شاخص کل بورس تهران امروز بیشترین ریزش در دو ماه اخیر را تجربه کرد و با افت ۳۸۳۵ واحدی، به کانال ۳۰۲ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.

بورس در گیرودار ذخیره سود و ریسک سیاسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز بیشترین ریزش در دو ماه اخیر را تجربه کرد و با افت ۳۸۳۵ واحدی، به کانال ۳۰۲ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. در شرایط فعلی علاوه بر انگیزه سهامداران در جهت شناسایی سود و ذخیره بازدهی‌های کسب شده، افزایش ریسک‌های سیاسی نیز احتیاط معامله‌گران را افزایش داده تا شاهد افزایش فشار عرضه در معاملات بازار سهام باشیم. از این رو دیروز از ۳۱۸ نماد معامله شده در روز سه‌شنبه، ۲۰۰ شرکت شاهد افت قیمت سهام خود بودند و در مقابل ۱۱۷ نماد روز مثبتی را تجربه کردند.

با این حال همچنان ارزش دادوستدهای روزانه بازار فراتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به غلبه خالص خرید از سوی معامله‌گران حقیقی نوید تداوم ورود پول‌های تازه به گردونه بازار سهام دارد. بازاری که رکود دیگر بازارهای موازی همچون سکه، دلار، مسکن و حتی بانک تنها گزینه پیش‌روی صاحبان سرمایه در راستا حفظ ارزش پول و حتی کسب بازدهی به شمار می‌رود.

دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و معدنی و صنعتی گل‌گهر بیشترین تاثیر در افت شاخص کل بورس تهران را بر عهده داشتند. در این روز منفی بیشترین افت قیمت‌ها از آن نماد معاملاتی شرکت‌های کاشی و سرامیک حافظ، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، گلتاش، رادیاتور ایران و نیروترانس شد. هر چند سهام شرکت‌های لعابیران، نوش مازندران، افست، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و تولید محور خودرو با بیشترین افزایش قیمت همراه شدند.

به این ترتیب اگرچه بازار در منفی خود باقی ماند و شاخص کل تحت فشار عمده نمادهای کالایی و عقبگرد میانگین قیمت در ۲۷ گروه بورسی، در اصلاح بیش از ۳ هزار واحدی قرار دارد، اما همچنان در برخی از گروه‌ها تقاضا قوی و جسورانه عمل می‌کند. انتقال محور تقاضا به روی سهام بانکی و تشکیل صف‌های پرشمار و طولانی خرید در سهام بانکی از این جمله است.

این گروه با میدان‌داری بانک‌های تجارت و صادرات با اختلاف چشمگیر از سایر صنایع بورسی بیشترین ارزش معاملات خرد بورسی را ( ۴۰۰ میلیارد از ۱۸۰۰ میلیارد) در اختیار گرفتند. این در حالی است که گروه خودرو تا همین دیروز در این زمینه پیشتاز بود. چنین تحرک قابل ملاحظه‌ای در سهام بانکی را می‌توان به بهانه‌های افزایش سرمایه (در رابطه با برخی نمادها)، رقیق بودن قیمت سهم (به خصوص در رابطه با «وتجارت» و «وبصادر») و البته مصونیت این صنعت از ریسک بازار جهانی نسبت داد که در کنار شناوری نسبتا بالا توان جذب حجم قابل توجهی از منابع را دارد.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کرد با افت ۲۱ واحدی مواجه شد و در سطح ۳۹۹۰ واحد قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.