مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد که جمعیت آن مدام در حال افزایش است و دائما در حال نوسان است۱.۸ مترمربع است.

سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد ۱.۸ مترمربع است/در صورت نیاز از کانکس برای دانش آموزان حاشیه شهر استفاده خواهیم کرد

قاسمعلی خدابنده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد ۱.۸ مترمربع است.

وی تصریح کرد:سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲و در استان خراسان رضوی ۴.۲ مترمربع است و برای اینکه این سرانه به سطح کشوری برسد باید یک میلیون و دویست و شصت هزار مترمربع فضای آموزشی ایجاد کنیم . از این رو در حاشیه شهر مشهد که سرانه آن از ۲مترمربع هم کمتر است نیاز به ایجاد فضای آموزشی بسیار زیادی داریم که ممکن است سال ها طول بکشد زیرا از طرفی با محدودیت زمین برای ساخت مدرسه در این منطقه روبرو هستیم.  

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود:البته منظور از حاشیه شهر مشهد پهنه های مختلفی است که حدود ۶۶ منطقه اقلیمی در شهرستان مشهد را در برمی گیرد که اداره تبادکان ، ناحیه ۱، ناحیه ۲ و ناحیه ۵ بیشترین سهم دانش آموز را از حاشیه شهر مشهد دارند که منطقه تبادکان و ناحیه ۱ بیشترین مسئله را در این زمینه دارند و بیشترین تعداد افزایش دانش آموز امسال در منطقه تبادکان است.

وی بیان داشت: از طرفی جمعیت حاشیه شهر مشهد قابل پیش بینی نیست و دائما در حال نوسان است که باعث شده است آماده سازی فضای آموزشی ، تجهیزات و نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی دائما با مشکل مواجهه شود، به طوری که مثلا ۶۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی که عمدتا افغانی ودر حاشیه شهر مشهد هستند اغلب تا روز های آخر نیز برای ثبت نام مراجعه نمی کنند، بنابراین مدیران مدارس این منطقه استاندارد کلاس ها رو ابتدا در حدود ۳۰دانش آموز در نظر می گیرند اما در زمان های نزدیک به آغاز سال تحصیلی به یکباره با افزایش تعداد دانش آموز مواجه می شوند و باعث می شود تعداد دانش آموزان هر کلاس حتی تا ۵۰نفر نیز افزایش پیدا کند.

وی در مورد اینکه ۱۲۰۰دانش اموز حاشیه شهر مشهد هنوز مدرسه ای را برای ثبت نام پیدا نکرده اند ، افزود: حدود ۳۷هزار دانش آموز در استان هنوز ثبت نام نکرده اند که بخشی از آنها در حاشیه شهر مشهد هستند و در خواست داریم که هرچه سریعتر برای ثبت نام مراجعه کنند . اما اعلام می کنیم که اگر حتی از کانکس هم استفاده کنیم اجازه نخواهیم داد فردی بدون مدرسه و کلاس درس باشد .

خدابنده اظهار کرد: از ۲۹۲پروژه ای که در ابتدای سال تحصیلی در استان خراسان رضوی به بهره برداری خواهند رسید، ۱۰۰پروژه مربوط به حاشیه شهر می باشد، البته این به معنی آن نیست که ۱۰۰مدرسه جدید ساخته شده است بلکه ممکن است یک مدرسه در حالت تخریب بوده و دوباره بازسازی شده است اما در هرحالت در حاشیه شهر مشهد همچنان با کمبود شدید سرانه فضای آموزشی مواجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.