سید جعفر قناد باشی گفت: متهم کردن ایران به حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و اتهام پراکنی هایی از این دست فرافکنی آقای ترامپ است چرا که اگر آقای ترامپ به موفقیت یمنی ها در حمله به عربستان اعتراف کند به منزله بیان انفعال سعودیها در برابر کشور کوچک و ضعیفی چون یمن است از این رو آمریکا تلاش می کند عدم اعتراف به قدرت و موفقیت انصارالله یمن را با اتهام زنی به ایران و کم اهمیت دادن قدرت یمن از اذهان عمومی دنیا دور کند؛ کوشش های آقای ترامپ برای طرح جنجالی حمله ایران به عربستان سعودی تنها توجیه ضعف آمریکا و سعودی ها در برابر قدرت گیری روز افزون مردم مقاوم و رزمنده یمنی است.

اتهام زنی به ایران طرح جنجالی فرار به جلو در رسوایی آمریکا در عدم حمایت از سعودی ها حتی در برابر مردم مظلوم یمن است

سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه و سیاست خارجی در گفت وگو با قدس آنلاین گفت: حمله بزرگ پهبادی جنبش انصارالله یمن به مهمترین تاسیسات پالایشگاهی عربستان موفقیت بزرگ نظامی برای این جنبش حق جوی مسلمان به شمار می شود واز جهت نظامی ارزش بسیار بالایی دارد چرا که نشان دهنده توانمندی جنبش انصارالله یمن در ناامن کردن هر نقطه از عربستان است. به عبارت دیگر جنبش انصارالله در برابر تجاوزات نظامی عربستان سعودی که با همراهی و مساعدت سعودی ها صورت می گیرد،  نشان داد سیستم نظامی سعودی بسیار شکننده است و ناکارآمدی سیستم های نظامی این کشور را به معرض تماشا گذاشت. ناکارآمدی سیستم های دفاع موشکی و پهبادی عربستان سعودی که با مبالغ هنگفتی تهیه شده به تغییر موازنه قدرت به نفع جنبش انصارالله تمام شد چرا که حاصل عملیات پهبادی صورت گرفته اثبات ضعف همه جانبه عربستان در برابر توانایی های نظامی جنبش انصارللله و مردم یمن و اثبات توانمندی قابل ملاحظه موشکی و پهبادی جنبش انصارالله است.

وی دراین باره افزود: حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی شوک سنگینی به سعودی ها و همپیمانان منطقه ای و بین المللی آنها بود. آنچه در چهار سال گذشته از ظلم و تجاوز و حمله به مردم مظلوم و غیر نظامی یمن وارد شد هیچ گاه توسط یمنی ها به صورت رویکرد سعودی  به مردم بی دفاع عربستان حمله نشد؛ جنبش انصارالله بدون حمله به مراکز غیر نظامی و تخریب زیر ساختهای مورد نیاز جامعه، تاسیساتی را مورد حمله قرار داد که خارجی ها و کمپانی های بزرگ بین المللی در تولید نفت آن شریک و سهیم هستند؛ طبیعی است که عملیات بزرگ پهبادی علیه مهمترین پالایشگاهی که متعلق به آرامکو است تاثیرات قابل توجهی در عرصه جهانی به جای گذاشته است، کما اینکه حتی معادله نظامی در منطقه را به نفع جبهه مقاومت تغییر داد و با تاثیر گذاری بربازارهای نفت تاثیرات جهانی منجر به کاهش عرضه 5 میلیون بشکه نفت و افزایش قیمت نفت شد. این شوک بزرگ نه تنها عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار داد بلکه حملات پهبادی جنبش انصارالله حامیان جنگ تحمیلی علیه یمن را نیز در شرایط بسیار بدی قرار داده است.

کارشناس غرب آسیا اظهار داشت: در واقع انصارالله نه تنها به عربستان بلکه به حامیان جنگ علیه یمن نیز ضربات کاری وارد کرد به گونه ای که شاهد انعکاس آن در سطوح جهانی بودیم. بسیاری از رسانه ها با بررسی ابتکار عمل جنبش انصارالله و ضربات وارد شده به بازارهای نفتی به این مهم اشاره کردند؛ قطعا این مساله نشان دهنده موفقیت انصارالله به شمار می رود. از سوی دیگر با حمله یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان شاهد اتفاق بسیار مهمی در سطح فروش سلاح به بازار تسلیحاتی بودیم به این معنا که این اتفاق منجر به  اثبات ناکارآمدی رادارهای ساخت آمریکا و سیستم ها و سامانه های ضد موشکی و ضد پهبادی فروخته شده به سعودی ها بود؛ این شکست به معنای کسادی بازار تسلیحات آمریکایی است و خریداران تسلیحات آمریکایی متوجه شدند که از ناحیه ادوات نظامی خریداری شده  از آمریکا با مشکلات متعددی رو به رو خواهند شد.

 سید جعفر قناد باشی گفت: دو بازار بزرگ و مهم  تسلیحاتی و نفت در چشم بر هم زدنی توسط  ضربات پهبادی جنبش انصارالله روزهای سختی را پشت سر می گذارند؛ روزهایی تاریخی و به یاد ماندنی برای همه استکبارگران و دیکتاتوران جهان. در مجموع حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان ثابت کرد که ادعای آقای ترامپ در محافظت از عربستان سعودی پوچ است و ضعف آمریکا را در حمایت از رژیم پادشاهی و دیکتاتوری سعودی به نمایش گذاشت. قطعا عدم حمایت از عربستان سعودی در برابر حمله پهبادی یمنی هایی که در یک کشور کوچک و کم برخوردار به سر می برند سرشکستگی بزرگی برای آمریکاست که نتوانست امنیت عربستان را در برابر یمن حفظ کند.

وی در پایان تصریح نمود: متهم کردن ایران به حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و اتهام پراکنی هایی از این دست فرافکنی آقای ترامپ است چرا که اگر آقای ترامپ به موفقیت یمنی ها در حمله به عربستان اعتراف کند به منزله بیان انفعال سعودیها در برابر کشور کوچک و ضعیفی چون یمن است از این رو آمریکا تلاش می کند عدم اعتراف به قدرت و موفقیت انصارالله یمن را با اتهام زنی به ایران و کم اهمیت دادن قدرت یمن از اذهان عمومی دنیا دور کند؛ کوشش های آقای ترامپ برای طرح جنجالی حمله ایران به عربستان سعودی تنها توجیه ضعف آمریکا و سعودی ها در برابر قدرت گیری روز افزون مردم مقاوم و رزمنده یمنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.