نمایشگاه نقاشی «خرگوش قرمز» در گالری رادین برگزار شد. این نمایشگاه گروهی آثار نقاشی کودکان است که با حضور کودکان و خانواده‌هایشان تا تاریخ ۲۷ شهریور ادامه دارد.

 نگارخانه‌ای با هزار نقاشی

سهیلا دیزگلی، مدرس هنر و مدیر برگزاری این نمایشگاه در گفت‌وگویی به خبرنگار ما گفت: این نمایشگاه با انگیزه، امید و رهایی از مشکلات برای همه کودکان این سرزمین کلید خورد و داستان جمع شدن این نقش‌ها روی دیوار گالری هم شنیدنی است و هم دلگرم کننده.

وی عنوان داشت: چند ماه پیش کمپین دفتر نقاشی در حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار مانند (بازه شیخ و عباس‌آباد) شروع به فعالیت کرد که هدف از برگزاری این پویش خیرخواهانه، انگیزه دادن به بچه‌های این مناطق کمتر دیده شده بود.

وی اظهار کرد: در فراخوانی که توسط کارشناسان هنر و یاوران این طرح انجام شد از کودکان پنج تا ۱۰ سال دعوت شد که دفترهای نقاشی از قبل پر شده خود را به مکان‌هایی از پیش معلوم شده (سوپر محله‌ها) برده و به جای آن دفتر نقاشی و پاستل هدیه بگیرند که خوشبختانه با استقبال این گروه مواجه شدیم.

   دفترهایی پر از تخیلات کودکانه

وی در مورد تعداد آثار ارسالی عنوان کرد: حدود ۱۰۰ کودک دفترهای خود را با اشتیاق به این مراکز هدیه کردند و در لحظه گشایش این نمایشگاه از کودکان حاشیه شهر دعوت شد تا برای دیدن آثار خودشان به گالری بیایند و شاهد رونمایی نقاشی‌های خود بر دیوار گالری رادین باشند.

دیزگلی در ادامه افزود: کودکان با اتوبوس از پایین شهر به بالای شهر آمدند و برای نخستین بار با گالری رفتن و گالری دیدن آشنا شدند آنچنان که با ذوق و شوق وصف ناشدنی نقاشی‌های خودشان را پیدا می‌کردند و به یکدیگر نشان می‌دادند. وی گفت: به مدد مدیر گالری حمید طالبی، دیواری برای نقاشی کشیدن بچه‌ها نیز اختصاص داده شد و آن‌ها آزادانه و بی‌پروا روی این دیوار نقاشی‌هایی کشیدند، نقاشی از زمینی سبز، آسمانی آبی، زمین فوتبال، آدم‌های رنگارنگ، ورزش و ...

این مدرس هنر در ادامه در مورد کیفیت روانشناختی آثار کودکان، اظهار کرد: بیشتر نقاشی‌هایی که از این مناطق جمع شده با مداد رنگی کشیده شده است، گویا کودکان در این مناطق با هیچ ابزار دیگری آشنا نبودند یا حداقل تا به امروز در دسترسشان نبود و نقاشی‌ها کوچک، کمرنگ و بدون هیچ آموزشی کشیده شده‌اند.

  هدیه به کودکان

دیزگلی اظهار داشت: در ادامه این کمپین، دوستان اجراکننده تصمیم گرفته‌اند که به جای هر دفتر نقاشی پرشده، ابزار جدیدتر و مورد نیاز این کودکان عزیز را به آن‌ها هدیه کنند تا هم کودکان با ابزار جدید آشنا شوند و هم همه شهر به سمت رهایی و زیبایی کودکانه پر بکشند. وی گفت: این مناطق که بیشتر با کمبود امکانات مواجه هستند مورد کم‌مهری و کم‌توجهی از سوی مسئولان قرار گرفته‌اند و این کمپین خودجوش سعی در دیده شدن هنر این کودکان حاشیه نشین دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که این حرکت تلنگری باشد برای مسئولان مربوط و خانواده‌های بالا و پایین شهر برای داشتن قلبی مهربان‌تر و امیدوارتر.

شهناز علیپوری، کارشناس ارشد هنر پس از بازدید از نقاشی‌های کودکان در گالری در برداشت خود؛ به نداشتن اعتماد به نفس کافی و دنیای کوچک کودکی در این مناطق اشاره کرد. به گفته او بچه‌ها با داشتن ابزاری متفاوت مثل پاستل، گواش و آبرنگ حرف‌های راحت‌تر و آزادتری خواهند زد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.