گرانترین سفر خارجی ثبت شده در «فاش» یک ماموریت هفت روزه به کره جنوبی است که ۱۳ نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری مشهد، در آن شرکت کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۲۰۰ یورو هزینه برای شهرداری مشهد در برداشته است.

گران‌ترین سفر خارجی مدیران شهرداری مشهد «فاش» شد/ ستون خالی دستاوردها در جدول سفرهای خارجی

به گزارش قدس آنلاین، اگر نگوییم همیشه، اما در بیشتر مواقع شهرداری‌ها در مظان اتهام فساد مالی هستند و از طرفی مطالبه شفافیت از سوی مردم، به‌عنوان یک خواسته منطقی و قانونی همیشه وجود داشته است.

شهرداری مشهد هم در راستای شعار شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، سامانه فاش را در اوایل سال ۹۷ راه‌اندازی کرد.

انتقاد رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی به کاستی‌های سامانه فاش

در حالی که مسؤولان شهرداری هدف از این اقدام را شفاف‌سازی اطلاعات مالی شهرداری برای شهروندان عنوان کردند، اما نقدهای زیادی هم به سامانه فاش وارد بوده و هست.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد یکی از منتقدان این سامانه بود که در شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور خود خواستار شفافیت بیشتر شهرداری مشهد با شهروندان شد.

محمد حاجیان شهری در بخشی از نطق خود گفت: در سامانه فاش باید مواردی مانند بارگذاری تمام‌ پروژه‌ها با امکان تحلیل هزینه، چگونگی تأمین بودجه شهرداری، نحوه جذب و به‌کارگیری نیروها، میزان حقوق کلیه افراد و به‌ویژه مدیران شهرداری برای شهروندان قابل مشاهده باشد.

درخواست شفاف‌سازی سفرهای خارجی مدیران شهری از سوی عضو شورای شهر مشهد

وی با بیان اینکه مواردی مانند فهرست هبه‌های شهرداری باید در سامانه فاش در معرض دید عموم قرار گیرد، خواستار شفاف‌سازی سفرهای خارجی مدیران شهرداری با ذکر دلیل و الزام آن و همچنین انواع مناقصه و مزایده و متن تمامی قراردادهای سرمایه‌ای مشارکتی با امتیازات واگذار شده نیز شد.

همین انتقادات و درخواست‌ها شاید باعث شد، مدیران شهری مشهد، صبح امروز به فاش کردن اطلاعات ماموریت‌های خارجی مدیران شهرداری هم در این سامانه بپردازند.

طبق گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، در مرحله اول این طرح، اطلاعات مربوط به ماموریت خارجی مدیران و کارکنان شهرداری شفاف‌سازی شده و در مرحله بعد، مأموریت خارجی اعضای شورای اسلامی شهر نیز بارگذاری می‌شود.

به این ترتیب مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه فاش، اطلاعات مربوط به ماموریت‌های خارجی انجام شده مدیران شهری را مشاهده کنند. در این بخش، نام شخص، مرجع هماهنگ‌کننده، مقصد مأموریت، اعضای هیأت اعزامی، سال انجام مأموریت، مدت زمان، هدف و ضرورت مأموریت و هزینه‌های انجام شده به تفکیک در معرض دید عموم قرار داده شده است.

نگاهی گذرا به لیست ماموریت‌های خارجی مدیران شهری، در این سامانه، برایتان فاش می‌کند از سال ۸۲ تا الان، مدیران شهری کلانشهر مشهد، ۸۶ مأموریت خارجی رفته‌اند.

چه کسی به اولین مأموریت خارجی مدیران شهری مشهد رفت؟

اولین مأموریت اما مربوط به سفر ۱۱ روزه مدیر شهری، غلامرضا زعیمی، مدیر سازمان پایانه‌های مسافربری مشهد در سال ۸۲ برای بازدید از پایانه‌های موفق مسافربری کشورهای چین و مالزی و با هدف آشنایی با جدیدترین فناوری کشورهای پیشرفته در زمینه احداث پایانه‌های مسافربری است، این سفر برای شهرداری مشهد، ۲ هزار و ۹۰۰ یورو هزینه داشته است.

مأموریت‌های خارج از کشور دوره پنجم مدیریت شهری مشهد که از شهریور ۹۶ مسؤول خدمت به این شهر شدند، با سفر چهار روزه یک نفر از کارشناسان اداره روابط خارجی شهرداری مشهد به شهر سئول در کره جنوبی آغاز شد.

موضوع این سفر شرکت در نشست دفاتر آموزشی متروپلیس و نیز نشست استراتژیک دفاتر آموزش و برنامه‌ریزی برای سه سال آینده بیان شده است.

گرانترین سفر مدیران شهری با ۱۸ هزار و ۲۰۰ یورو هزینه

آخرین سفر ثبت شده در سال ۹۸، یک مأموریت هفت روزه به کره جنوبی است که ۱۳ نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری مشهد، در آن شرکت کرده‌اند.

