعدت و همراهی می رود.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید نیز ۲۹۳ پروژه آموزشی جدید با زیربنای ۱۴۵ هزار متر مربع و ۱۲۰۴ کلاس درس در خراسان رضوی افتتاح می‌شود  که برای این پروژه‌ها بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که از این تعداد  ۱۶۹پروژه با ۶۰۲کلاس درس با مشارکت خیرین ساخته شده است.

حسین پور افزود: در مناطقی از استان از جمله گلبهار، شهرک مهرگان، بینالود، سبزوار و نیشابور که مسکن مهر ساخته شده است هیچ توجهی به موضوع فضای آموزشی صورت نگرفته است و در صورتی که جمعیت در این مناطق به طور کامل سکونت پیدا کنند مشکل فضای آموزشی برای این مناطق به شدت احساس خواهد شد و نیاز به ۲۱۰۰کلاس درس در این مناطق می شود.

وی اظهار داشت: در استان کلاس کپری وجود ندارد و ۶کلاس هم که خشتی و گلی بودند نوسازی شدند، همچنین با تلاش هایی که در تابستان صورت گرفت حدود ۱۳۰۰کلاس درس استان از لحاظ سیستم های گرمایشی استاندارد سازی شدند  که انتظار می رود در سال های اینده تمام کلاس های در س در این زمینه استاندارد سازی شوند.

حسین پور بیان داشت: در شهرستان مشهد با توجه به افزایش تعداد دانش آموزان برای ساخت مدرسه با کمبود زمین مواجه هستیم که انتظار می رود دستگاه های مختلف به این موضوع توجه داشته باشند.  

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در باره وضعیت مدارس در حاشیه شهر مشهد گفت: این منطقه به علت شرایط خاصی که دارد و افزایش جمعیتی که هرساله شاهد آن هستیم و امسال پیش بینی ۱۴۰هزار دانش اموز با  ۹۸۰ کلاس درس در حاشیه شهر مشهد می شود، سرانه فضای آموزشی در این منطقه ۲.۲مترمربع است.

حسین پور افزود: در حالی که سرانه استانی ۴.۲است و وضعیت مدارس در این منطقه به گونه ای است که در هر کلاس درس بالغ بر ۴۰دانش آموز حضور دارند، در حالی که استاندارد هر کلاس درس باید ۲۵دانش آموز باشد . برای اینکه مشکل سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد برطرف شود نیاز به ۲۸۰هزار متربع فضای آموزشی است که اعتباری در حدود ۱۱۰۰میلیارد تومان نیاز است برای ارتقاء  سرانه آموزشی در حاشیه شهر مشهد نیاز به اعتبارات زیادی است و در این رابطه از نمایندگان شهرستان مشهد درخواست شده است که این موضوع را پیگیری کنند تا بودجه مناسب برای این منطقه در نظرگرفته شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.