فرامرز عامل بردبار عکاس گفت: چیزی که باید برای عکاس عاشواریی مهم باشد که اثرش بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و از طرفی هم نگاه هنری اش در کار دخیل باشد شناخت از این مراسم و اتفاقاتی است که در هزار و چندین سال پیش در صحرای کربلا اتفاق افتاده است

مهمترین شاخصه عکس عاشورایی شناخت است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:هر سال در ایام محرم عکس‌ها و گزارش‌های تصویری زیادی از مراسم‌ عاشورا و عزاداری‌های مردم در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود. این عکس‌ها گاهی اثرگذارند و پیام جدیدی برای مخاطب دارند، گاهی هم تصاویر با اندکی تفاوت تکراری به نظر می‌رسند. این گزارش‌ها برای خلق معنای جدیدتر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ آیا فقط دانستن آموزش‌های تکنیکی برای عکاس کافی است، یا به چیزی فراتر از آن برای ثبت یک لحظه اثر گذرا نیاز است؟ با فرامرز عامل بردبار عکاس عاشورایی در این باره صحبت مفصلی داشته که می خوانید:

قدس آنلاین: این روزها نمایشگاه عکسی با موضوع عاشورا در معرض دید عموم قرار دارد. ازحضورتان در جمع عکاسان این نمایشگاه بگویید.

عامل بردبار: نمایشگاه عکس گروهی «کاشوب» با حمایت حوزه هنری خراسان رضوی از ۲۲ تا ۳۰ شهریور ماه برگزار شده است و در معرض دید عموم قرار گرفته است. در این نمایشگاه ۳۵ قطعه عکس از نگاه هشت عکاس به نمایشگاه گذاشته شده است که موضوعی مناسبتی دارد و همه با موضوع عاشورا و در قالب مستند ثبت شده است. عکاسان در این آثار هدفشان ادای دین و نذری بوده که به محرم داشته اند و با یک نگاه کاملا فرهنگی که نگاه خاص هنرمندان این حوزه است انجام شده است. که خدا را شکر که از سمت مخاطبان با استقبال خیلی خوبی هم مواجه شده است.

قدس آنلاین: یک عکس عاشورایی چه ویژگی دارد و چه تفکری پشت نگاه یک عکاس عاشورایی است؟

قدس آنلاین: مهمترین شاخصه عکس عاشورایی شناخت است. شناخت به معنای اینکه اگر کسی بخواهد تماشاچی این عکسها باشد بتواند حس عکاس را در لحظه ثبت درک کند و با اثر ارتباط برقرا کند. چیزی که باید برای عکاس عاشواریی مهم باشد که اثرش بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و از طرفی هم نگاه هنری اش در کار دخیل باشد شناخت از این مراسم و اتفاقاتی است که در هزار و چندین سال پیش در صحرای کربلا اتفاق افتاده است. یک عکاس اول باید برای اینکه از این مراسم و ایین ها عکس بگیرد به سراغ چرایی این اتفاقات باشد که اگاهی از وقوع واقعه عاشورا در ثبت این لحظات خیلی موثر است.

قدس آنلاین: آیا شیوه عکاسی با توجه به منطقه جغرافیایی متغییر است؟

عامل بردبار: بله خیلی متفاوت است. وهمین قضیه است که باعث ایجاد جذابیت در عکس عاشورایی می شود. منهای از چگونگی اجرای عزاداری جغرافیای منطقه هم خیلی مهم است. عزاداری که در شمال ایران برگزار می شود با جنوب خراسان خیلی متفاوت است و طبیعتا عکاس نمیتواند بدون مطالعه برای عکاسی به فلان منطقه برود. شاید عکاسی که  این مراسم ها را ثبت می کند به خاطر تجربه ای که دارد بتواند یکی دو عکس موفق هم از این مراسم و محل بگیرد ولی درنهایت مطمئنا نمی تواند آن حسی را که باید به مخاطب منتقل کند و دقیقا به همین دلیل اثر خیلی نمی تواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

قدس آنلاین: خلاقیت در ثبت یک عکس عاشورایی چه جایگاهی دارد؟

عامل بردبار: خیلی زیاد. به نکته خیلی خوبی اشاره کردید. هر ساله در این مراسم ها میلیون ها فریم عکس تولید می شود ولی چرا در نهایت فقط چند عکس انتخاب می شود؟ به خاطر خلاقیت عکاس است که اگر خلاقیت نباشد ما فقط ثبت کننده هستیم یک اپراتور. در یک عکس عاشورایی خلاقیت و تکنیک مکمل هم هستند و این دو در کنار هم تاثیر گذاری یکم اثر را بر مخاطب بیشتر می کنند.

قدس آنلاین: یک عکاس عاشورایی باید به چه نکاتی توجه کند؟

علمل بردبار:در ثبت یک عکس عاشورایی سه نکته باید مورد توجه قرار بگیرد. از واقعه عاشورا شناخت و مطالعه داشته باشد. عکاسی را بلد باشد و در نهایت خلاقیت داشته باشد که اگر این سه در کنار هم جمع شوند می توانند یک عکس عاشورایی را با تاثیر گذاری بالا در مخاطب ثبت کنند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.