موضوع این مأموریت، شرکت در دوره آموزشی شهر هوشمند به‌منظور ارتقاء آگاهی مدیران و کارشناسان شهرداری مشهد، ارائه گزارش اقدامات شهرداری در حوزه هوشمندسازی و دریافت گواهینامه و در نهایت انجام بازدیدهای تخصصی و فنی از مراکز و سامانه‌های هوشمند پایتخت کره جنوبی بیان شده است.

اگر چه هزینه هتل محل اقامت، با کشور میزبان بوده اما هزینه بلیط این هیأت ۱۳ نفره، هزار و ۴۰۰ یورو یعنی ۲۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه برای شهرداری مشهد دربرداشته است.

در گزارش دستاوردهای این مأموریت گران قیمت، یک نکته پایانی وجود دارد که شاید بتوان گفت چکیده یک خطی این سفر است که با رنگ آبی و با فونت درشت نوشته است: «شهر هوشمند، حکمرانی هوشمند و مردم هوشمند می‌خواهد، بقیه ابزار است که درست می‌شود!»

این در حالی است که همین مأموریت هفت روزه که در سال جاری فقط هزینه بلیطش برعهده شهرداری مشهد بوده، سال قبل با حضور فقط یک نفر از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و با هزینه کل هزار و ۶۰۰ یورو انجام شده است.

دیگر مأموریت خارجی مدیران شهری در سال ۹۸، سفری چهار روزه به کشورهای آرژانتین و اروگوئه برای شرکت در نشست‌ها و کمیته‌های تخصصی و جلسه‌های ویژه UCLG و ارائه پروژه منتخب مشهد(طرح شلوغ بازار)، شرکت در نشست هیأت مدیره متروپلیس و ارائه گزارش فعالیت‌های مشهد در خصوص شبکه زنان و آموزش در هیأت مدیره و شرکت در میزگرد اختصاصی مشورتی شهرداران است که توسط چهار نفر و با هزینه کل ۱۱هزار و ۲۰۰ یورو یعنی حدود ۱۴۰ میلیون تومان به انجام رسید.

دستاوردهای این مأموریت نیز، اگرچه بارگذاری شده اما به علت مشکل فنی، قابل مشاهده نیست.

ماموریت خارجی با هزینه صفر!

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید هزینه اولین مأموریت خارجی دوره پنجم مدیریت شهری، که در ردیف ۹، سفرهای خارجی در سامانه فاش وجود دارد، صفر است!

نکته جالب اینکه محل تامین اعتبار این مأموریت هم معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ذکر شده است و صحبتی از قبول هزینه‌ها توسط کشور میزبان نیست، پس چرا هزینه صفر است!؟

۸ کشور مقصد مأموریت‌های خارجی مدیران شهرداری مشهد

۱۵۰ نفر روز سفر به کشورهای کره جنوبی، ژاپن، فرانسه، آفریقای جنوبی، آلمان، سوئیس، آرژانتین و اروگوئه حاصل یازده مأموریت مدیران شهرداری از سال ۹۶ تاکنون است.

موضوع مأموریت‌های خارجی مدیران شهری مشهد

موضوع این ۹ مأموریت دامنه گسترده‌ای از شرکت در نشست استراتژیک دفاتر آموزش و برنامه‌ریزی برای سه سال آینده، شرکت در اجلاس جهانی متروپلیس، بازدید از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی، دوره آموزشی دولت الکترونیک، اجلاس جهانی مدیریت ریسک تا دوره آموزشی شهر هوشمند را شامل می‌شود.

هزینه کل سفرها طی دو سال اخیر ۶۲۵ میلیون تومان است

همچنین هزینه کل این سفرها ۵۰ هزار و ۱۰۰ یورو است که اگر با نرخ امروز یورو در بازار مشهد، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بسنجیم، باید گفت هزینه کل بلیط و اقامت در این یازده ماموریت حدود ۶۲۵ میلیون است.

البته شایان ذکر است در بعضی از این مأموریت‌ها اعضای شورای شهر مشهد هم مدیران شهری را همراهی کرده‌اند که متأسفانه هنوز اطلاعات مربوط به سفرهای ایشان، در سامانه بارگذاری نشده است.

دستاوردهای این مأموریت‌های خارجی برای مردم مشهد چیست؟

حتما برای شما هم این سؤال پیش آمده که دستاوردهای این سفرهای پرهزینه برای شهروندان مشهدی چیست؟

سامانه فاش می‌گوید، ۸۵ مأموریت از مجموع ۸۶ مأموریت خارجی مدیران شهری مشهد بدون دستاورد بوده، چرا که جز در دو سفر اخیر، بیان نشده است، البته یکی از این ۲ هم به علت مشکل فنی، قابل مشاهده نیست، در سایر سفرها، ردیف دستاوردها در سایر سفرها خالی است.

البته صرف نظر از کاستی‌های سامانه فاش، باید گفت این سفرها حتما دستاوردهایی برای شهرمان داشته که اینجا ذکر نشده و شاید بهتر بود اول همه اطلاعات تکمیل و سپس در دسترس عموم قرار می‌گرفت.

امید آنکه این اقدام خوب شهرداری، پس از تکمیل و رفع نواقص، از طرفی الگویی برای سایر دستگاه‌های اجرایی شود و از سوی دیگر دستاویز سوءاستفاده‌ها و عقده‌گشایی‌های حزبی و سیاسی نشود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.