معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: براساس آخرین سرشماری، ۱۹۴ هزار و ۴۶۰ واحد مسکونی در این استان خالی از سکنه است.

بیش از ۱۹۴ هزار خانه در خراسان رضوی خالی است

به گزارش قدس آنلاین، مجید نعیمی افزود: از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۵۳۵ واحد در شهرستان مشهد قرار دارد که ۹۳ هزار و ۲۳۸ واحد آن مربوط به شهر مشهد است.

رئیس اداره اقتصاد مسکن و مهندسی بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در باره تصمیم دولت مبنی بر ساماندهی وضعیت خانه های خالی به خبرنگار ایرنا گفت: به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی اعمال سیاست های انقباضی برای واحدهای مسکونی خالی از سکنه در حال بررسی و اقدام است.

تورج غلامشاهی افزود: در حال حاضر برای ساماندهی خانه های خالی در کشور اتخاذ سیاست های انقباضی از جمله مالیات های تکلیفی می تواند اثر گذار باشد.

یک کارشناس مسکن و رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اخذ مالیات از صاحبان خانه های خالی تاثیر زیاد در بهبود وضعیت مسکن کشور ندارد اما خالی از فایده هم نیست.

علی اصغر مرادزاده افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی هر سال برای بنگاه های اقتصادی از جمله صاحبان خانه معافیت های مالیاتی در نظر می گیرد لذا در صورتی که خانه های خالی نیز  مشمول مالیات شوند، مالک خانه بر اساس درآمدی که از خانه به دست می آورد می تواند از معافیت های مالیاتی بهره مند گردد.  

وی اظهار داشت: خانه های خالی در کشور یا خانه های خالی مسکن مهر در نقاط دورافتاده و مناطق کمترتوسعه یافته هستند که متقاضی ندارند یا خانه های خالی گران قیمت و متعلق به افراد متمولی است که اجاره آنها بیش از ۱۰۰ میلیون ریال است و به دلیل گرانی اجاره کسی متقاضی آنها نیست.

وی گفت: در صورتی که دولت برای خانه های خالی مالیات وضع کند، فقط چهار یا پنج درصد تاثیر روانی بر بازار مسکن می گذارد و قدری به عرضه بیشتر مسکن در بازار کمک نموده و از احتکار مسکن یا خانه اندوزی افراد جلوگیری می کند.

این کارشناس مسکن افزود: تاثیر دیگر اعمال مالیات برای واحدهای مسکونی خالی این است که رویکرد مردم نسبت به مسکن به عنوان کالای سرمایه ای اندکی تغییر کرده و به آن به عنوان یک کالای مصرفی نگاه خواهند کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.