سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی گفت: چشم‌انداز برنامه ۵ ساله ما کاهش سالانه ۱۰ درصد تصادفات فوتی‌است.

کاهش ۶ درصدی تصادفات فوتی در ۵ ماهه اول امسال

به گزارش قدس آنلاین،   سرهنگ حمیدرضا دهنوی، «سرپرست راهور استان خراسان رضوی»، در خصوص طرح‌های ویژه ترافیکی اول مهرماه که در ایستگاه ۶ پلیس راهور برگزار شد عنوان کرد: در پنج ماه اول سال ۹۸، ۶ درصد کاهش تصادفات فوتی را داشته‌ایم. در این خصوص یک برنامه پنج ساله کاهش تصادفات تبیین شده و در اولین جلسه در استانداری این برنامه‌ها مصوب خواهد شد.

وی افزود: از ۶ ماهه دوم امسال، کاملاً برنامه‌ریزی شده به این هدف خواهیم رسید و چشم‌انداز این برنامه، کاهش ۱۰ درصدی تصادفات در طول سال است.
سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۵۶ درصد از جان‌باختگان آمار تصادفات در سال ۹۷ در استان و تقریبا در شهر مشهد، عابر پیاده بوده‌اند و در سال ۹۸، این آمار به ۵۵ درصد جان‌باخته رسیده‌است.   بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد عابران جان‌باخته بالای ۴۰ سال داشته‌اند و در این بین، آمار جان‌باختگان کودک زیر ۵ درصد است.
سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص نرم‌افزاری‌کردن خدمات ارباب‌رجوع بیان کرد: آخرین برنامه در این حوزه، شماره‌گذاری است و در پلیس راهور سعی می‌کنیم این افراد به ۵۰ تا ۱۰۰ نفر برسانیم و تمام موارد به صورت نرم افزاری انجام شود و تسهیل را به جد پیگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم پلیس ناجا، هوشمندسازی است. زیرساخت هوشمندسازی ترافیک در شهر، زیرساخت خوبی است و ظرفیت‌های خوبی را به دنبال بهره‌برداری آن هستیم، ارسال پیامک تخلفاتی توسط دوربین‌های ثبت تخلفات ارسال می‌شود و موارد بلافاصله پس از ارسال پیگیری می‌شوند. در این زمینه دو تا ۳ ماه آینده، هوشمندسازی تقریبا کامل خواهد شد.
دهنوی  با بیان اینکه «مهم‌ترین اهداف پلیس راهور افزایش طرح‌های ترافیکی است»، گفت: اولین طرح ویژه ترافیکی، دهه اول محرم بود و این طرح ویژه برپایی خیمه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی انجام گرفت. ساماندهی را شروع کردیم و امسال نسبتاً موفق بوده‌ایم و بعضاً جانمایی‌ها را رعایت نکرده‌بودند، اما با حضور افراد راهنمایی و رانندگی گره‌های ترافیکی برطرف شد و تلاشمان این است تا این ایستگاه‌ها کاملا تحت کنترل باشند.
سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به موقع دستگاه‌ها  و همراهی مردم به ما کمک کرد که به خوبی خدمات انجام شود. ۲۷۰ خودرو را جابجا کردیم و بلافاصله رانندگان خودرو در جریان قرار گرفتند و حضور موثر پلیس‌ راهنمایی‌رانندگی در محدوده طرح ترافیکی، بسیار موثر بود و طرح تاسوعا و عاشورا به نحو مطلوبی برگزار شد.
وی ادامه داد: طرح ترافیکی شروع مدارس و در دهه آخر شهریور ماه با توجه به تحرک بیشتر خانواده‌ها، ترافیک معابر شهری نسبت به روزهای قبل افزایش پیدا کرده و ۲۵ تا ۳۰ درصد ترافیک بیشتر شده‌است. خصوصا در مشهد روند افزایش ترافیک در اول مهر  را همچنان خواهیم داشت. تقارن این روزها با ماه محرم تاثیرش بر ترافیک بیشتر شده‌است و عمده شهروندان سفرهای بین شهری خواهند داشت که این امر احتمال تردد پر حجم را در  پی خواهد داشت.
دهنوی  با اشاره به اینکه «پلیس راهور استان در مشهد و شهرستان‌ها، طرح‌های ویژه ترافیکی را درنظر گرفته‌است»، گفت: یکی از طرح‌ها برخورد با تخلفات ساکن است و مواردی که باعث اختلال در عبور و مرور می‌شود. هدف ما این است که این طرح‌ها به صورت مقطعی و روان‌سازی باشد و از گره ترافیکی جلوگیری کند.
وی افزود: هوشمندسازی و استفاده از دوربین‌های نظارتی بسیار به کمک ما آمده و در بسیاری از مکان‌ها در جاهایی مستقر هستیم که احتمال گره ترافیکی باشد و امیدواریم تا پایان شهریورماه روان‌سازی ترافیک را داشته‌ باشیم.
سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص طرح بازگشایی مدارس خاطرنشان کرد: در سطح استان خراسان‌رضوی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانش‌آموز داریم و نیاز است که طرح ویژه ترافیکی در این خصوص داشته‌باشیم و روان‌سازی و گره‌ترافیکی که ایجاد می‌شود را  مدیریت کنیم. ۲۷۰ پست ثابت در سطح استان درنظر گرفته‌ایم و در این طرح، مدارسی است که نزدیک حاشیه معابر است و محل عبور دانش‌آموز و محل توقف سرویس مدارس است. از این تعداد در مشهد ۹۷ پست ثابت داریم، در محل‌های دیگری که تشخیص دادیم، همکاران نظامی هم به کمک ما خواهند آمد.
دهنوی با بیان اینکه «در سال تحصیلی ۱۰ هزار و ۱۵۵ خودرو در کل استان و در  مشهد ۷ هزار خودروی سرویس مدارس داشته‌ایم»، بیان کرد: در کل استان ۱۱۹ شرکت حمل‌ونقل مسافر مربوط به سرویس مدارس در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸  داشته‌ایم که ۵۸ شرکت مربوط به مشهد بوده‌است. موارد کنترل شده، انجام سرویس بدون داشتن مجوز، سوارکردن سرنشین اضافی و غیره بوده‌است و تمام این‌ها اعمال قانون شده‌اند و در کل ۱۳ هزار و ۱۹۵ مورد اعمال قانون انجام شده‌است.
وی ادامه داد: تقریبا حدود ۶ هزار تخلف در مشهد انجام گرفته‌است. یکی از استان‌های موفق در بحث تصادفات مدارس، استان خراسان‌رضوی است و تصادف منجر به جرح و فوت در سرویس‌های مدارس نداشته‌ایم. قبل از شروع مدارس در ۱۰ روز اول سال، آموزش کلیه رانندگان سرویس مدارس را خواهیم داشت. در سرویس مدارس، تامین خودروی‌های سرویس مدارس با شهرداری است. وظیفه راهور تنها، نظارت بر این امور است، وظایف آموزش‌وپرورش الزام مدیران مدارس به استفاده از سرویس‌های دارای صلاحیت است. تلاش ما این است که رانندگان حداکثری دارای کارت صلاحیت باشند، سلامت معاینه فنی و لزوم مقررات بسیار برای ما مهم است.
سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی به والدین در روز اول مهر تاکید کرد: اگر قرار است در روزهای اول مهر خودشان دانش‌آموزان را جابجا کنند عجله و شتاب نداشته باشند ودر مقابل مدارس توقفشان منجر به ایجاد ترافیک نشود و خواهش ما این است که این مورد را پیگیری کنند و به مردم کمک کنند. در بازگشایی مدارس آموزش همگانی را با اولویت مدارس ابتدایی از اول مهر شروع خواهیم کرد و اولویت دوم مدارس دوره متوسطه است که برای اولین بار این کار را انجام می‌دهیم اما نحوه آموزش متفات است.
وی افزود: در  هر مدرسه ۵ نفر به عنوان پلیس‌یار نوجوان معرفی می‌شوند و دوره دوم متوسطه ۵ نفر پلیس‌یار جوان ملبس به لباس متحدالشکل می‌شوند و رابط ترافیک با پلیس راهنمایی‌رانندگی خواهند شد. در هر ناحیه ۳۰ اموزشگاه در نظر گرفته‌ایم  و نهایتا ۲۴۰ آموزشگاه خواهد شد و این افراد هم‌سن‌وسالان خودشان را آموزش خواهند داد. آموزش همگانی در مساجد و سایر اجتماعات را از اول مهر خواهیم داشت.
سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی  تصریح کرد: آماده‌باش همیاران پلیس را در هفته ناجا از ۱۱ مهرماه تا ۱۷ مهرماه خواهیم داشت و در همایش همیاران پلیس خواهیم بود. طرح همیاران پلیس از سال ۸۶ شروع شد و تا امسال ۹۸، با این طرح حدود ۱۰ هزار نفر کاهش کشته داشته‌ایم که مدیون طرح همیار پلیس هستیم. علی‌رغم سایر فعالیت‌های بیشتر این کاهش مربوط به همیاران پلیس بوده‌است. از سال ۸۴،   ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر کشته داشته‌ایم و در سال ۹۸ این آمار به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در کل کشور رسیده‌است.
وی مطرح کرد: در مشهد حدود ۴۴۵ تا ۴۵۰ دوربین داریم، ۱۴۰ دستگاه ثبت تخلف است، بقیه موارد دوربین نظارتی است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.