گیلان:مدیر فنی شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل گفت : فعالیت نیروگاه بادی ۲/۹۲ مگاواتی منجیل به عنوان اولین نیروگاه بادی ایران و خاورمیانه از سال ۱۳۷۳ و با نصب یک توربین بادی با توان ۵۰۰ کیلووات آغاز گردید .

بازدید خبرنگاران گیلانی از بزرگترین نیروگاه بادی کشور در شهر منجیل

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، حبیب اله غلامی ظهر امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از نیروگاه بادی منجیل  گفت : نیروگاه دارای ۱۷۱ توربین است که توربین‌ها از سه پره به طول تقریبی ۱۷ الی ۲۳ متر (قطر روتور ۳۵ الی ۴۷ متر) ساخته شده‌اند و انرژی جنبشی باد را توسط ژنراتورهایی که در پشت پره‌ها قرار دارد، به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

وی گفت : نیروگاه بادی منجیل از چهار سایت مجزا به نامهای سایت منجیل ،سایت هرزویل ،سایت رودبار،سایت سیاهپوش تشکیل شده است .

غلامی افزود : ۲۲ دستگاه توربین ۶۶۰ کیلوواتی ،۱۵ دستگاه توربین ۵۵۰ کیلوواتی ،۱۳ دستگاه توربین ۳۰۰ کیلوواتی و یک دستگاه توربین ۵۰۰ کیلواتی در سایت منجیل وجود دارد .

وی خاطر نشان کرد : سایت هرزویل در ارتفاعات شمال شرقی مشرف بر شهر منجیل و با ارتفاع متوسط ۹۰۰ متر از سطح دریا با ظرفیت ۵/۱۳ مگاواتی احداث شده است و لیست توربین های نصب شده در این سایت ۱۵ دستگاه توربین ۶۶۰ کیلوواتی و ۱۲ دستگاه توربین ۳۰۰ کیلوواتی تشکیل شده است .

غلامی افزود : سه دستگاه توربین ۵۵۰ کیلوواتی و یک دستگاه توربین ۵۰۰ کیلوواتی در این نیروگاه بادی نصب شده اند و این سایت از نظر سرعت متوسط وزش باد جز ۱۰ سایت برتر دنیا می باشد ولی به علت مشکل در تملک زمین و نبود جاده دستری مناسب ادامه توسعه این سایت میسر نبوده است .

وی گفت : سایت سیاهپوش با ۷۳ دستگاه توربین ۶۶۰ کیوواتی و ظرفیت کل ۱۸/۴۸ مگاوات بزرگترین سایت نیرگاه بادی منجیل می باشد .

غلامی افزود : نیروگاه سیاهپوش توان تولید بیش از ۲۸۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی را دارا است و با توجه به رژیم باد منطقه بیشترین سرعت وزش باد در ماههای خرداد تا مهرماه رخ می دهد که اوج مصرف برق ایران نیز در ماههای یاد شده می باشد .

نیروگاه بادی منجیل اولین نیروگاه احداث شده در کرانه دریاچه سد منجیل در ایران است،این نیروگاه دارای ۱۷۱ توربین است که توربین‌ها از سه پره به طول تقریبی ۱۷ الی ۲۳ متر (قطر روتور ۳۵ الی ۴۷ متر) ساخته شده‌اند و انرژی جنبشی باد را توسط ژنراتورهایی که در پشت پره‌ها قرار دارد، به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در شرایطی که وزش باد مناسب باشد، با چرخش هر کدام از این پره‌ها مناظر زیبا و دیدنی را به وجود می‌آورد که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.