معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در حاشیه بهره‌برداری از زمین چمن مصنوعی دانشگاه صنعتی قوچان در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی دانشگاه‌های کشور گفت: مقاوم‌سازی فضاهای آموزش عالی کشور که عمر آن‌ها بالای ۴۰ سال است به دلیل آنکه برخی از آیین‌نامه‌ها در خصوص مقاوم‌سازی در آن زمان وجود نداشته به همین دلیل ضرورت مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها بسیار مهم است و در شرایط کنونی که اعتبارات مقاوم‌سازی کافی نیست با تغییر کاربری بخشی از نیازها حل می‌شود.

۲۰ درصد ساختمان‌های دانشگاه‌ها نیازمند مقاوم‌سازی هستند

محمدتقی نظرپور ادامه داد: در مجموع  ۵میلیون و ۲ هزار مترمربع فضای آموزشی داریم و ۶ میلیون و ۸هزار مترمربع فضای کمک آموزشی و رفاهی داریم که در مجموع ۱۲ میلیون مترمربع فضا در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که حدود ۲۰درصد این ساختمان‌ها که قدمت آن‌ها بیش از ۴۰ سال است، موضوع مقاوم‌سازی در آن‌ها بسیار مهم است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: در بخش مقاوم‌سازی دو نکته بسیار مهم است. نکته اول تأمین منابع مالی که بخشی از آن در حال تأمین شدن است اما همه اعتبار مورد نیاز برای مقاوم‌سازی وجود ندارد. نکته دوم، در مقاوم‌سازی باید فضای جایگزین داشته باشیم تا کاربران این ساختمان‌ها را جابه‌جا کنیم و سپس مقاوم‌سازی بنا را انجام دهیم.

نظرپور در خصوص وضعیت ساختمان‌های دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد وضعیت ساختمانی آن نسبت به خیلی از دانشگاه‌های قدیمی بهتر است و بخش عمده‌ای از ساختمان‌های دانشگاه فردوسی مشهد در سایت کنونی این دانشگاه پس از انقلاب ساخته شده که قدیمی‌ترین ساختمان این دانشگاه در حال حاضر دانشکده ادبیات است که وضعیت خوب و مناسبی دارد و آن دانشکده‌هایی که در مجموعه سایت قدیمی دانشگاه فردوسی مشهد وجود دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنند باید مراقبت بیشتری صورت گیرد و موضوع مقاوم‌سازی در این ساختمان‌ها به درستی اجرا شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس در خصوص وضعیت تغذیه و خوابگاه‌های دانشجویان در سال تحصیلی جدید گفت: بحث عمده ما در حوزه دانشجویی این است که خدمات را به درستی ارائه کنیم و در موضوع تغذیه دانشجویان، در سال گذشته با اعتبار ۴ تا ۶ هزار تومان می‌توانستیم تغذیه دانشجویان را فراهم کنیم اما امسال در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تغذیه دانشجویان ما با هزینه ۸ تا ۱۰ هزار تومان قابل تأمین است و دانشجویان ما حداکثر سقفی که پرداخت می‌کنند ۲ هزار تومان است که تأمین ما به التفاوت هزینه تغذیه دانشجویان بخش زیادی از اعتبارات دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما حدود ۲۰درصد تخصیص عمرانی تعمیرات اساسی را دریافت کرده‌اند در صورتی که انتظار دانشجویان ما پس از حضور در دانشگاه‌ها این است که خوابگاه‌ها و سلف سرویس آن‌ها مرتب و آماده باشد اما با این اعتباراتی که بعضاً وجود دارد دانشگاه‌ها نمی‌توانند به درستی تعمیرات اساسی خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها را انجام دهند و محدودیت‌هایی که در سال جاری در بودجه عمومی کشور داریم همه ما باید به درستی این شرایط را درک و همراهی کنیم.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت جداگانه به تغذیه دانشگاه‌ها کمک کرده است و تلاش می‌کنیم در انتهای شهریور ماه از سازمان برنامه و بودجه اعتباری را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم که رقم پیشنهادی ما ۴۰۰ میلیارد تومان است که در اختیار وزارت علوم قرار بگیرد تا بتوانیم بخشی از مشکلات تغذیه‌ای دانشگاه‌ها را برطرف کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.