فیلم « ایده اصلی» دومین ساخته آزیتا موگویی این روزها روی پرده سینماهای کشور است. قصه فیلم، ماجرای زن و شوهری را روایت می‌کند که برای برنده شدن مناقصه ای مهم، وارد یک بازی ناخواسته می‌شوند.

وظیفه سینماگر پرداختن به موضوعات روز است

قدس آنلاین: مناقصه مربوط به توافقی میان ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران می‌شود که شرکت‌ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در آن شرکت کرده اند. سعید که چند سالی است از همسرش رویا جدا شده، رئیس یکی از شرکت‌های حاضر در مناقصه است و یکی از رقبای شرکت همسرش. دیگران نیز با اهداف متفاوت سعی در برنده شدن در این مناقصه سرنوشت ساز را دارند. رسیدن به موفقیت برای آدم‌های این قصه منجر به پیچیدگی‌هایی در روایت آن می‌شود. در واقع داستان درباره رقابت بین یک زن و شوهر سابق در عرصه اقتصادی است که با حضور افراد دیگر وارد چالش‌های متفاوتی می‌شود و در این بین، پرده از فساد اقتصادی و رانت عده ای برداشته می‌شود.

به باور منتقدان، منبع الهام بخش کارگردان برای ساخت فیلم «ایده اصلی» آثارهالیوودی بوده است که عنصر تعلیق و تدوین غیرخطی از عناصر مهم آن به شمار می‌رود. نمایش تصاویر خانه‌ها و خودروهای لوکس و تفریحات توریستی در کشورهای خارجی در فیلم هم نشان دهنده یک سبک زندگی لاکچری است که اگرچه بنا بوده به روایت فیلم کمک کند اما آنقدر زرق و برقش به چشم می‌آید که روایت اصلی را تحت الشعاع قرار داده و مخاطب بیشتر جذب مدل خودروهای لوکس، لباس‌های گرانقمت و خوشگذرانی شخصیت‌های فیلم می‌شود.

آزیتا موگویی، کارگردان این فیلم فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۶ در پشت صحنه آغاز کرد و طی سه دهه فعالیت مستمر در سینما تقریباً در همه بخش‌های سینما اعم از دستیار کارگردان، برنامه ریز، تهیه کنندگی، طراحی صحنه و لباس و... فعالیت کرده است. موگویی در عرصه کارگردانی پیش از « ایده اصلی » فیلم « تراژدی » را ساخته بود. با کارگردان این فیلم درباره جدیدترین ساخته اش که تا کنون بیش از دو و نیم میلیارد تومان فروش داشته و در اولین هفته‌های اکران خود جزو پرفروش تری فیلم‌ها بوده است، گفت و گو کردیم که می‌خوانید:

جرقه ساخت فیلم «ایده اصلی» چطور زده شد و انتخاب بازیگران بر چه اساسی بود؟

سه یا چهار سال پیش این موضوع در ذهن من شکل گرفت. ایده را با آقای رضا کریمی‌(تهیه کننده کار) مطرح کردم، یک طرح اولیه شکل گرفت و بر اساس آن طرح، فیلمنامه نویس آقای امیر عربی به ما پیوستند و شد این فیلم. انتخاب بازیگران براساس توانایی آنها در ارائه نقش و تناسبات آنها با نقش‌های نوشته شده صورت گرفت. پیش از این سابقه همکاری با بهرام رادان وهانیه توسلی را داشتم ولی با مریلا زارعی، پژمان جمشیدی و مهرداد صدیقیان اولین همکاری در این فیلم اتفاق افتاد که امیدوارم ادامه دار باشد.

موضوع فیلم شما درباره رانت و فساد اقتصادی است، چرا پرداختن به این موضوع برایتان اهمیت داشت؟

برای اینکه فساد، رانت، سوء استفاده‌های مالی و اعتباری و سوء استفاده از قدرت بسیار فراگیر شده است و تصور می‌کنم وظیفه سینماگر پرداختن به موضوعاتی از این جنس است تا توجه مخاطب به مسائل کلان اقتصادی در کشور جلب شود.

با توجه به تعدد شخصیت‌های فیلم، نگران ضعف در شخصیت پردازی فیلم نبودید، اینکه به دلیل محدودیت زمانی یک فیلم سینمایی، شناخت مخاطب از شخصیت‌ها دچار لکنت شود؟

خیر این نگرانی را نداشتم و همه شخصیت‌ها به اندازه ای که لازم بود پرداخت مناسب داشتند و با آگاهی، به خلوت و تنهایی این آدمها مگر در لحظات کوتاهی نپرداختیم چون مسئله فیلم این چیزها نبود.

نگاه شما در این فیلم به زن‌ها، نگاهی غیرمنعفل بوده است، در اینجا ماجری یک زن تاجر و قدرتمند روایت می‌شود که در رقابتی تجاری با همسر سابقش، بنا به دلایلی می‌خواهد او را به زمین بزند اما اتفاقات دیگری رخ می‌دهد، شکستن کلیشه مردان ثروتمند و قدرتمند در این فیلم تعمدی بود؟

کاملا به عمد و با آگاهی بود به دلیل اینکه امروز در همه جای جهان زنان باهوش و با صلابتی وجود دارند که سررشته بسیاری از کارهای بزرگ را در دست دارند و به نظرم وقت آن رسیده که به زن‌های جامعه تصویر دیگری از زنانگی را روی پرده نشان دهیم.

ساختار فیلم شما با توجه به ریتم تند و روایت غیرخطی  آن، ذهن مخاطب را به سمت فیلم‌های‌هالیوودی می‌برد، چطور به این ساختار رسیدید و بنظر شما درست است که برخی فیلم شما را با نمونه‌های‌هالیوددی با موضوع مشابه، مقایسه می‌کنند؟

خیلی خوشحالم که فیلم دارای ریتم و ضرباهنگ تند است و شیوه روایت غیرخطی آن هم مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است. از مقایسه فیلمم با فیلمهای‌هالیوودی نه تنها ناراحت نمی‌شوم که خوشنود هم می‌شوم چون صنعت سینما مال آنهاست.

این فیلم در چند کشور فیلمبرداری شده و تعدد لوکشین دارد، با توجه به نوسان قیمت ارز در سالهای اخیر، این شرایط روی هزینه‌های ساخت فیلم شما چه اثری داشت؟

بله بسیار تاثیر داشت و ما برای جبران نوسان ارزی مجبور شدیم ساعتهای بیشتری را کار کنیم و در زمان فشرده فیلمبرداری را به اتمام برسانیم.

از شرایط اکران و فروش این فیلم راضی هستید؟

نسبتاً راضی‌ام.

عده‌ای بر این باورند که فیلم شما یک فیلم گیشه پسند است، با این ماجرا موافقید و اصلا وجود فیلم‌های گیشه پسند را ضروری می‌دانید؟

سینما قبل از هر چیزی یک سرگرمی‌است و من امیدوارم برای ساخت این سرگرمی‌که در درونش دغدغه‌های مهم دارد، موفق شده باشم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.