کتاب حاضر، عهده‌دار هدف‌شناسی قیام امام حسین(ع) بوده و در پی  پاسخ بدین پرسش است که هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه و از آنجا به کوفه چه بود؟ پرهیز از بیعت یا تشکیل حکومت؟ استقبال از شهادت و یا اموری دیگر؟

سیدجواد نقوی/

معارف: کتاب حاضر، عهده‌دار هدف‌شناسی قیام امام حسین(ع) بوده و در پی  پاسخ بدین پرسش است که هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه و از آنجا به کوفه چه بود؟ پرهیز از بیعت یا تشکیل حکومت؟ استقبال از شهادت و یا اموری دیگر؟

بخش نخست کتاب «عاشوراشناسی: پژوهشی درباره هدف امام حسین(ع)» به هدف‌شناسی آن حضرت اختصاص یافته است.

بخش دوم این کتاب با عنوان «کوفه، انتخاب درست امام حسین(ع)» اشاره به سفر ایشان به کوفه دارد و بخش پایانی به «دیدگاه گذشتگان» اختصاص یافته است. در این بخش از کتاب به هدف امام حسین(ع) از دیدگاه بزرگان شیعه پرداخته شده و در آن متن و ترجمه گفتار پنج تن از اعلام مذهب تشیع از قرن چهارم تا ششم آمده است.

اثر حاضر اهداف امام حسین(ع) را در دو درجه تفسیر کرده است؛ اهداف درجه اول قیام که امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت جدش رسول‌الله(ص) و برپایی حق و عدالت‌خواهی معرفی شده است و اهداف درجه دوم که بحث اصلی کتاب را شامل می‌شود، به این نکته پرداخته است که «آیا امام حسین(ع) برای برپایی حکومت به کوفه رفتند یا واقف به شهادتشان بودند و برای شهادت در راه خدا همراه با خانواده رهسپار کوفه شدند؟» محمد اسفندیاری در این اثر که توسط نشر نی منتشر شده، به خوبی توانسته این دوگانه را پاسخ دهد و عقلانیت را در هدف امام حسین(ع) به خوبی تصویر کند. این کتاب ابتدا هفت نظریه را درباره قیام با توصیف دقیق بررسی می‌کند و در ادامه به صورت مصداقی به چالش‌های بنیادین در واقعه عاشورا می‌پردازد و سعی می‌کند همراه با یک دسته‌بندی ساده و به زبانی شیوا پاسخگوی تک‌تک این چالش‌ها باشد. خوانندگان این کتاب می‌توانند با خواندن این کتاب به‌خوبی با اهداف درجه دوم سیدالشهدا(ع) و همچنین نظریات گذشتگان و بزرگان شیعه درباره قیام کربلا آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.