حسین محمودی اصل گفت: در بحث حذف یارانه براساس میزان مصرف انرژی ممکن است اشتباهاتی صورت بگیرد مثلاً ممکن است در یک آپارتمان ۶۰ متری پنج نفر ساکن باشند و در یک آپارتمان ۱۰۰ متری یک نفر ساکن باشد لذا مبنا قرار دادن مصرف انرژی راهکار مطلوبی نیست؛ هرچند که این موضوع می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه باشد با این هدف که براساس تعداد نفرات خانوار میزان مصرف انرژی مورد محاسبه قرار بگیرد تا بر این اساس یکی از مؤلفه‌های مورد نظر در حذف یارانه پر درآمدها لحاظ شده باشد.

حذف یارانه دهک‌های پردرآمد براساس میزان مصرف انرژی ناکارآمدترین روش حذف یارانه‌ای است

حسین محمودی اصل اقتصاددان در گفت‌وگو با قدس آنلاین در واکنش به حذف یارانه سه دهک اول درآمدی براساس میزان مصرف انرژی به پیشنهاد دولت گفت: موضوع عدم حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه سالهاست که دستخوش بستر سازیهای لازم توسط دولت است. اجرایی شدن این مهم خبر خوبی است که تحقق مطلوب آن منوط به ایجاد شرایط مطلوب و توجه به ساز وکارهای مورد نیاز است که به دلیل ملاحظات سیاسی دولتها ساز وکارهای مورد نظر محقق نشده است. عدم وجود ابزارهای مناسب شناسایی دهک‌های پر درآمد موضوعی است که بهانه دولت در عدم حذف پر درآمدها از دریافت یارانه بوده است لذا این مسأله به علاوه نیاز به وجود شفافیت لازم در حوزه دارایی‌های مردم منجر به نگرانی بخشی از مردمی شده که نیازمند دریافت یارانه بودند که در چرخه حذف یارانه‌ها عدالت اجتماعی نادیده گرفته نشود.

وی در این باره بیان داشت: آنچه می‌تواند به تحقق امر حذف یارانه دهک‌های پردرآمد کمک کند اجرای روش‌های تلفیقی است، تلفیقی از اجرای چند شیوه و روش متفاوت، چرا که براساس یک فاکتور  به طور صد درصدی حذف دهک‌های پر درآمد را نمی‌توان در دستور کار قرار داد. بدیهی است حذف سه دهک براساس میزان مصرف انرژی محقق کننده عدالت اجتماعی و قطع یارانه خانوارهای پر درآمد نمی‌شود. ایجاد سامانه‌های مختلف با همکاری بسیاری از سازمانهای اقتصادی و مالیاتی با رعایت شفافیت لازم تنها راهکار تحقق حذف مطلوب سه دهک پر درآمدی جامعه است، از این جهت دولت با رصد حساب های بانکی و استعلام داراییها باید به حذف یارانه دهک‌های پر درآمد اقدام کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در این بین بسیاری از افراد در راستای فرار مالیاتی یا فرار از شفافیت مالی بخشی از اموال و دارایی‌های خود را به نام افراد دیگر می‌زنند یا به انحای مختلف مانع از رصد دولت می‌شوند،  بنابراین راه‌های فرار مختلفی پیش بینی شده است از این طریق حذف دهک‌های پردرآمد تنها از طریق رصد کنتورهای بخش انرژی به طور صددرصدی نمی‌تواند محقق کننده خواست حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه باشد. صورت دادن هر اشتباهی درباره افراد یا خانوارها بر حسب تکیه بر مصرف انرژی ظلم بزرگی به مردم است که قطعاً چنین اقدامی به لحاظ شرعی و اسلامی و انسانی صحیح نیست.

حسین محمودی اصل گفت: تکیه بر مواردی چون رصد حساب‌های بانکی و دارایی‌های افراد باید اولین مؤلفه مورد نظر دولت در تحقق حذف یارانه دهک‌های پردرآمد باشد. در بحث حذف یارانه براساس میزان مصرف انرژی ممکن است اشتباهاتی صورت بگیرد، مثلاً ممکن است در یک آپارتمان ۶۰ متری پنج نفر ساکن باشند و در یک آپارتمان ۱۰۰ متری یک نفر ساکن باشد لذا مبنا قرار دادن مصرف انرژی راهکار مطلوبی نیست. هر چند که این موضوع می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه باشد با این هدف که براساس تعداد نفرات خانوار میزان مصرف انرژی مورد محاسبه قرار بگیرد تا بر این اساس یکی از مؤلفه‌های مورد نظر در حذف یارانه پر درآمدها لحاظ شده باشد.

وی در این باره تصریح کرد: از سوی دیگر ممکن است برخی از سرمایه‌داران دارای چندین ملک در شهرهای مختلف باشند که در سفر به شهرهای مختلف مثلاً تهران یا شمال کشور میزان مصرف انرژی در نبودشان سرشکن شود،  از این جهت اتکا به این موضوع نمی‌تواند اصل موضوع را به صورت کامل محقق کند لذا ترکیبی از مؤلفه‌های مختلف بانکی و دارایی‌ها در کنار میزان مصرف انرژی بر حسب تعداد خانوار اقدام عملی مناسبی خواهد بود. قطعاً تکیه بر یک اقدام به صورت صد درصدی موفقیت آمیز نخواهد بود لذا دولت صرفاً به جهت عدم برخورداری از سایر ابزارهای شفاف سازی و مورد نیاز نمی‌تواند با لحاظ کردن چنین موضوعی دست به حذف یارانه دهک‌های جامعه بزند. حذف سه دهک پر درآمد جامعه به معنای بازگشتن  ۱۲ هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی کشور است که دولت می‌تواند از این طریق علاوه بر کمک به خانواده‌های آسیب پذیر موضوع اشتغالزایی جوانان را دنبال کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.